Abstract
This research represents comparison and validation of static aerodynamic results in different wind tunnel organizations and EFD-CFD results. KAFA conducted wind tunnel tests with Standard Dynamics Model(SDM) which is based on the NRC model, the same configuration of KARI; and then compared and analyzed similarities and differences of the data from KARI and NRC results for verifying the accuracy of wind tunnel tests. Also, We compared the result of CFD with that of wind tunnel tests and examined strakes effect in static characteristics which are attached on the forward fuselage of SDM for investigating the cause of some discrepancies. From this analysis, there are some discrepancies in Cm tendency between EFD-CFD and it did not show the big difference of aerodynamic characteristics by strake effects. Thus, we need to research additionally for analyzing the different cause of some discrepancies such as vortex structures by the rear strut or intake of SDM and regenerating grid resolution of CFD.
본 연구는 국내 외 풍동기관들의 정적 공력측정 결과의 상호 비교검증 및 EFD-CFD 검증을 위해 수행되었다. 공군사관학교에서는 NRC 모델 기반 표준 동안정 모델을 제작하여 정적 특성을 측정하고, 풍동시험의 정확성 검증을 위하여 한국항공우주연구원 및 NRC에서 측정된 정적 공력측정 데이터를 상호 비교하였다. 또한 풍동시험 결과를 전산해석 결과와 비교하였으며 전산해석 유동장에서 분석된 오차원인을 확인하기 위하여 스트레이크 영향성을 검토하였다. 그 결과, EFD-CFD 간 피칭모멘트의 경향성이 상이하였으며, 스트레이크 효과는 크게 나타나지 않았다. 따라서 후방 지지대, 표준 동안정 모델의 흡입구에서 발생하는 와류에 의한 오차 분석과 전산해석의 격자해상도 재구성 등의 추가연구 진행이 필요한 것으로 판단된다.