DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Taking Elective Chemistry II Courses in High School on Understanding Concepts of Electrochemistry in General Chemistry: Focusing on Chemical Cell

고등학교 화학II 선택과목 이수가 대학 일반화학의 전기화학 관련 개념의 이해에 미치는 영향: 화학전지를 중심으로

  • Yang, Hye-Ran (Department of Chemistry Education, Chonnam National University) ;
  • Lee, Sang Kwon (Department of Chemistry Education, Chonnam National University)
  • Received : 2016.12.21
  • Accepted : 2017.01.07
  • Published : 2017.02.20

Abstract

The purpose of this study was to analyze the conception type change and to investigate the effect of understanding on concepts in electrochemistry after general chemistry lessons. The significant differences in concept understanding of electrochemistry were shown in both groups. Statistically significant gains in both groups were as shown in distinguishing the chemical cell, in identifying the anode and cathode, and in understanding current formation and flow, while, significant achievements in understanding the role of the salt bridge, and the need for a standard half-cell were not found. Taking elective chemistry II in high school had an effect on understanding related concepts of electrochemistry in general chemistry lessons. It was shown that many freshmen had difficulties in understanding exact related concepts in several kinds after general chemistry lessons. In order to solve these problems, it is necessary to teach contents of the basic concepts in electrochemistry exactly and to hold supplementary lessons.

이 연구에서는 대학 신입생을 대상으로 고등학교에서 화학II 선택과목 이수가 대학 일반화학에서 전기화학 관련 개념을 이해하는데 미치는 영향과 개념 변화 유형을 알아보았다. 고등학교에서 화학II 이수 여부에 따라 전기화학 관련 개념의 이해에 유의미한 차이가 있었다. 화학전지의 구별, 전극의 구별, 그리고 전류의 생성과 흐름에 관한 개념의 이해에서 차이가 크게 나타났으나 염다리의 역할, 표준 반쪽 전지의 필요성에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 화학전지의 생성물과 전지 전위의 예측에서는 화학II를 이수하지 않은 학생 그룹에서 일반화학 수강 후에 개념 이해의 향상이 크게 나타났다. 고등학교에서 전기화학의 기본 개념의 학습이 대학 일반화학에서 전기화학 관련 개념의 이해에 영향을 미치고 있었으나 일반화학을 수강하더라도 몇 가지 관련 개념의 정확한 이해에는 많은 어려움을 가지고 있음을 알 수 있었다. 이의 해결을 위해서는 전기화학의 기본 개념에 대하여 보다 정확한 내용의 교육이 이루어질 필요가 있고, 고등학교에서 미리 학습하지 못한 학생들을 위한 적절한 보충 학습을 해야 할 필요성이 있다.

Keywords

References

  1. Lee, B. K.; Chang, S. C. J. Korean Soc. Curri. Study 2008, 26, 191.
  2. Hong, M.; Kim, J.-A.; Park, H.-J. J. Korea Assoc. Res. Sci. Edu. 2011, 31, 836.
  3. Oh, H. K.; Park, J. W. New Phys. 2009, 59, 27.
  4. Finley, F. N.; Stewart, J.; Yarroch, W. L. Sci. Educ. 1982, 66, 531. https://doi.org/10.1002/sce.3730660404
  5. De Jong, O.; Acampo, J.; Verdonk, A. J. Res. Sci. Teach. 1995, 32, 1097. https://doi.org/10.1002/tea.3660321008
  6. Ozkaya, A. R.; Uce, M.; Saricayir, H.; Sahin, M. J. Chem. Educ. 2006, 83, 1719. https://doi.org/10.1021/ed083p1719
  7. Birss, V. I.; Truax, D. R. J. Chem. Educ. 1990, 67, 403. https://doi.org/10.1021/ed067p403
  8. Barral, F. L; Fernandez, G.; Gallastegui Otero, J. R. J. Chem. Educ. 1992, 69, 655. https://doi.org/10.1021/ed069p655
  9. Garnett, P. J.; Treagust, D. F. J. Res. Sci. Teach. 1992, 29, 121. https://doi.org/10.1002/tea.3660290204
  10. Kim, Y.-M.; Ree, J.; Lee, S. K. J. Res. Curri. Inst. 2007, 11, 295.
  11. Huddle, P. A.; White, M. D.; Rogers, F. J. Chem. Educ. 2000, 77, 104. https://doi.org/10.1021/ed077p104
  12. Park, J.-H.; Kim, D.-U.; Paik, S.-H. J. Korea Assoc. Res. Sci. Edu. 2004, 24, 544.
  13. Moran, P. J.; Gileadi, E. J. Chem. Educ. 1989, 78, 934.
  14. Sanger, M. J.; Greenbowe, T. J. Chem. Educ. 1997, 74, 819. https://doi.org/10.1021/ed074p819
  15. Sanger, M. J.; Greenbowe, T. J. Chem. Educ. 1997, 34, 377.
  16. Ogude, N. A.; Bradly, J. D. J. Chem. Educ. 1996, 73, 1145. https://doi.org/10.1021/ed073p1145
  17. Ozkaya, A. R. J. Chem. Educ. 2002, 79, 735. https://doi.org/10.1021/ed079p735
  18. Garnett, P. J.; Garnett, P. J.; Treagust, D. F. J. Sci. Educ. 1990, 12, 147. https://doi.org/10.1080/0950069900120203
  19. Sanger, M. J.; Greenbowe, T. J. J. Chem. Educ. 1999, 76, 853. https://doi.org/10.1021/ed076p853
  20. Park, J.-H.; Paik, S.-H.; Kim, D.-U. J. Korean Chem. Soc. 2003, 23, 660.
  21. Park, J.-H.; Kim, D.-U.; Paik, S.-H. J. Korea Assoc. Res. Sci. Edu. 2006, 26, 279.
  22. Kim, H.-J.; Hong, H.-G. J. Korean Chem. Soc. 2012, 56, 731. https://doi.org/10.5012/jkcs.2012.56.6.731
  23. Paik, S.-H.; Kim, K.-E. J. Korea Assoc. Res. Sci. Edu. 2013, 33, 1103.
  24. Han, Y.-H.; Heo, Y.-H.; Paik, S.-H. J. Korea Assoc. Res. Sci. Edu. 2008, 28, 15.
  25. Brady, J. E.; Russell, J. W.; Holum, J. R. In Chemistry, 3rd ed.; John Wiley & Sons In.: New York, 2000.