항공운송산업의 공정경쟁에 대한 이해와 정책적 제언

Policy Suggestions for Korea Aviation Industry's Fair Competition

  • 박진서 (한국교통연구원 항공교통본부) ;
  • 김제철 (한국교통연구원 항공교통본부) ;
  • 한익현 (한국교통연구원 항공교통본부)
  • Park, Jin-Seo (Korea Transport Institute, Dept of Air Transport) ;
  • Kim, Je-Chul (Korea Transport Institute, Dept of Air Transport) ;
  • Han, Ik-Hyun (Korea Transport Institute, Dept of Air Transport)
  • 투고 : 2017.12.09
  • 심사 : 2017.12.26
  • 발행 : 2017.12.30

초록

항공분야에서 공정경쟁(Fair Competition)에 대한 논의는 항공자유화가 시작된 1970년대부터 ICAO 세계항공운송회의 및 항공운송 심포지움 등 다양한 운송 분야 회의에서 지속적으로 이루어지고 있다. ICAO는 항공운송에서의 '경쟁'이란 '항공사 혹은 그룹들이 이익을 얻기 위한 제품과 서비스의 가격과 품질을 이용하여 투쟁하는 것'으로 정의하고 있다. 또한 보다 넓은 의미에서 합리적이고(Reasonable), 공정하고(Fair), 효과적이며(Effective), 제한적이지 않은(Unrestricted) 경쟁을 모두 포함하고 있다. 최근 몇 년 동안 항공운송에 대한 경쟁법과 규정의 적용은 빈도뿐만 아니라 다양한 이슈로 나타나고 있다. 가령 반독점 면제, 인수와 항공동맹체, 우월 지위의 남용, 덤핑 그리고 약탈적 가격 결정 판매 마케팅, 공항에 대한 과세 및 요금, 정부 지원 및 대출 보증 등이다. 항공사간 혹은 국가간 항공산업의 '경쟁'은 이제 '협력'의 차원으로 높아지고 있다. 항공운송사업자는 국경을 초월하여 단순 이익공유부터 합작회사까지 '경쟁'에서 살아남기 위한 '협력'의 수준을 높이고 있다. 앞으로 우리나라 항공산업 정책을 '국가차원의 산업생태계' 관점으로 전환하고, 이에 대비하는 '공정경쟁' 정책을 마련하여야 할 것이다. 이를 위해서는 첫째, 향후 중국, 일본 등 주변국과 크게는 중동 지역 등과 항공자유화를 추진하는 과정에서 공정법의 적용과 이를 이행할 수 있는 법령 및 제도의 마련이 필요할 것이다. 둘째, 항공운송사업의 실질적 소유와 실효적 지배의 기준을 새롭게 검토해야 할 것이다. 셋째, 대외적으로는 항공협정과 자유화에 대비하면서, 내부적인 항공산업 차원에서 우리나라도 항공사 및 공항운영에 대한 엄밀한 항공시장 구조분석을 통해 경쟁과 협력 문제를 연구 검토할 필요가 있다. 넷째, 인수 합병에 대비한 운수권 배분과 항공사 인수합병 승인기준 및 인수 합병에 따른 파급효과 분석 등 선제적인 정책 수립을 통해 지속적인 항공운송의 발전과 경쟁력 향상을 위한 공정한 항공운송환경 조성이 반드시 필요하다.

Fair Competition policy in aviation field has been discussed since open skies policy began in 1970s. This issue has been also the main topic in the ICAO's Worldwide Air Transport Conference, the Air Transport Symposium, etc. ICAO defines competition as the existent or potential rivalry between two or more operators, carriers or groups, striving for advantages in the same market based on different prices, qualities and services. In a broader sense, the definition includes more various meanings; reasonable, fair, effective, and unrestricted competitions. Nowadays, competition laws and regulations to air transportation have been applied more frequently and the issues varies from antitrust immunity, mergers and alliances, abuse of dominant positions, capacity dumping and predatory pricing, sales and marketing, to airport charges and fees, state aid and loan guarantees. Now, the competition among the airlines or nations in aviation industry is changing to cooperation level. A lot of airlines try to survive by various cooperation methods. Therefore the policy of Korean aviation industry should be developed, taking so-called "the viewpoint of national aviation industry ecosystem" into consideration and Korean government should prepare a policy of fair competition to cope with it. First, in the process of open skies policy with neighboring countries such as China, Japan and the Middle East, it is necessary to apply the fair competition act and prepare laws and regulations to implement it. Second, the standards of effective ownership and control of air transportation business should be reviewed. Third, in preparation for aviation agreements and liberalization, the Korean aviation industry needs to study and review competition and cooperation issues through the analysis of strict aviation market structure for airlines and airport operations. Fourth, it is necessary to create a fair air transportation environment for the development of air transportation and competitiveness through preemptive policies such as the approval of mergers, acquisitions, JV and the ripple effects analysis.

키워드

참고문헌

  1. 마경하, "항공운송산업의 유효경쟁(workable competition) 도입 필요성", 항공산업연구 제68권 2006, 80-94면.
  2. 서명선․조주은, "항공자유화정책상 상용고객우대제도의 제휴성과와 국제경쟁에 관한 연구", 항공우주정책․법학회지 제25권 제2호, 2010, 139-162면.
  3. 손영화, "시장지배적 지위의 남용금지", 법학연구 제15권 제3호, 2012, 783-818면.
  4. 신동춘, "국제항공운송의 최근 동향과 항공운송의 공정경쟁정책", 항공우주정책.법학회지 제28권 제1호, 2013, 97-114면.
  5. 신동춘, "국제항공운임과 국내 경쟁법규의 적용", 항공우주정책.법학회지, 제26권 제1호, 2011, 93-125면.
  6. 윤문길, "항공산업의 역동적 생태계 조성 필요" 항공정책Brief 90호 Aviation Opinion, 한국교통연구원, 2015, 2-4면.
  7. 이창재, "공정거래법상 부당한 경쟁제한의 의미_항공화물 유류할증료 담합사건을 중심으로", 항공우주정책.법학회지 제30권 제1호, 2015, 117-149면.
  8. 이창재, "항공연계 복합운송의 현황과 손해배상책임_대법원 2014.11.27. 선고 2012다14562 판결을 중심으로", 항공우주정책.법학회지 제31권 제1호, 2016, 3-36면.
  9. 정세훈, 최인선, "카르텔 조장․촉진자에 대한 유럽연합기능조약 제101조의 적용 : 유럽사법재판소의 AC-Treuhand 판결과 시사점", 경쟁저널 제184호, 2016, 118-127면
  10. 정갑영, 산업조직론 , 박영사, 2004.
  11. 한국교통연구원, "공정경쟁 관련 ICAO 세계항공운송회의 및 총회 논의내용 분석", 2013년 ICAO 전략의제 대응연구, 2013.
  12. 한국교통연구원, 제2차 항공정책기본계획 수립방안 연구, 2015.
  13. 한국교통연구원, "세계 최초의 LCC 항공동맹 '밸류 얼라이언스' 출범", 항공정책Brief 106호 Aviation Focus, 2016, 8면
  14. 허희영, "한.중 항공자유화의 방향", 항공정책Brief 81호 Aviation Opinion, 한국교통연구원, 2014, 2-4면.
  15. Al-Sayeh, M.I.T, The Rise of the Emerging Middle East Carriers: Outlook and Implications for the Global Airline Industry, 2014.
  16. David Gillen.William G. Morrison, Regulation, competition and network evolution in aviation, Journal of Air Transport Management, 11, 2005, p.161-174. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2005.03.002
  17. European Cockpit Association(ECA), The Case for Fair competition in Europe's Aviation, 2014.
  18. International Air Transport Association(IATA), IATA Vision 2050, 2011, p.7.
  19. International Civil Aviation Organisation(ICAO), Competition Provisions of Existing Air Services Agreements in Global or Regional Frameworks, 2015.
  20. International Civil Aviation Organisation(ICAO), Existing ICAO Policy and Guidance Material on Fair Competition, 2016a.
  21. International Civil Aviation Organisation(ICAO), Competition in International Air Transport, 2016b.
  22. Moore. J.F, The Death of Competition: Leadership & Strategy in the Age of Business Ecosystems, New York, Harper Business, 1996, p.297.
  23. Oum, T. H., Fu, X. & Zhang, A., Air transport liberalization and its impacts on airline competition and air passenger traffic. Transportation Journal, 2010, p.24-41.
  24. The European Commission and The United States Department of Transportation, Transatlantic Airline Alliances: Competitive Issues and Regulatory Approaches, 2010.
  25. US Department of Transportation(DOT), Transportation for a New Generation Strategic Plan 2012-2016, 2012.
  26. World Economic Forum(WEF), Safeguarding Aviation and Travel Value Chains Against Corruption, 2014.