DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Differences Among Core Competency of Collegiate and Career Preparation Behavior, Career Decision-Making Self-Efficacy, Career Barriers

대학생 핵심역량에 따른 진로준비행동 및 진로결정 자기효능감, 진로장벽의 차이 분석

  • 하정윤 (순천제일대학교 유아교육과) ;
  • 김정민 (가톨릭상지대학교 유아교육과) ;
  • 강지연 (충북대학교 교육혁신연구원) ;
  • 차지철 (충북대학교 교육혁신연구원)
  • Received : 2017.01.31
  • Accepted : 2017.04.05
  • Published : 2017.05.28

Abstract

This study aims to get necessary information for designing the systematic and practical career preparation education program by checking the differences among core competency of collegiate and career variables. In order to do that, the core competence of collegiate was identified through Korea collegiate essential skills assessment(K-CESA), and the survey results about career preparation behavior, career decision-making self efficacy and career barriers were collected. And then the data were compared and analyzed to differentiate relationships among core competency of collegiate and career variables, based on the university types and the locations. The data were analyzed by ANOVAs and t-tests using the SPSS 21.0 program. According to the analysis, firstly, there is a difference in the level of collegiate essential skills depending on the characteristics of schools. Secondly, the students at metropolitan four-year universities feel more difficulties primarily in the variable of career barriers than the students at local universities and students at colleges. Thirdly, the students of high rank at core competence showed higher career decision-making self-efficacy and career preparation behavior than the students of low rank, and they feel less difficulties in the matter of career barrier. This study shows that in order to support students' career efficiently, it is necessary for each college and university to design career program by considering the core competency and the level of career development of students, instead of providing them with a unified and fractional program.

본 연구는 대학생들의 핵심역량에 따른 진로 변인과의 차이를 분석하여 대학에서 진로교육 프로그램을 설계 운영하는 데 필요한 정보를 얻기 위해 수행되었다. 연구의 목적을 달성하기 위해 K-CESA 진단도구를 통해 대학생 핵심역량을 확인하였고 진로준비행동, 진로결정 자기효능감, 진로장벽 등의 검사 결과를 수집하여 대학 유형에 따른 변인들 간의 차이를 확인하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 일원변량분석과 t검정을 실시하였으며, SPSS 21.0 프로그램을 사용하였다. 분석 결과, 첫째, 대학생 핵심역량의 자기관리역량, 대인관계역량, 의사소통역량은 4년제 대학생들보다 지방 전문대 학생들이, 자원 정보 기술활용역량과 글로벌역량은 4년제 대학생들이 더 높은 역량을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 진로 변인들은 대학 간 차이가 분명히 나타나지 않았지만, 진로장벽 변인은 수도권 4년제 대학생들이 지방소재 4년제 및 전문대 학생들에 비해 더 큰 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 셋째, 핵심역량 상위집단 학생들이 하위집단 학생들보다 높은 수준의 진로결정 자기효능감과 진로준비행동을 보였고, 낮은 진로장벽을 갖고 있는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 대학에서 일률적이고 단편적인 진로 프로그램보다는 학생들의 핵심역량과 진로발달 수준을 고려하여한 진로 프로그램을 설계 운영하는 것이 대학생들의 진로를 보다 효과적으로 지원할 수 있다는 점을 확인할 수 있다.

Keywords

References

  1. 이숙정 "대학생의 핵심역량과 진로미결정 및 진로준비행동의 관계," 진로교육연구, 제26권, 제1호, pp.119-139, 2013.
  2. 조혜영, "신입생과 재학생의 진로 및 대학생활에 대한 의식 실태조사 비교연구," 상담평가연구, 제3권, 제2호, pp.15-30, 2010.
  3. 고재성, 정철영, "대학 진로서비스 평가준거 개발," 농업교육과 인적자원 개발, 제38권, 제4호, pp.141-160, 2006.
  4. 김경화, "대학생의 진로역량 개발을 위한 교육요구도 분석," 청소년학연구, 제19권, 제6호, pp.359-379, 2012.
  5. 박가열, "대학생 진로개발 역량을 위한 교육요구 분석," 진로교육연구: 제22권, 제2호, pp.181-198, 2009.
  6. 신소영, 박양근, "대학 신입생의 진로 목표 설정을 위한 blended learning program 개발 및 운영 사례 연구," 진로교육연구, 제19권, 제1호, pp.59-74, 2006.
  7. 전은화, 정효정, 서응교, "대학생 핵심 역량 기반의 진로 교육을 위한 교과목 개발 연구," 열린교육연구, 제23권, 제3호, pp.293-318, 2015.
  8. 강정은, 진로장벽, 심리적 독립, 진로결정 자기효능감이 진로결정수준 및 진로준비행동에 미치는 영향, 숙명여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.
  9. 김경하, 대학생의 부모 애착, 진로결정 자기효능감과 진로장벽 관계 모형의 남녀 비교, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2010.
  10. 김선중, 진로장벽, 희망, 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향, 홍익대학교 대학원, 박사학위논문, 2005.
  11. 김경미, 배영광, 민이슬, 장성화, "진로정체감과 Krumboltz의 과제접근기술이 진로성숙도, 진로장벽, 진로포부에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제11호, pp.497-508, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.11.497
  12. 이명순, 박현, "전문대학교 언어재활과 학생들의 실습 불안과 진로 결정 자기 효능감 및 진로결정수준 인식에 대한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제8호, pp.169-179, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.08.169
  13. 허정철, "진로집단상담프로그램이 보호관찰소 청소년의 진로태도성숙도와 진로결정자기효능감 에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제11호, pp.154-164, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.11.154
  14. 김봉환, 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화, 서울대학교 대학원, 박사학위논문, 1997.
  15. 윤주영, "진로결정프로그램이 대학생의 진로준비행동 및 진로결정수준에 미치는 효과," 학생생활연구(경산대학교 학생생활연구소), 제5권, 제1호, pp.101-123, 2000.
  16. 장기명, "대학생의 의사결정유형.진로결정수준.진로준비행동의 관계 연구," 학생지도연구(원광대학교 학생상담센터), 제19권, pp.101-132, 1998.
  17. N. E. Betz and G. Hackett, "The relationship of career related self-efficacy expectations to perceived career options in college women and men," Journal of Counseling Psychology, Vol.28, pp.399-410, 1981. https://doi.org/10.1037/0022-0167.28.5.399
  18. R. J. Reese and C. D. Miller, "Effects of a university career development course on career decision-making self-efficacy," Journal of Career Assessment, Vol.14, No.2, pp.252-266, 2006. https://doi.org/10.1177/1069072705274985
  19. J. L. Swanson, K. K. Daniel, and D. M. Tokar, "Assessing perceptions of career barriers: The Career Barriers Inventory," Journal of Career Assesment, Vol.4, pp.219-244, 1996. https://doi.org/10.1177/106907279600400207
  20. 김은영, 한국 대학생 진로탐색장애검사(KCBI)의 개발 및 타당화 연구, 이화여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2001.
  21. 이제경, 진로결정수준과 진로준비행동 발달의 대학 전공분야별 비교, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 1997.
  22. 강희순, "대학생의 사회인구학적 변인, 스트레스 대처전략, 진로준비행동 간의 관계," 진로교육연구, 제23권, 제3호, pp.141-155, 2010.
  23. 김형균, 대학생의 진로성숙도와 진로준비행동의 성별, 학년별 관계분석, 전주대학교 국제상담대학원, 석사학위논문, 2003.
  24. 이형국, 진로상담이 대학생의 진로정체감, 진로결정수준, 진로준비행동에 미치는 효과, 경북대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  25. 장범식, 체육계열 대학생의 자기효능감이 진로의식성숙 및 진로준비행동에 미치는 영향, 연세대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2007.
  26. 전미애, 대학생의 진로준비행동과 스트레스 대처전략에 관한 연구, 충남대학교 대학원, 석사학위논문, 2006.
  27. E. Blustein, "The role of goal instability and career self-efficacy in the career exploration process," Journal Vocational Behavior, Vol.35, pp.194-203, 1989. https://doi.org/10.1016/0001-8791(89)90040-7
  28. 이명숙, 대학생의 진로자기효능감과 진로장애지각.진로준비행동 간의 관계분석, 전주대학교 국제상담대학원, 석사학위논문, 2003.
  29. 이현주, "대학생의 진로결정 수준에 따른 인지양식 차이," 교육학연구, 제38권, 제1호, pp.235-257, 2000.
  30. T. London, "Overcoming career barriers: A model of cognitive and emotional process for realistic appraisal and constructive coping," Journal of Career Development, Vol.24, No.1, pp.25-38, 1997. https://doi.org/10.1023/A:1025082420866
  31. Luzzo, "Correlates of mexican and american college students' perceptions of career-related barriers. Paper presented at the annual Meeting of the American Psychological Association," Chicago, Illinois, 1997.
  32. 이상희, "진로장애와 진로성숙의 관계에 대한 진로자기효능감의 매개효과와 사회적지지의 중재효과 검증," 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제19권, 제2호, pp.375-392, 2007.
  33. 박용두, 이기학, "정서지능, 지각된 진로장애, 진로결정 자기효능감의 관계 모형 검증," 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제19권, 제4호, pp.1041-1056, 2007.
  34. 조지혜, 성취동기, 직업가치, 진로장벽이 대학생의 진로태도성숙 및 진로준비행동에 미치는 영향, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 2007.
  35. 김수리, 부모지지, 진로결정 효능감 및 역기능적 진로사고가 청소년의 진로발달에 미치는 영향, 홍익대학교 대학원, 박사학위논문, 2004.
  36. 이순환, 평생교육원에 재학중인 성인학습자의 지각된 진로장벽과 진로태도성숙의 관계: 진로결정 자기효능감의 효과, 한양대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2010.
  37. 손은령, "대학생의 개인적 변인과 지각된 진로장벽이 진로결정수준에 미치는 영향," 진로교육연구, 제15권, 제2호, pp.1-14, 2002.
  38. 진미석, "수도권 및 지방대학생 핵심역량의 격차에 관한 탐색적 연구," 교육사회학연구, 제23권, 제1호, pp.105-127, 2013.
  39. 하정윤, 김성재, "전문대 유아교육 전공 학생들의 핵심역량 분석 및 IPA 기법을 활용한 전공 및 교직과정 개선 연구," 제2회 K-CESA 활용 대학생 핵심역량 학술대회, pp.91-126, 2016.
  40. www.kcesa.re.kr
  41. 유순규, 김은주, "대학생들의 삶의 만족도에 영향을 미치는 K-CESA핵심역량, 진로정체감 간의 구조적 관계," 진로교육연구, 제29권, 제2호, pp.1-26, 2016.
  42. K. M. Taylor and N. E. Betz, "Application of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision," Journal of Vocational Behavior, Vol.22, pp.63-81, 1983. https://doi.org/10.1016/0001-8791(83)90006-4
  43. 이은경, 자기효능감이 진로발달에 미치는 영향, 이화여자대학교, 박사학위논문, 2000.