DOI QR코드

DOI QR Code

A Case analysis on the treatment of mathematics anxiety utilizing a program to change students' thought of mathematics

'생각 바꾸기 프로그램'을 적용한 수학불안 치유 사례분석

  • Received : 2017.01.09
  • Accepted : 2017.02.06
  • Published : 2017.02.15

Abstract

This case study examined mathematics anxiety of a public high school sophomore who was unable to perform well in mathematics but later overcame his fear of mathematics. In this study, he showed high levels of mathematics anxiety in the assessment tools that evaluate mathematical anxiety factors. Cognitive and behavior treatments were carried out to alleviate his anxiety. First, cognitive treatments that were implemented include: understanding his own problems, writing down his thoughts on a record sheet, and changing intermediate and core beliefs. This paper explored cognitive and affective changes and reactions during the treatment process. Second, behavioral treatments that were conducted include: the divided-page method and peer tutoring. The divided-page technique involves the test subject to write down and solve his problems on a note to see what kind of cognitive and affective changes occur during the process. This paper also explored how Su-chul, an overly competitive student, changed and reacted cognitively and affectively through peer tutoring. The results revealed that Su-chul's exam anxiety, as well as other factors, has decreased. Moreover, he regained his self-confidence by solving math problems that he had felt difficult. His competitive attitude also has turned into a cooperative and thoughtful one.

본 연구는 수학불안으로 인해 자신의 충분한 수학적 역량을 발휘 하지 못해 고민하는 일반계 고등학교 2학년 남학생 1명의 수학 불안 치유 사례연구이다. 본 연구에서 수철이(가명)는 수학시험과 관련해서 불안이 높게 나타났다. 이를 치유하기 위해 인지적 처치와 행동적 처치를 실시하였다. 첫째, 인지적 처치로서 자신의 문제 이해하기, 사고 기록지 작성하기, 중간 믿음 바꾸기, 핵심 믿음 바꾸기를 실시하였고 처치과정 속에서 어떠한 인지적 정의적 반응과 변화가 일어나는지 분석하였다. 둘째, 행동적 처치로서 분할노트 작성하기와 동료학습을 실시하였다. 분할노트 작성하기는 노트를 이용하여 나만의 문제를 찾아서 스스로 해결하게 하는 것으로서 이 과정 속에서 어떠한 인지적 정의적 반응과 변화가 일어나는지 분석하였다. 또한 수철이를 힘들게 하는 지나친 경쟁심과 승부욕이 동료학습을 하면서 어떻게 인지적 정의적으로 반응하고 변화하는지 살펴보았다. 연구결과, 수철이의 수학시험불안은 많이 감소되었고 그 밖의 다른 요인들도 감소하였다. 또한 어렵게 느껴지는 수학문제에 도전하여 해결함으로써 자신감을 회복하였고 지나친 승부욕과 경쟁심도 협동심과 배려심으로 승화한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강효영 (2013). 청소년 우울증의 극복방안 -아론 벡(A. T. Beck)의 인지치료를 중심으로, 한일장신대학교 심리치료대학원 석사학위논문. (Kang, H. Y. (2013). Overcome mesures of teenager depression -A. T. Beck's cognitive therapy, Master's thesis, Hanil University & Presbyterian Theological Seminary.)
  2. 교육부 (2015). 제2차 수학교육 종합계획(2015-2019), Retrieved from http://www.moe.go.kr/newsearch/search.jsp. (Ministry of Education (2015). Secondary mathematics education comprehensive plan(2015-2019) , Retrieved from http://www.moe.go.kr/newsearch/search.jsp.)
  3. 구미련 (2009). 동료학습이 수학불안에 미치는 영향에 관한 연구, 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문. (Koo, M. R. (2009). A Study on the Influence of Peer Tutoring on Mathematics Anxiety, Master's thesis, Daegu National University of Education.)
  4. 권정혜 역 (2014). 기분 다스리기, 서울: (주)학지사, Dennis Greenberger & Christine A. Padesky, MIND OVER MOOD. (Kwon, J. H. (2014). Mind over mood, Seoul: hankjisa.)
  5. 김선희.김부미.이종희 (2014). 수학교육과 정의적 영역, 서울: 경문사. (Kim, S. H., Kim, B. M. & Lee, J. H. (2014). Mathematics education and Affect region. Seoul: kyungmoonsa.)
  6. 김영옥 (2009). 이공계 대학 신입생들의 수학불안과 수학 학업 성취도와의 상관관계, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(4), 469-481. (Kim, Y. O. (2009). The relationship of mathematicss anxiety and achievement in mathematics for college of engineering, J. Korean Soc, Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 48(4), 469-481.)
  7. 김용성 (2012). 수학 불안에 따른 학업성취도와의 관계 연구, 강원대학교 교육대학원 석사학위논문. (Kim, Y. S. (2012). The study on relationship with academic achievement according to math anxiety, Master's thesis, Kangwon National University.)
  8. 박해성.조완영 (2016). 인지행동치료기법을 적용한 수학불안 치유사례, 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 26(4), 791-818. (Park, H. S. & Cho, W. Y. (2016). Healing case study applying cognitive behavioral therapy on mathematics anxiety, Journal of Educational Research in Mathematics, 26(4), 791-818.)
  9. 신승윤.류성림 (2014). 초등수학영재의 수학 창의적 문제해결력과 메타인지와의 관계, 한국수학교육학회지시리지 C <초등수학교육>, 17(2), 95-111. (Shin, S. Y. & Ryu, S. R. (2014). The Relationship between Mathematically Gifted Elementary Students' Math Creative Problem Solving Ability and Metacognition, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. C: Education of Primary School Mathematics 17(2), 95-)
  10. 유현주 (1996). 문제 해결과 메타 인지. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 6(1), 111-123. (Yu, H. J. (1996). Problem solving and Metacognition. Journal of Educational Research in Mathematics, 6(1), 111-123.)
  11. 은수진 (1994). 수학불안의 경향이 큰 학생들을 위한 효과적인 지도방법에 관한 연구(중학교 2학년, 문장제를 중심으로), 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 33(2), 285-296. (Eun, S. J. (1994). A study on the effective teaching mtehod for highly mathematics anxiety students - Especially for second-year middle school students and word problems, J. Korean Soc, Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 33(2), 285-296.)
  12. 이대현.이봉주 (2002). 수학 문제해결 과정에서의 직관과 메타인지, 대한수학교육학회 수학교육학연구, 12(2), 265-273. (Lee, D. H. & Lee, B. J. (2002). Intuition and metacognition in Mathematical Problem Solving Process, Journal of Educational Research in Mathematics, 12(2), 265-273.)
  13. 이미림 (2007). 중.고등학교 학생들의 수학불안요인에 관한 분석(중학교 1,2,3학년, 고등학교 1,2학년 학생들을 대상으로), 한국교원대학교 대학원 석사학위논문. (Lee, M. R. (2007). An Analysis on Factor of Mathematics Anxiety of Middle School and High School Students -Among the 1st, 2nd and 3rd graders at Middle School and the 1st and 2nd graders at High School-, Master's thesis, Korea National University of Education.)
  14. 이영미 (2011). 수학불안감소 프로그램이 중학생의 수학불안, 자아개념 및 수학성취도에 미치는 효과, 영남대학교 교육대학원 석사학위논문. (Lee, Y. M. (2011). The effect of a math anxiety reduction program on math anxiety, self-concept and math achievement of middle school students, Master's thesis, Yeungnam University.)
  15. 임미화 (2010). 인지행동치료가 우울증 입원환자에게 미치는 효과, 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문. (Im, M. H. (2010). Effect of cognitive behavioral therapy on Depressive Disorder, Master's thesis, Duksung Women's University.)
  16. 조수철 (1991). 시험불안의 개념과 이론, 소아.청소년정신의학, 2(1), 3-10. (Cho, S. C. (1991). Concept and theory of test anxiety, Korean J Child & Adol Psychiatr, 2(1), 3-10.)
  17. 조은경 (2009). 초등학교 고학년의 시험불안 감소를 위한 집단상담 프로그램 개발, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문. (Joe, E. K. (2009). Development of a Group Counseling Program to reduce Test Anxiety of Elementary School Students in Higher Grade, Master's thesis, Korea National University of Education.)
  18. 최영희.이정흠 공역 (2007). 인지치료의 이론과 실제, 서울, 도서출판 하나의학사, Judith S. Beck, Cognitive Therapy. (Choi, Y. H. & Lee, J. H. (2007). Theory and practice of Cognitive therapy, Seoul: Hanauihaksa.)
  19. 한세호.고상숙 (2016). 심리적 처치프로그램에서 고등학교 학생들의 뇌파반응에 따른 수학불안의 변화, 대한수학교육학회 수학교육학연구, 26(2), 205-224. (Han, S. H. & Koh, S. S. (2016). The Changes of Mathematics Anxiety Shown Brain-Based Measurement through a Remedy Program for High School Students, Journal of Educational Research in Mathematics, 26(2), 205-224.)
  20. 허혜자 (1996). 수학불안 요인에 관한 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문. (Heo, H. J. (1996). A study on Mathematics anxiety causes, Doctor's thesis, Seoul National University.)
  21. Beck, A. T., & Clark, D. (1995). Cognitive Psychotherapy. In M. H. Sacks, W. H. Sledge, & C. Warren(Eds.), Core readings in psychiatry: An annotated guide to the literature(2nd, pp. 519-523). Washington, D. C.: American Psychiatric Press.
  22. DeBellis, V. A. & Goldin, G. A. (2006). Affect and meta-affect in mathematical problem solving: a representational perspective. Educational Studies in Mathematics 63, 131-147. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9026-4
  23. Dobson, K.S., & Dozois, D., J., A. (2002). Historical and philosophical bases of the cognitive-behavioral therapies. In K. S. Dobson (Ed.), Handbook of cognitive-behavioral therapies. New York: Guilford Press.
  24. Smith, J.B. (1979). Anxiety reduction in the developmental mathematics classroom, ERIC, ED 174 278.
  25. Tobias, S. (1987). Succeed with math : Every student's guide to conquering math anxiety. New York : College Entrance Examination Board.

Cited by

  1. Reliability and Validity of Mathematics Anxiety Scale for High School Students vol.31, pp.2, 2021, https://doi.org/10.29275/jerm.2021.31.2.211