DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on Mechanism Factors for Result Creation of Informatization of IT Service Company

IT서비스 기업의 정보화 성과 창출을 위한 메커니즘 요인 사례 연구

  • Received : 2017.10.10
  • Accepted : 2017.11.14
  • Published : 2017.12.31

Abstract

In the meantime, research on corporate informatization focuses on the completeness of information technology itself and its financial effects, so there is insufficient research on whether information technology can support business strategy. It is necessary to verify whether the management strategy implementation of the company can be led through the informatization of the enterprise and the relation between the main mechanism factors and the informatization performance. In this study, what a mechanism factor is applied in the process of result creation of informatization from three mechanism perspectives such as selecting mechanism, learning mechanism and coordinating mechanism with cases of representative domestic IT company and what an importance mechanism factors have been ascertained. This study results in 8 propositions. For a main agent of companies, securement of information capability of organizations has been selected to realize informatization results and investment of informatization has been selected to solve organizational decentralization problems as the most important factor. Additionally, as competition in the industry gets fierce, investment on informatization has been changed to a utility way of implementation of strategies and decision on investment has been made through the official process and information technology. Differentiated company capability has been made based on acquisition of technical knowledge and company information has been expanded to its whole employees through the information system. Also, informatization change management and outside subcontractor management have been acknowledged as an important adjustment factor of company. The first implication of this study is that since case studies on mechanism factors that preceding studies on informatization results did not empirically cover have directly been dealt with based on experiences of executives in charge of business and in charge of informatization, this study can provide practical views about factors that should be mainly managed for informatization results of IT companies. Secondly, since ser-M framework has been applied for IT companies for the first time, this study can academically contribute to companies in other fields about main mechanism factors for result creation of informatization based on deeper understanding and empirical cases.

그 동안의 기업 정보화 성과 관련 연구들은 정보화 자체의 구축 완성도 및 그 재무적 효과에 초점을 맞추고 있어 정보화의 방향성이 경영전략을 지원할 수 있는지에 대한 연구가 미흡하였다. 기업의 정보화를 통해 기업의 경영전략 이행이 주도될 수 있는지, 주요 메커니즘 요인과 정보화 성과와의 연관관계 대한 검증이 필요하며, 이는 정보화 성공요인들을 경영학적 관점으로 재해석하는 연구가 필요하다는 것을 의미한다. 본 연구는 국내 대표적인 IT서비스 기업의 사례를 중심으로 3가지 선택, 학습 그리고 조정 메커니즘 관점에서 기업이 정보화 성과창출 과정에서 어떠한 메커니즘 요인이 적용되고 있는지에 대한 문제를 중심으로 연구하였다. 본 연구를 수행한 결과 8개의 명제를 도출하였다. 기업의 주체는 정보화 성과 실현을 위해 조직의 정보역량 확보를, 조직 분권화 문제 해결을 위해서는 정보화 투자를 가장 중요한 전략적 요인으로 선택하였다. 또한, 산업 내 경쟁이 치열해질수록 정보화 투자가 기업의 전략 실행의 활용 수단으로 전환되었고, 공식화된 프로세스나 정보기술을 통해 투자 의사결정 활동이 이루어지고 있었다. 조직의 차별화된 역량은 기술지식 습득을 중심으로 이루어지며 조직의 지식은 정보시스템을 통해 전사로 확대되고 있음을 알 수 있었다. 그리고 정보화 변화관리와 외부 협력업체 관리가 조직의 중요한 조정 요인으로 인식되고 있음을 발견하였다. 본 연구의 시사점은 선행 정보화 성과 관련 연구에서 실증적으로 다루지 못한 메커니즘 요인에 대해 직접적으로 사업 담당 임원, 정보화 담당 임원 등의 경험을 바탕으로 사례연구를 진행했기 때문에 IT서비스 기업의 정보화 성과를 위해 중점적으로 관리해야 할 요인들에 대해 실무적인 시각을 제공해 줄 수 있다고 생각하며 IT서비스 기업에 대해 최초로 SER-M 프레임워크를 적용하였기 때문에 정보화 성과 창출을 위한 메커니즘 요인에 대한 보다 깊은 이해와 경험적 사례를 바탕으로 타 산업군의 기업에도 적용할 수 있는 학문적인 기여를 제공할 수 있다고 생각된다.

Keywords

References

  1. 강대경(2008), "기업의 정보화수준, 환경불확실성, 시장지향성 성과 간의 관계 분석," e-비지니스 연구, 9(4), 47-67.
  2. 강운식.김현수.안연식(2010), "대형 IT서비스기업의 경영성과 요인 분석 및 성장모델," 한국IT서비스학회지, 9(1), 57-71.
  3. 구자원.이윤철(2007), "기업성장단계 연구에 있어 변수의 사용빈도 및 상대적 중요성에 관한 종단적연구: ser-M Framework을 활용 한 생산성요인 도출을 중심으로," 생산성논집, 21(2), 131-171.
  4. 구자원.이윤철(2008), "성장단계별 선택, 학습, 조정 메커니즘 요인 도출에 관한 연구: 기술 집약적 벤처기업의 사례연구를 중심으로," 대한경영학회지, 21(6), 2393-2430.
  5. 구자원.이윤철(2009), "기업성장단계별 경영성과 결정요인에 관한 연구: 주체, 환경, 자원, 메카니즘 요인을 중심으로," 경영학연구, 38(4), 991-1025.
  6. 구자원.이동환.신철호(2009), "기업 성장단계별 IT기업의 경영성과 결정요인에 관한 실증연구," 상업교육연구, 23(4), 413-438.
  7. 김상훈.정해용(1999), "정보화전략의 효과적 추진을 위한 교육훈련체계에 관한 실증적 연구," 경영정보학연구, 9(4), 144-161.
  8. 김정언.이영수.이은민.정현주.이승현(2006), IT산업의 양극화 현황과 정책적 대응 방안, KISDI: 서울.
  9. 박경미.황재원.권구혁(2003), "경쟁전략, 분권화, 의사결정, 정보기술 간의 적합성이 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구: 우리나라 50대 기업집단을 대상으로," 연세경영연구, 40(2), 103-139.
  10. 박종순.이동욱.전중양(2006), "정보담당임원(CIO)의 리더십이 정보시스템(IS) 성과에 미치는 영향," 한국인터넷정보학회, 7(2), 103-120.
  11. 안연식(2013), "IT서비스 기업의 창의성 및 지식경영 요인이 경영성과에 미치는 영향," 한국IT서비스학회지, 12(3), 95-109. https://doi.org/10.9716/KITS.2013.12.3.095
  12. 이승창.이호근(2007), "ERP 도입이후 변화 관리의 중요성에 대한 연구: 정보역량 관점에서," 경영정보학연구, 17(1), 1-31.
  13. 이연희(2014), 중소기업 IT 성과 분석 : 제조기업과 비제조기업간 비교 중심으로, 한국외국어대학교 박사학위논문.
  14. 이연희.김병초(2013), "중소제조기업의 IT투자 변화가 정보화 성과에 미치는 영향," Entrue Journal of Information Technology, 12(3), 23-34.
  15. 이재식(2009), "지식경영 기반구조가 지식경영활동과 경영성과에 미치는 영향," 경영과정보연구, 28(4), 229-252.
  16. 이지운.강성민(2010), "IT서비스 유형별 경쟁력요인이 IT서비스 기업의 비즈니스 성과에 미치는 영향에 관한 연구: 재무적 및 비재무적 성과 관점으로," Journal of Information Technology Applications & Management, 17(4), 157-180.
  17. 이진주.김은홍.정문상(1998), 사용자 중심의 경영정보시스템, 다산출판사: 서울.
  18. 임병하.김우성.추승엽(2010), "환경의 불확실성 및 조직구조가 기업의 정보화 수준에 미치는 영향," 생산성논집, 24(4), 432-458.
  19. 임수경(2000), "An Evaluation Framework of The Organizational Informatization Level: A Case Study," 한국경영정보학회학술대회, 2000(1), 455-463.
  20. 임춘성.유은정.문형준(2006), "KPI 기반의 정보화 수준진단 방법론 개발 및 적용," Entrue Journal of Information Technology, 5(2), 21-32.
  21. 정동섭(2010), "정보기술기업의 역량, 경쟁전략 및 성과의 관계," 경영과 정보연구, 29(4), 287-304.
  22. 조동성.서울대메커니즘연구회(2006), 제4의 전략패러다임 M 경영, 한스미디어: 서울.
  23. 조동성.정진섭(2004), "The Existence and Usefulness of Mechanism on International Growth," 한국전략경영학회 하계학술대회발표논문집, 2004(1), 323-402.
  24. 최해룡.구자원(2016), "기업 정보화 요인 변수의 연구 빈도에 관한 연구: SER-M Framework을 중심으로," 한국IT서비스학회지, 15(2), 125-155. https://doi.org/10.9716/KITS.2016.15.2.125
  25. 최해룡.구자원(2017), "기업 정보화 핵심 성공요인과 정보화 성과 결정요인에 관한 실증 연구: SER-M Framework을 중심으로," 경영과 정보연구, 36(2), 277-306.
  26. Bharadwaj, A. S.(2000), "A Resource-Based Perspective on Information Technology Capability and Firm Performance: An Empirical Investigation," MIS Quarterly, 24(1), 169-196. https://doi.org/10.2307/3250983
  27. Brynjolfsson, E.(1993), "The Productivity of Information Technology," Communications of the ACM, 36(12), 67-77. https://doi.org/10.1145/153571.163272
  28. Cho, D. S.(1999), "The Mechanism for Industry Leadership," International Studies of Management & Organization, 28(4), 84-100.
  29. Cho, D. S., and Lee, D. H.(1998), "A New Paradigm in Strategy Theory: 'ser-M'," Monash Mount Eliza Business Review, 1(2), 91-106.
  30. Clark, L.(2004), "Change management is the big gest challenges this year, say IT leaders," Computer Weekly, 22, 1-5.
  31. Connolly, T., and Thom, B. K.(1990), "Discretionary Databases: Theory, Data, and Implications," Organizations and Communication Technology, 219.
  32. Daft, R.(2012), Organization Theory and Design, Nelson Education.
  33. David G. B., and Olson, M. H.(1984), Management Information Systems: Conceptual Foundations, Structure, and Development, McGraw-Hill: New York.
  34. Galbraith, J. R.(1977), "Organization Design: An Information Processing View," Organizational Effectiveness Center and School, 21, 21-26.
  35. Gatignon, H., and Robertson, T. S.(1989), "Technology Diffusion: An Empirical Test of Competitive Effects," The Journal of Marketing, 53(1), 35-49. https://doi.org/10.1177/002224298905300104
  36. Jurison, J.(1996), "Toward More Effective Management of Information Technology Benefits," Journal of Strategic Information Systems, 5(4), 263-274. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(96)80029-1
  37. Khandwalla, P. N.(1972), "Environment and Its Impact on the Organization," International Studies of Management & Organization, 2(3), 297-313. https://doi.org/10.1080/00208825.1972.11656125
  38. Lederer, A. l., and Mendelow, A. L.(1990), "The Impact of the Environment of Information Systems," Information Systems Research, 1(2), 205-222. https://doi.org/10.1287/isre.1.2.205
  39. Levinthal, D. A., and March, J. G.(1993), "The Myopia of Learning," Strategic Management Journal, 14(2), 95-112. https://doi.org/10.1002/smj.4250141009
  40. Lubbe, S., Parker, G., and Hoard, A.(1995), "The Profit Impact of IT Investment," Journal of information Technology, 10(1), 44-51. https://doi.org/10.1177/026839629501000106
  41. Mahmood, M. A., and Mann, G. J.(1993), "Measuring the Organization Impact of Information Technology Investment: An Exploratory Study," Journal of Management Information System, 10(1), 97-122.
  42. March, J.(1991), "Exploration and Exploitation in Organizational Learning," Organizational Science, 2(1), 71-87. https://doi.org/10.1287/orsc.2.1.71
  43. McGuckin, R. H., and Stiroh, K. J.(1998), "Computers Can Accelerate Productivity Growth," Issues in Science and Technology, 14(4), 41-48.
  44. Melville, N., Kenneth, L., Kraemer, K., and Gurbaxani, V.(2004), "Information Technology and Organizational Performance: An Integrative Model of IT Business Value," MIS Quarterly, 28(2), 283-322. https://doi.org/10.2307/25148636
  45. Mitra, S., and Chaya, A. K.(1996), "Analyzing Cost-Effectiveness of Organizations: The Impact of Information Technology Spending," Journal of Management Information Systems, 13(2), 29-57. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518122
  46. Nonaka, I.(1994), "A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation," Organization Science, 5(1), 14-37. https://doi.org/10.1287/orsc.5.1.14
  47. Orlikowski, W. J.(1996), "Improvising Organizational Transformation Over Time: A Situational Change Perspective," Information System Research, 7(1), 63-92. https://doi.org/10.1287/isre.7.1.63
  48. Roach, S. S.(1991), "Services under Siege-The Restructuring Imperative," Harvard Business Review, 65(5), 82-91.
  49. Rold, C. D.(2006), Q&A on IT Services industrialization, Gartner.
  50. Smith, K. G., Mitchell, T. R., and Summer, C. E.(1985), "Top Level Management Priorities in Different Stages of the Organizational Life Cycle," Academy of Management Journal, 28(4), 799-820. https://doi.org/10.2307/256238
  51. Tippins, M. J., and Sohi, R. S.(2003), "IT Competency and Firm Performance: Is Organizational Learning a Missing Link?," Strategic Management Journal, 24(8), 745-761. https://doi.org/10.1002/smj.337
  52. Wernerfelt, B.(1984), "A Resource-based View of the Firm," Strategic Management Journal, 5(2), 171-180. https://doi.org/10.1002/smj.4250050207
  53. Zmud, R. W.(1983), Information systems in organizations, Addison-Wesley Longman Publishing Co., Inc.