DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Application method of Digital Media in Commercial Space - Using Persona-based Scenario Approach -

상업공간 디지털미디어 적용방안에 관한 연구 - 페르소나 기반 사용자 시나리오 기법으로 -

  • 안세윤 (한밭대학교 산업디자인학과) ;
  • 김소연 (한밭대학교 UCRC연구소) ;
  • 조문가 (한밭대학교 산업디자인학과)
  • Received : 2016.09.30
  • Accepted : 2017.02.16
  • Published : 2017.02.28

Abstract

Interior design especially the design developments for commercial spaces should ensure the economy of spaces. This is the marketing for space. It is necessary to understand the design elements of commercial space for the efficient using of digital media of space marketing. In this research decided to design application schemes for shopping mall by searching fashion shopping behaviors of users with persona-base scenario approach. Collected the information of users behavior base on case analysis of advance research to make personas. And develop scenario base personas for knowing the needs of users. And then made 4 schemes as the solution. Scheme 1. Customers can get the information and communication with the staff through with media screen in one room of shopping mall. The data of customers can be recorded for providing information or product recommendation personality. Forecast to preferred by group trip or customers that don't like walking around in shopping mall. Scheme 2. Install a media screen at entrance of a store in shopping mall and show special effect to raise customers' attention who walk through from the front of the store. Through with this customers will stay for long time and raise curiosity to get in the store. And the media screen also provide information of store and products. Scheme 3. Customers can get the information of products with using smart phone to scan QR cord in labels of products and record. Customers can finish whole shopping behaviors without the help of store staff. And can make buying decision even have left shopping mall as a online mode. Scheme 4. Store managers can record the products and the environment of store with 360 camera and update to website. Then customers can browse the virtual space with VR glasses. That make customers can have the real shopping experience without being in the store. In this study, have presented schemes of digital media in commercial space. But there are various of commercial space. In this study was presented schemes for shopping mall by searching fashion shopping behaviors of users. And look forward the researches about specific space setting and other type of commercial space for space development.

Keywords

References

  1. 최유미, 인터랙티브 미디어를 활용한 근미래 디지털 체험관 시나리오 연구, 이화여대 석사논문, 2014
  2. 박수현, A-Land패션 편집매장 유통채널에 따른 소비자 라이프 스타일과 구매행동에 관한 연구, 중앙대 석사논문, 2014
  3. 홍현주, 소비자 라이프스타일 유형에 따른 라이프스타일 숍 선호도 연구, 이화여대 석사논문, 2015
  4. 이신애, 소비자의 구매행동유형에 따른 소비자소외의 구조모형 검증, 성신여대 석사논문, 2014
  5. 정재훈, 대학생의 라이프스타일에 따른 패션명품브랜드에 대한 위험지각과 태도, 구매행동에 관한 연구, 국민대 박사논문, 2015
  6. 이승연, 체험 마케팅 공간의 표현특성에 관한 연구: 기호론적 해석을 중심으로, 경원대 석사논문, 2008
  7. 송규만, 페르소나 기반 시나리오 기법을 활용한 공공공간 길찾기 계획에 관한 연구, 한국도시설계학회지, 제34호, 2009.3
  8. 안세윤, 김소연, 페르소나 유형을 적용한 주거지형 U-City 체험지구 사용자 시나리오 개발, 디지털디자인학연구, 제47호, 2015.7
  9. 김규현, 김정규, UX디자인 시나리오 구조설계에 대한 연구, 디자인지식저널, 제15권, 2010.9
  10. 조문가, 이샘, 안세윤, 체험마케팅을 이용한 상업공간의 디지털미디어 디자인 사례연구, 한국실내디자인학회 추계학술발표대회논문집 2015.10
  11. 김효일, 김정규, 정보민, 사용자 경험에 기반한 UX 디자인시나리오 개발 연구 : U-healthcare service 국내사례를 중심으로, 디지털디자인학연구, 제28호, 2010.10
  12. 박광희, 패션라이프스타일 유형에 따른 SPA 브랜드 인지, 태도 및 구매경험에 관한 연구, 한국의류산업학회지, 제16권, 2014.10