디자인융복합연구 (Design Convergence Study)
- 제16권4호
- /
- Pages.81-98
- /
- 2017
- /
- 2287-4089(pISSN)
제품 속성에 기반한 패키지 디자인 구성 요건 연구 - 프리저브드 플라워 브랜드 '프리저빌' 패키지의 표현을 중심으로 -
The research of required components of package design based on the product attribute - Focus on the package design expressions of preserved flower brand 'Preserville' -
- 투고 : 2017.07.06
- 심사 : 2017.08.04
- 발행 : 2017.08.31
초록
이 연구는 프리저브드 플라워 패키지 디자인의 효율적 전개 여부를 평가하기 위해 조형 요소 뿐 아니라 제품 속성을 파악하여 접근하는 방향이 전제되어야 한다는 판단에서 시작되었다. 선행 연구를 기반으로 패키지 디자인의 구성 요건을 재정립하고, 제품 유형 분류 모형을 제안하였다. 패키지 디자인의 구성 원리는 6가지로 사용성, 심미성, 주목성, 독창성, 정체성, 상징성이며, 구성 요소는 크게 4가지 형태, 재질, 색상, 그래픽, 브랜드로 분류하였다. 제품 유형은 제품 정보 측면에서의 위험 지각과 제품 효익 측면에서의 사고 유형을 축으로 하여 4개 영역으로 구분하였다. 제품 유형 모형 영역별 대표 제품을 사례로 들어 패키지 디자인 구성 요소에서 발견되는 특징을 분석하여, 제품 유형에 따라 어떻게 디자인이 적용되어야 효과적이고 효율적인가에 대해 검토하였다. 이 모형에 대입해 프리저브드 플라워 패키지 디자인 전략적 방향성을 도출하였다. 최종적으로 연구용역으로 진행되어 제안된 평택시 프리저브드 플라워 브랜드 '프리저빌'의 패키지를 분석하여 한계점을 찾아보고 프리저브드 플라워라는 제품이 지향해야하는 패키지 디자인 관점을 제언하였다.
This study starts from the judgment that the evaluation about preserved flower package design has to be performed based on the product attribute. The principles and components of package design are reestablished from preceding researches, the product type model is suggested based on the product attribute. The 6 principles of package design are usability, esthetic element, attracting attention, creativity, identity and implication, and the 5 components of package design are form, material, color, graphics and branding factors. The product types are classified into 4 areas following the 2 axises. The 1 axis means the degree of perception risk on acquiring information and the other means the approaching type to expected effects about products. The characteristics of package design components are analyzed from the cases belonged at each area on the product type model. Based on the this model, the strategy of preserved flower package design is drawn. At last the package of 'Preserville' is analyzed, we find out the critical points and suggest the intention point in planning the preserved flower package.
키워드