Effects of CSV Activities on Purchasing Intention : on the Perspectives of Value Chain

공유가치창출(CSV)활동이 구매의도에 미치는 영향 : 가치사슬 관점

  • Weon, Jong-Ha (School of Economics, International Trade & International Medical Tourism, Inje University) ;
  • Jung, Dae-Hyu (Department of Business Administration, PNU)
  • Received : 2017.07.21
  • Accepted : 2017.10.25
  • Published : 2017.11.30

Abstract

These days, the concept of creating shared value is drawn keen attentions to. This interest comes out of the expectation that Creating Shared Value(CSV) can offer an answer to some social issues by creating societal and economic values on the top of the achievements that existing Corporate Social Responsibility(CSR) has made. However, it is difficult to make a clear distinction between the achievements that the activities of CSR and CSV have made. In this regard, developing a methodology to make an actual proof analysis on the accomplishments of CSV and to verify customer's awareness of and attitude towards the CSV is necessarily required. A company needs to gain a competitive advantage in the marketplace as well as resolve a social issue by innovating value chain. The research has verified the cause and effect relationship between the CSV from the point of view of value chain and the purchase intention aroused by its economic, societal and cultural values through the company image and credibility with actual proof analysis and come up with following results. First, a societal and cultural value resulted in giving positive impact on a company's image, which implies that CSV activities can be the thin end of the wedge through which customers have a good image of the company involved in CSV. Second, a societal value makes a positive influence on the credibility of a company. In this regard, CSV should be recognized not just as a thing that generates a cost, but a way to win-win as well as future development. Third and last, the research results show that both company image and credibility influence on purchase intention. Considering that CSV generates a positive evaluation on a company that will ultimately cause continuous profit-making, the company's ultimate goal of activities, it should be approached from the perspective of making a mid-and-long term strategy.

최근 공유가치창출(CSV: Creating Shared Value)이 초미의 관심을 끌고 있다. 이는 기존의 기업의 사회적 책임(CSR: Corporate Social Responsibility) 성과에 사회적 경제적 가치창출이라는 사회적 문제해결의 대안이 될 수 있다는 시각이 작용하기 때문이다. CSR과 CSV의 성과를 구분하여 확인하기는 어려움이 있다. 따라서 CSV 성과에 대한 실증분석 기법의 개발과 소비자의 CSV에 대한 인식 및 태도가 검증될 수 있는 방법론의 개발이 필요하다. 기업은 가치사슬의 혁신을 통한 사회문제의 해결과 더불어 경쟁우위를 점할 수 있어야 한다. 진일보한 CSV 논의가 필요한 시점으로 파악하는 까닭은 아직 CSV가 초기 연구 단계에 머물러 있는 실정이기 때문이다. 이에 본 연구는 우선적으로 CSV 의의와 필요한 배경, 기업의 사회적 책임(CSR)과 공유가치창출(CSV)의 상호비교 분석을 하였다. 더 나아가 CSV의 기존 연구의 범위가 매우 협소했던 한계점을 넘어 가치사슬에서 CSV의 필요성을 피력하고자 한다. 오늘날 다수의 기업들은 기업의 사회적 책임을 수행하기 위한 노력을 기울여 왔다. 그러나 기업의 지속성장성 측면에서 단순히 CSR의 충족만으로는 수익창출을 위한 비즈니스모델로써는 한계가 있음이 지적되었다. 하나의 대안으로 최근 공유가치창출 도입의 필요성이 제기되고 있는 것이다. 선행연구를 통해 가치사슬관점의 CSV를 경제적 사회적 문화적 가치가 기업이미지 및 기업신뢰도를 매개로 구매의도로 이어지는 인과관계를 실증분석을 통해 밝혀 보았으며 구체적인 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 가치와 문화적 가치는 기업이미지에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 CSV 활동을 통하여 소비자들이 해당 기업에 좋은 인상을 가질 수 있도록 하는 단초가 됨을 시사한다. 둘째, 사회적가치는 기업신뢰도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 따라서 CSV가 기업의 비용으로만 인식되는 것이 아닌 미래의 발전과 더불어 상생의 대안이 될 수 있다는 관점으로 접근해 나가야 할 것이다. 셋째, 기업이미지와 기업신뢰도 모두 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. CSV 활동을 통해 기업에 대한 호의적인 평가를 유도할 수 있다는 관점에서 기업의 최종 목표인 지속적 이익창출과 연계된다는 것을 감안하여 중장기적 전략으로 접근할 필요성이 있다고 판단된다.

Keywords

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