DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Renaissance/Baroque Characteristics Appearing in Contemporary Architecture - Focused on the Analysis of National Museum of Modern and Contemporary Art Seoul Branch and Dongdaemun Design Plaza from the Concept Frame of Wölffrin -

현대건축에 나타난 르네상스적/바로크적 특성에 관한 연구 - 뵐플린의 개념틀에 의한 국립현대미술관 서울관과 동대문디자인플라자의 비교분석을 중심으로 -

  • 김인성 (영남대학교 가족주거학과)
  • Received : 2016.12.31
  • Accepted : 2017.02.28
  • Published : 2017.02.28

Abstract

This study investigated Renaissance and Baroque architectural characteristics found in contemporary public buildings in Seoul, which are National Museum of Modern and Contemporary Art Seoul Branch(MMCA) and Dongdaemun Design Plaza(DDP). Among H. $W{\ddot{o}}lfflin^{\prime}s$ five categories for Renaissance-Baroque art study, four categories (Clearness/Unclearness, Plane/Recession, Closed form/Open form, Multiplicity/Unity) are applied for the analysis as the architectural issues of Transparency/Concealment, Exhibited/Experienced Depth, Formal/Figural, and Composed harmony/Generated Unity. As a result, MMCA showed the characteristics of the extreme of Modern classic such as transparency, homogenization of space, formalism, and composition of multiple elements. Meanwhile, the study could find various Baroque characteristics from DDP such as separation of indoor and outdoor, phenomenological depth, rule breaking, and generation of figure. The study finally argued that DDP would not be an anti-modern, but try to inherit and overcome the modern architecture to explore different possibilities, and that the similar relationship between Renaissance and Baroque art could be found in these two cases.

Keywords

References

  1. 김우창, 풍경과 마음: 동양의 그림과 이상향에 대한 명상, 생각의 나무, 200
  2. 김인성, '우울한 시대의 자화상', 와이드AR 37, 2014
  3. 김인성, 'DDP와 바로크'연재, 건축평단 vol.6 2015/ vol.7 2016/ vol.8 2016
  4. 김인성, '정신착란증의 뉴욕'에 나타난 렘 콜하스의 건축적 사유에 대한 연구, 대한건축학회논문집 제32권 제1호, 2016.1
  5. 민현준, '공원 같은 건축, 풍경 같은 미술관', 공간 SPACE, 2013.10
  6. 민현준, '쉐이프리스 뮤지엄', 공간 SPACE, 2010.03
  7. 민현준, '오래된 땅에 미래를 짓다', 와이드AR 37, 2014
  8. 임석재, 균질공간과 현대건축, 건축(대한건축학회지), v.42 n.12, 1998.12
  9. 임석재, 서양건축사4, 북하우스, 2007
  10. 임성훈, '속도'의 관점에서 본 현대건축, 부산대 박사논문, 2009
  11. 한명식, 바로크공간의 탈경계적 조형 특성에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제24권 5호, 2015
  12. 한병철, 이재영 역, 아름다움의 구원, 문학과지성사, 2016
  13. A. Forty, Words and Buildings - A Vocabulary of Modern Architecture, Thames & Hudson, 2000
  14. A. Ruby, 'Multiple Horizons: On A Leitmotif in the Architecture of Zaha Hadid', in Zaha Hadid: Texts and References, P. Schumacher & G. Fontana-Giusti ed., Thames & Hudson, 2004
  15. D. Vesely, Architecture in the age of divided representation, MIT Press, 2004
  16. F. Neumeyer, trans. M. Jarzombeck, The Artless Word. Mies van der Rohe on the Art of Building, MIT Press, 1991
  17. G. Deleuze, 유진상 옮김, 시네마 I: 운동-이미지, 시각과 언어, 2002
  18. G. Deleuze, 이찬욱 옮김, 주름, 라이프니츠와 바로크, 문학과지성사, 2008
  19. G. Deleuze, 하태환 옮김, 감각의 논리, 민음사, 2009
  20. H. Wölfflin, 박지형 옮김, 미술사의 기초개념 -근세미술에 있어서의 양식발전의 문제, 시공사, 1994
  21. M. Heidegger, 이기상 외 옮김, '건축함 거주함 사유함', in 강연과 논문, 이학사, 2008
  22. M. Merleau-Ponty, 김정아 옮김, 눈과 마음, 마음산책, 2008
  23. M. Merleau-Ponty, 남수인 외 옮김, 보이는 것과 보이지 않는 것, 동문선, 2004
  24. M. Merleau-Ponty, 류의근 옮김, 지각의 현상학, 문학과지성사, 2008
  25. P. Bonitzer, 홍지화 옯김, 영화와 회화: 탈배치, 동문선, 2003
  26. P. von Meiss, K. Henault trans. Elements of Architecture: from form to place, Van Nostrand Reinhold, 1990