DOI QR코드

DOI QR Code

Application Profile for Multi-Cultural Content Based on KS X 7006 Metadata for Learning Resources

다문화 구성원을 위한 학습자원 메타데이터 응용표준 프로파일

  • Received : 2017.03.03
  • Accepted : 2017.04.20
  • Published : 2017.04.28

Abstract

Korea is rapidly becoming a multicultural society in recent years, and the number of multicultural families in 2015 exceeds 3.5% and 800,000. Also, as international marriage rate exceeds 10% by 2016, the number of multicultural families is expected to steadily increase. This study is a design of a metadata application profile as part of the foundation for providing learning resources and content tailored to the needs and preferences of married immigrant women and multicultural family members who need to adapt to Korean society. In order to verify the necessity of the research, we conducted an in-depth interview by screening consumer groups, and analyzed the relevant international and Korean national standards as de-jure standards for the design of metadata standard profiles. Then, we analyzed the contents characteristics for multicultural members, and organized the necessary metadata elements into profiles. We defined the mandatory/optional conditions to reflect the needs of content providers. This study is meaningful in that the study analyzes the educational needs of married immigrant women and presents the necessary metadata standards to develop and service effective educational content, such as korean-to-korean conversion system, personalized learning contents recommendation service, and learning management system.

한국은 최근 급속도로 다문화 사회로 변모해 가고 있으며, 2015년 기준 다문화 가족수는 전체 인구의 3.5%, 80만명을 넘어서고 있다. 또한, 2016년 기준 국제결혼비율이 10%를 넘어서고 있어 다문화 가족수는 꾸준히 늘어날 전망이다. 이 연구는 한국 사회에 적응해야 하는 결혼이주여성들과 다문화 가족 구성원들의 필요와 선호에 맞춘 학습자원과 콘텐츠를 제공하기 위한 기반 조성의 일환으로 메타데이터 표준 프로파일을 설계한 것이다. 연구 추진 필요성을 검증하기 위해 소비자 집단을 선별하여 심층인터뷰를 가졌으며, 메타데이터 표준 프로파일 설계를 위해 공적 표준으로 채택된 관련 국제표준과 한국의 국가표준 시리즈를 분석하였다. 이어서 다문화 구성원을 위한 콘텐츠 특성을 분석하여 필요한 메타데이터 요소들을 선별하여 프로파일로 구성하였으며, 콘텐츠 제작자들의 요구를 반영하여 필수와 선택 조건들을 정의하였다. 본 연구는 결혼이주여성들의 교육 수요를 분석하여, 한-한 변환 시스템, 맞춤형 학습콘텐츠 추천 서비스, 학습관리시스템(Learning Management System) 등 효과적인 교육 콘텐츠를 개발하고 서비스하기 위해 필요한 메타데이터 표준안으로 기반을 조성했다는 점과 향후 교육과정의 주제별 서비스를 위해서도 자원이 노출될 수 있다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

  1. Y. S. Cho & H. S. Chung, "A Study on Linked Data Profile for Curriculum Standards and Achievement Statements", Journal of The Korea Association of Information Education Reserach, Vol. 7, No. 1, pp.63-68, 2016.
  2. Y. S. Cho & H. S. Chung, "Contribution of Korean experts on Note achievement standards scheme and LOD profiling". ISO/IEC JTC1 SC36/WG4 N2140, 2015.
  3. DCMI Type Vocabulary. Available at http://dublincore.org/documents/dcmi-type-vocabulary/
  4. MIME Media Types. Available at http://www.iana.org/assignments/media-types/
  5. IEEE Std 1484.12.1-2002, IEEE Standard for Learning Object Metadata
  6. ISO/IEC 19788-2 Metadata for learning resources - Part 2: Dublin Core elements
  7. ISO/IEC 19788-4 Metadata for learning resources - Part 4: Technical elements
  8. ISO/IEC 19788-5 Metadata for learning resources - Part 5: Educational elements
  9. IETF RFC 3986, Uniform Resource Identifier (URI): Generic Syntax, January 2005.
  10. IETF RFC 4122, A Universally Unique IDentifier (UUID) URN Namespace, July 2005.
  11. ISO 2108:2005, Information and documentation -International standard book number (ISBN)
  12. ISO 15836:2009, Information and documentation - The Dublin Core metadata element set
  13. Date and Time Formats, W3C Note. Available at http://www.w3.org/TR/NOTE-datetime
  14. RFC 4646 Tags for Identifying Languages. Available at http://www.ietf.org/rfc/rfc4646.txt
  15. Wikipedia, "Big data", http://en.wikipedia.org/wiki/ big_data
  16. NCA. GUIDELINES FOR jisik INFORMATION jawon deiteo. 2004.
  17. Y. A. Jung, "A Study on the Education Model for Information Literacy Improvement of Multi-cultural Family Children", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 2. No. 1, pp. 15-20, 2011.
  18. H. Y. Choi, "MetaData Cnfiguration of Architecture Asset", Journal of Convergence Society, Vol. 6, No. 4, pp.151-156, 2016. https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2016.6.4.151
  19. J. I. Yi & J. S. Han, "A study on developing a Learning material Screening system for improving foreign language learning efficiency", Journal of Convergence Society, Vol. 7, No. 1, pp.87-92, 2017. https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2017.7.1.087
  20. Y. J. Kim, "Convergence of Business Information System Process using Knowledge-based Method", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 4, pp.65-71, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.4.065