Stakeholder Analysis on Korea's Trade Negotiation

한국 통상협상 국내 이해관계자 분석

  • 고보민 (가톨릭대학교 국제학부(통상트랙))
  • Received : 2017.07.20
  • Accepted : 2017.10.30
  • Published : 2017.10.31

Abstract

This study is to conduct a stakeholder analysis using Project Stakeholder Management Model established by US Project Management Institute (or PMI) in order to identify current stakeholder related to Korea's trade policy and to establish the stakeholder management process for Korea's trade negotiation. Project Stakeholder Management Model includes four stages such as identifying, planning, managing, and controling stakeholder. The stakeholder management process for Korea's trade negotiation classifies domestic stakeholder into two category; internal stakeholder and external stakeholder. This research suggests that Korea should invite consumer groups, labor unions, and farmer's association into the official communication channel of trade authority while unifying the current stakeholder management divisions and relevant advisory committees within the trade ministry.

본 연구는 '프로젝트 이해관계자 관리 모델'을 응용하여, 한국의 통상협상에서 중요한 역할을 하는 국내 이해관계자들을 식별 및 체계화하고, 이들의 참여 관리 및 갈등통제 방안을 제안하고자 한다. 퍼트남(Putnam)의 양면게임('two-level' game) 모델에 따른 대내협상 원활화의 기본은 정부와 통상협상 내·외부 이해관계자들 간의 의사소통 시스템을 구조적으로 확보하는 것이다. 이를 위해 현존하는 한국 통상협상 이해관계자를 구체적으로 식별하고 그 특징을 분석할 필요가 있다. 프로젝트 이해관계자 관리 모델은 이해관계자 식별, 관리 계획 수립, 참여 관리 및 참여통제의 4단계로 나뉜다. 본 연구는 국내 통상협상 이해관계자 식별 및 분석 후 소비자와 노동자들을 위한 공식 채널 마련, 국내대책기구의 일원화 등을 제안한다.

Keywords