A Note on the Use of Properties of Operations and the Equal Sign in Elementary School Mathematics

초등학교 수학에서 연산의 성질과 등호의 사용에 대한 고찰

  • Received : 2017.10.15
  • Accepted : 2017.11.20
  • Published : 2017.11.30

Abstract

The first appearance of the equations in elementary school mathematics is in the expression of the equal sign in the addition sentences without its definition. Most elementary school students have operational understanding of the equal sign in equations. Moreover, students' opportunities to have a clear concept of the properties of operations are limited because they are used implicitly in the textbooks. Based on this fact, it has been argued that it is necessary to introduce the properties of operations explicitly in terms of specific numbers and to deal with various types of equations for understanding a relational meaning of the equal sign. In this study, we use equations to represent the implicit properties of operations and the relational meaning of the equal sign in elementary school mathematics with respect to students' level of understanding. In addition, we give some explicit examples which show how to apply them to make efficient computations.

초등학교 수학에서 등식은 덧셈식에서 등호를 기호와 말로 나타낼 때 용어에 대한 정의 없이 처음 제시된다. 대부분의 초등학교 학생들은 등식에서 나타나는 등호의 의미를 연산적으로 이해한다. 또한 교과서에서 연산의 성질이 암묵적으로 사용되어 학생들이 연산의 성질을 명확하게 이해할 수 있는 기회가 제한된다. 따라서 교과서에 특정한 수로 나타난 연산의 성질을 명시적으로 도입하는 것과 등호의 의미를 관계적으로 이해할 수 있는 다양한 맥락의 등식이 필요하다는 주장이 꾸준히 제기되어 왔다. 이에 본 연구에서는 초등학교 수학 교과서에 제시된 계산식을 등식으로 나타내어 암묵적으로 사용된 연산의 성질과 등호의 관계적 의미를 이해할 수 있는 방안을 학습자의 이해 수준에서 논의하고자 한다. 이와 더불어, 연산의 성질과 등호의 관계적 의미를 적용하여 효율적인 계산을 할 수 있는 구체적인 사례를 제시한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학 6-2. (주)두산동아.
  2. 교육부 (2015a). 수학 3-2. (주)천재교육.
  3. 교육부 (2015b). 수학 4-2. (주)천재교육.
  4. 교육부 (2015c). 수학 5-2. (주)천재교육.
  5. 교육부 (2015d). 수학 5-2 교사용 지도서. (주)천재교육.
  6. 교육부 (2016a). 수학 1-1. (주)천재교육.
  7. 교육부 (2016b). 수학 4-1. (주)천재교육.
  8. 교육부 (2016c). 수학 5-1. (주)천재교육.
  9. 교육부 (2016d). 수학 6-1. (주)천재교육.
  10. 교육부 (2016e). 수학 6-2. (주)천재교육.
  11. 교육부 (2016f). 수학 6-1 교사용 지도서. (주)천재교육.
  12. 교육부 (2017a). 수학 1-1. (주)천재교육.
  13. 교육부 (2017b). 수학 1-2. (주)천재교육.
  14. 교육부 (2017c). 수학 2-1. (주)천재교육.
  15. 교육부 (2017d). 수학 2-2. (주)천재교육.
  16. 교육부 (2017e). 수학 1-1 교사용 지도서. (주)천재교육.
  17. 교육부 (2017f). 수학 1-2 교사용 지도서. (주)천재교육.
  18. 교육부 (2017g). 수학 2-1 교사용 지도서. (주)천재교육.
  19. 교육부 (2017h). 수학 2-2 교사용 지도서. (주)천재교육.
  20. 기정순, 정영옥 (2008). 등호 문맥에 따른 초등학생의 등호 개념 이해와 지도 방법 연구. 학교수학, 10 (4), 537-555.
  21. 김정원, 방정숙, 최지영 (2016). Rasch 모델을 통한 초등학교 학생들의 등호 이해 분석, 수학교육 55(1), 1-19.
  22. 김미환, 이수은, 김수미 (2017). 우리나라 초등학교 수학교과서에 제시된 분배법칙 지도내용 분석. 수학교육학연구, 27(3), 451-467.
  23. 김원경, 조민식, 방금성, 김수미, 배수경, 오혜정 외 (2013). 중학교 수학 1. 비상교육.
  24. 박교식 (2013). 초등학교 수학에서 사용하는 사칙계산 관련 어휘에 관한 연구. 한국초등수학교육학회지 17(2), 185-205.
  25. 변희현 (2011). 한국과 일본의 초등교과서에서 다루는 분배법칙 개념에 관한 비교 분석. 한국초등수학교육학회지 15(1), 39-56.
  26. 이화영, 장경윤 (2010). 조기 대수(Early Algebra)의 연구 동향과 접근에 관한 고찰. 수학교육학연구 20(3), 275-292.
  27. 임재훈 (2013). 등호 해석의 두 시간적 차원인 읽기, 쓰기의 불일치와 그 해소. 한국초등수학교육학회지 17(2), 207-223.
  28. 장혜원 (2017). 교과서 분석에 기초한 연산법칙의 지도 방안 탐색. 한국초등수학교육학회지 21(1), 1-22.
  29. 정연준, 조영미 (2012). 자연수 곱셈 계산 지도에 관한 초등학교 수학교과서 비교 분석 - 우리나라, 미국, 싱가포르, 일본 교과서를 중심으로 -. 수학교육학연구 22(2), 293-309.
  30. 최지영, 방정숙 (2011a). 초등학생들의 범자연수 연산의 성질에 대한 이해 분석. 수학교육학연구 21(3), 239-259.
  31. 최지영, 방정숙 (2011b). 초등학교에서의 대수적 추론 능력 신장 방안 탐색 - 곱셈의 결합법칙 탐구에 관한 수업 사례 연구 - 학교수학 13(4), 581-598.
  32. 황선욱, 강병개, 한길준, 한철형, 권혁천, 김의석 외 (2013). 중학교 수학 1, 좋은책 신사고.
  33. Altieri, M. B., Balka, D. S., Day, R., Gonsalves, P. D., Grace, E. C., Krulik, S. et al. (2009a). Math connects 1, Volume 1, Macmillan /McGraw-Hill.
  34. Altieri, M. B., Balka, D. S. Day, R., Gonsalves, P. D., Grace, E. C., Krulik, S. et al. (2009b). Math connects 3, Macmillan/McGraw-Hill.
  35. Altieri, M. B., Balka, D. S. Day, R., Gonsalves, P. D., Grace, E. C., Krulik, S. et al. (2009c). Math connects 4, Macmillan/McGraw-Hill.
  36. Carpenter, T. P., Franke, M. L. & Levi, S. (2003). Thinking mathematically: Integrating arithmetic and algebra in elementary school. Heinemann.
  37. Carpenter, T. P., Levi, S., Franke, M. L., & Zeringue, J. K. (2005). Algebra in elementary school: developing relational thinking. ZDM, 37(1), 53-59.
  38. Falkner, K. P., Levi, L., & Carpenter, T. P. (1999). Children's understanding of equality: A foundation for algebra. Teaching Children Mathematics 6(4), 232-236.
  39. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  40. Schuster, L. & Anderson, N. C. (2005). Good questions for math teaching, Math Solutions.
  41. Van de Walle, J. A., Lovin, L. H., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2014a). Teaching student-centered mathematics, Vol. 1. Pearson.
  42. Van de Walle, J. A., Lovin, L. H., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2014b). Teaching student-centered mathematics, Vol. 2. Pearson.