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Exploring the Effect of Users' Integrated Estimates of Telecommunication Companies' CSR and Service Quality on Company Preference and Intention to Subscribe Telecommunication Services

통신기업 CSR에 대한 이용자의 통합적 평가와 서비스 품질 평가가 통신기업 선호도와 서비스 가입의도에 미치는 영향에 관한 연구

  • 우형진 (한양대학교 신문방송학과)
  • Received : 2017.02.15
  • Accepted : 2017.03.20
  • Published : 2017.05.28

Abstract

This study explored the relationship between users' integrated estimates (motivation, activity, & performance) of telecommunication companies' CSR & service qualities and their preference and intention to subscribe telecommunication services. The data were collected from 637 college students for understanding the relationship among variables in KT and SKT. The result indicates that social benefit motivation, legal/moral activity, and social performance of the integrated CSR estimates affected their preference. The estimate of philanthropic activity, however, was not significantly affected on preference. On intention to take telecommunication services toward KT and SKT, the estimate of social performance was only a significant variable in KT and legal/moral activity and social performance were statistically significant in SKT. Generally, the estimate of service quality was the most affective factor toward telecommunication preference and intention to subscribe its services.

대학생 637명을 대상으로 KT와 SKT가 수행하고 있는 CSR에 대한 통합적 평가(동기, 활동, 성과)와 서비스 품질 평가가 두 통신기업 선호도와 서비스 가입의도에 미치는 영향을 설문조사를 통해 살펴보았다. 연구결과, 첫째, 두 통신기업에 대한 통합적 CSR 평가 중, 사회이익동기, 법 윤리적 활동, 사회성과 평가가 KT와 SKT의 기업선호도에 긍정적 영향을 미친 것으로 나타났다. 반면에 CSR활동의 중요한 요소인 자선활동 평가는 유의미한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 통합적 CSR 평가 중, KT는 사회성과 평가만이 서비스 가입의도에 영향을 미쳤고, SKT는 법 윤리적 활동 평가와 사회성과 평가가 서비스 가입의도에 유의미한 영향을 미친 것으로 나타났다. 공통적으로 서비스 품질 평가가 우리나라 통신기업 선호도와 서비스 가입의도에 가장 높은 영향을 미친 것으로 나타났다.

Keywords

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