A Study of Curriculum of Clothings Area' Activity and Need at the Free Learning Semester

자유학기제에서 의생활 영역의 활동과 요구도

  • Kim, Kyung-Sook (Dept. of Home Economics Education, Catholic Kwandong University)
  • 김경숙 (가톨릭관동대학교 사범대학 가정교육과)
  • Received : 2017.09.14
  • Accepted : 2017.12.20
  • Published : 2017.12.30

Abstract

This study determined the reality of how middle school students are doing with their free learning semester and what they think about it. Also, the study looked at how many parts of Home Economics and the area of clothing curriculum are being taken and, especially, how many parts of this curriculum content are being required as free learning semester activities. This study aims to not only develop free learning semester activities according to student demand but also at providing a basic resource that can help activate the area of clothing curriculum in subject of Home Economics. In short: 1) Middle school students are attending activities such as career exploration activities, student selection activities, club activities, arts activities and physical education activities thoroughly through the free learning semester. These mostly take place in school and most of the students were taught by teachers from their own school. 2) The students are aware that the free learning semester's activities are helpful for them. The most helpful part was that it reduces the load they get from the school's exam and also the fact that they can investigate areas in which they are interested. 3) The number of students who have already taken or are taking activities related to Home Economics were 145, which is about 1/3 of the 451 students overall. The area where the most of the activities were held out of those activities related to Home Economics was the domain of food while the clothing curriculum accounted for a very small part compared to it. 4) The study found that need for a clothing curriculum for middle school student free learning semesters was about 2.79 on a scale from 1 to 5. The areas of most interest in this topic were highly related to 'making and mending clothes'.

Keywords

References

  1. 강원도 교육청. (2015). 자유학기제 수업사례 자료집. 강원도교육청.
  2. 강원일보사, 강원도 교육청. (2015). 학교와 지역사회의 공생 자유학기제 보고서. 강원도 교육청.
  3. 교육부. (2013). 중학교 자유학기제 시범 운영 계획(안). 교육부 공교육진흥과 보도자료.
  4. 교육부. (2015). 실과(기술.가정)교육과정 (교육과학기술부 고시 제 2015-74호).
  5. 교육부, 대전광역시교육청. (2016). 2015 개정 교육과정 교수‧학습자료: 기술가정. 교육부, 대전광역시교육청.
  6. 교육부, 한국교육개발원. (2016). 자유학기제 교과 연계 주제선택 활동 사례집: 과학, 기술‧가정. 한국교육개발원.
  7. 김경숙. (2010). 기술.가정 교과 중 의생활 영역에 대한 중학생의 학습활용도에 관한 연구. 한국의상디자인학회지, 12(4). 159-171.
  8. 김성숙, 김정현, 정인경. (2017). 자유학기제 운영에 대한 가정과 교사의 인식분석. 한국가정과교육학회지 29(1). 111-124. https://doi.org/10.19031/jkheea.2017.03.29.1.111
  9. 김은정. (2013a). 가정교과의 진로교육과 자유학기제의 활용방안. 한국가정과교육학회 학술대회, 67-90.
  10. 김은정. (2013b). 자유학기제 도입에 따른 기술・가정교과 통합 진로교육 운영방안에 관한 연구. 한국가정과교육학회지, 25(3), 105-121.
  11. 김이경, 민수빈. (2015). 자유학기제의 도입에 따른 교사들의 직무부담 분석. 한국교원교육연구, 32(2). 181-203.
  12. 배윤정, 이윤정. (2017). 2015 중등 가정교과 교육과정에의 ESD 내용 분석과 자유학기제 수업의 교수.학습지도안 개발. 한국가정과교육학회 학술대회. 141-141.
  13. 유태명. (2003). 가정과교육과정 구성을 위한 가정과의 성격, 내용구조, 가정과교육을 통하여 갖추어야 할 소양에 관한 기초연구(1) : 델파이 조사연구. 대한가정학회, 41(1). 149-171.
  14. 이윤정. (2013). 자유학기제를 통한 가정교과의 진로교육. 한국가정과교육학회 학술대회. 94-95.
  15. 이은영, 손주영, 김예슬, 조재순. (2014). 자유학기제 1차 연구학교의 가정교과 관련 운영실태. 한국가정과교육학회지, 26(3). 69-89.
  16. 이지연. (2013a). 자유학기제의 운영방안: 교과 통합 진로교육을 중심으로. 한국가정과교육학회 학술대회, 23-51.
  17. 이지연. (2013b). 진로중심 자유학기제 도입의 타당성. 한국진로교육학회 춘계학술대회 발표, 77-102.
  18. 장명욱. (1981). 가정학원론. 경기 파주: 교문사.
  19. 채정현, 박미정, 김선교, 한주. (2017). 2015개정 교육과정 반영 가정과교육론. 경기 파주: 교문사.
  20. 홍창남, 김혜영. (2016). 자유학기제 운영 과정에 대한 사례 연구. 한국교원교육연구, 33(2). 157-179.
  21. Brown, M. M., & Paolucci, B. (1979). Home Economics: A Defination. Washington D.C. : American Home Economics Association.