An Analysis of Questioning in an Instruction on the Probability that Event A and Event B Occur

'사건 A와 사건 B가 동시에 일어날 확률' 수업의 발문 분석

  • Received : 2017.02.03
  • Accepted : 2017.03.22
  • Published : 2017.03.30

Abstract

This study analyzed characteristics of which a teacher asked questions in an instruction on the probability that event A and event B occur. The aim of this study based on the analysis was to deduce implications in terms of the various means which would enhance middle school students' understanding about the probability and assist teachers in designing instructions on the mathematics contents. To achieve this goal, this research firstly reviewed Morgan & Saxon(2006) which offers one classification of questioning that identifies a general intention for each category. Secondly, this study examined previous literature on teaching and learning the probability that event A and event B occur in order to identify didactical issues to teach the mathematics contents. Therefore, this study probed the questions of the instruction in the light of the framework descriptors from Morgan & Saxon(2006) and the issues to teach the probability that event A and event B occur. This research inspires the elaboration of what features have with regard to effective questioning in teaching mathematics through the analyzing process and additionally the elucidation of essential matters related to mathematics education on the basis of the analyzed results.

이 연구는 '사건 A와 사건 B가 동시에 일어날 확률' 수업에서 제기되는 '발문의 유형'과 '발문의 내용'을 분석하여 해당 내용을 적절하게 다루는 지도 방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 발문을 제기하는 교사의 의도에 따라 발문 유형을 분류한 Morgan & Saxton(2006)의 연구와 '사건 A와 사건 B가 동시에 일어날 확률' 지도에 대한 선행 연구를 검토하여 발문 분석을 위한 준거 4가지를 추출하였다. 이를 토대로 수업을 분석한 결과 발문과 관련하여 드러난 특징을 요약하였으며, 이를 토대로 '사건 A와 사건 B가 동시에 일어날 확률'에 대한 수업 개선과 관련된 시사점을 기술하였다.

Keywords

References

  1. 강완.장윤영.정선혜 (2011). 수학 수업 발문유형 분석 및 대안 탐색-신임 교사 사례 연구-. 초등수학교육, 14(3), 293-302.
  2. 강현영.이동환.고은성 (2012). 좋은 수학수업과 교사 전문성 개발에 대한 현직수학교사 인식 조사-학교급 및 교육경력에 따른 차이 조사-. 수학교육, 51(2), 173-189.
  3. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 서울: 교육과학기술부.
  4. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 서울: 교육부.
  5. 나귀수 (2013). 수학 수업 비평의 실제. 학교수학, 15(2), 369-387.
  6. 대구광역시교육청 (2013). 초등학교 수업 연구교사제 운영 계획 안내. 대구: 대구광역시교육청.
  7. 박진형.이경화 (2014). 모델링 활동을 통한 메타수준 학습에 대한 연구. 학교수학, 16(3), 409-444.
  8. 방정숙 (2014). 예비교사의 초등 수학 수업에 대한 기술과 비평의 변화. 한국초등수학교육학회지, 18(3), 399-424.
  9. 백소영.김도현.이경언 (2014). 수업 시연에서 나타나는 예비 수학교사의 발문 유형과 특성 분석. 교사교육연구, 53(3), 400-415.
  10. 손복은.고호경(2012). 국제성취도 평가에 기초한 중학교 확률과 통계 내용 관련 탐구-PISA와 TIMSS 문항 분석을 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 15(1), 109-135.
  11. 송근영.방정숙 (2013). 수업 동영상 분석(CVA) 기법을 활용한 분수 수업에 관한 초등 교사의 지식 탐색. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 457-481.
  12. 신보미 (2016). 교사들의 수업 분석 관점에 대한 연구-삼각형의 무게주심에 대한 수업 사례를 중심으로-. 수학교육학연구, 26(3), 421-442.
  13. 신보미 (2008). 확률에 대한 교사의 교수학적 내용 지식 분석. 학교수학, 10(3), 463-487.
  14. 유윤재 (2009). 확률의 독립성 개념의 의미 분석. 수학교육, 48(3), 353-358.
  15. 이영하.권세림 (2009). 정보 분석 및 활용 측면에서의 중학교 2학년 확률 단원 분석. 학교수학, 11(3), 389-413.
  16. 임해정(2015). 신뢰구간 추정 수업에서 교사의 발문 유형 분석. 석사학위 논문. 전남대학교대학원, 광주.
  17. 주미경 (2008). 협력적 탐구와 반성적 실천 맥락에서 예비교사 발문 사례 분석. 학교수학, 10(4), 515-535.
  18. 최상호.하정미.김동중 (2016). 동료 멘토링 교수법에서 교사의 수업 참여전략과 발문전략 분석. 한국학교수학회논문집, 19(2), 153-176.
  19. Batanero, C., Henry, M., & Parzysz, B. (2005). The nature of chance and probability. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 15-37). USA: Springer.
  20. Batanero, C. & Sanchez, E. (2005). What is the nature of high school students'conceptions and misconceptions about probability? In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 241-266). USA: Springer.
  21. Boaler, J. & Humphreys, C. (2005). Connecting mathematical ideas: Middle school video cases to support teaching and learning. Heinemann: Portmouth, NH.
  22. Capraro, M. M,, Carter, T., & Harbaugh, A. (2010). Understanding, questioning, and representing mathematics: What makes a difference in middle school classrooms? Research in Middle Level Education, 34(4), 1-19.
  23. Chevallard, Y. (1988). On didactic transposition theory : Some introductory notes. Paper presented at the International Symposium on Research and Development in Mathematics Education, Bratislava, Czechoslovakia.
  24. Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design-Choosing Among Five Traditions. California: Sage.
  25. Fischbein, E., Nello, M. S., & Marino, M. S. (1991). Factors affecting probabilistic judgments in children and adolescents. Educational Studies in Mathematics, 22, 523-549. https://doi.org/10.1007/BF00312714
  26. Freedman, D., Pisani, R., & Purves, R. (1978). Instructor's manual for statistics. NY:Norton.
  27. Greer, B. & Mukhopadhyay. (2005). Teaching and learning the mathematization of uncertainty : Historical, cultural, social and political contexts. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 297-324). USA: Springer.
  28. Hogg, R. V. & Tanis, E. A. (1997). Probability and statistical inference. NJ: Prentice Hall.
  29. Jolliffe, F. (2005). Assessing probability thinking and reasoning. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 325-344). USA: Springer.
  30. Jones, G. A. (2005). Introduction. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school :Challenges for teaching and learning (pp. 1-12). USA: Springer.
  31. Konold, C., Pollatsek, A., Well, A., Lohmeier, J., & Lipson, A. (1993). Inconsistencies in students' reasoning about probability. Journal for Research in Mathematics Education, 24, 392-414. https://doi.org/10.2307/749150
  32. Manouchehri, A. & Lapp, D. A. (2003). Unveiling student understanding: The role of questioning in instruction. Mathematics Teacher, 96(8), 562-566.
  33. Merriam, B. S. (2007). 정성연구방법론과 사례연구. (강윤수.고상숙.권오남.류희찬.박만구.방정숙.이중권.정인철.황우형 역). 서울: 교우사. (원저 1999년 출판).
  34. Morgan, N. & Saxton, J. (2006). Asking better questions. Ontario: Pembroke Publishers.
  35. Moyer, P. S. & Milewicz, E. (2002). Learning to question: Categories of questioning used by preservice teachers during diagnostic mathematics interviews. Journal of Mathematics Teacher Education, 5, 293-315. https://doi.org/10.1023/A:1021251912775
  36. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author.
  37. NCTM (2014). Principles to actions: Ensuring mathematics success for all. Reston, VA:The Author.
  38. Polaki, M. (2005). Dealing with compound events. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 191-214). USA:Springer.
  39. Polya, G. (2005). 수학적 발견. (우정호.정영옥.박경미.이경화.김남희.나귀수.임재훈 역). 서울: 교우사. (원저 1981년 출판).
  40. Sahin, A. & Kulm, G. (2008). Sixth grade mathematics teachers’ intentions and use of probing, guiding, and factual questions. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(3), 221-241. https://doi.org/10.1007/s10857-008-9071-2
  41. Sierpinska, A. (2010). 수학에서의 이해. (권석일.김성준.남진영.박문환.장혜원.한대희.홍진곤 역). 서울: 경문사. (원저 1996년 출판).
  42. Staples, M. (2007). Supporting whole-class collaborative inquiry in a secondary mathematics classroom. Cognition and Instruction, 25(2), 161-217. https://doi.org/10.1080/07370000701301125
  43. Tarr, J. E. & Lannin, K. J. (2005). How can teachers build notions of conditional probability and independence? In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school :Challenges for teaching and learning (pp. 215-238). USA: Springer.
  44. Tarr, J. E. & Jones, G. A. (1997). A framework for assessing middle school students' thinking in conditional probability and independence. Mathematics Education Research Journal, 9, 39-59. https://doi.org/10.1007/BF03217301
  45. Windschitl, M. (2002). Framing constructivism in practice as the negotiation of dilemmas: An analysis of the conceptual, pedagogical, cultural and political challenges facing teachers. Review of Educational Research, 72(2), 121-176.