DOI QR코드

DOI QR Code

The study of the relationship between the satisfaction of information systems' consulting and the corporate performance

정보시스템 컨설팅 만족도와 기업성과의 관계에 대한 연구

  • 김정민 (한성대학교 지식서비스 & 컨설팅학과) ;
  • 이형용 (한성대학교 경영학부)
  • Received : 2017.11.30
  • Accepted : 2017.12.14
  • Published : 2017.12.31

Abstract

Purpose The purpose of this study is to find the factors for explaining the relationship between the satisfaction of IT consulting and entrepreneurship based on the corporate performance, financial and economic performance. Design/methodology/approach This study made a design of the research model by integrating the factors of entrepreneurship and satisfaction of IT consulting on the basis of ecosystem. In addition, this study, did empirical analysis of the structural equation model by PLS(Partial Least Squares) in order to find out the moderating effect of satisfaction of IT consulting on entrepreneurship. Findings According to the empirical analysis result, this study confirmed that the moderating effect of satisfaction of IT consulting on entrepreneurship, which increase the influence the effect of entrepreneurship on the corporate performance. However, the second order factor of enterprise ecosystem has no effect on the corporate performance. In addition, this study find out that the important role of IT consulting according to the change of business environment.

Keywords

References

  1. 강수현, 이홍주, 임춘성, "융합기술 환경에서 기업성과 향상을 위한 개인역량요인 분석," 전자거래학회지, 제15권, 제3호, 2010, pp183-193.
  2. 김정일, "중소기업 컨설팅 수진기업의 사후관리를 통한 경영성과 및 재구매 의도에 미치는영향 연구," 한성대학교 박사학위논문, 2016.
  3. 김정민, "기업생태계 순환구조가 기업가정신과 기업생태계 네트워크를 매개로 기업성과에 미치는 영향," 한성대학교 박사학위논문, 2017.
  4. 문형준, 김태형, 임춘성, "컨설팅 역량 평가 모델 개발 및 적용," Entrue Journal of Information Technology, 제9권, 제3호, 2010, pp.93-106.
  5. 박문각, "시사상식사전," 2017
  6. 박동수, "창업 소상공인 개인특성과 사업성과의 관련성," 한국산업경영학회 발표 논문집, 2000, pp. 37-54.
  7. 심종섭, "중소기업 컨설팅이 기업에 미치는 만족도와 성과에 관한 연구," 한양대학교 석사학위 논문, 2012
  8. 양준환, "한.중 중소기업의 핵심역량 및 기업가적 네트워킹 활동이 기업성과에 미치는 영향," 숭실대학교 박사학위 논문, 2009.
  9. 양현주, "국제기업가정신, 핵심역량, 네트워크 활동 그리고 국제화 및 기업상과 간의 관계," 영남대학교 박사학위 논문, 2012
  10. 윤지현, 곽기영, "기업SNS사용이 직무성과에 미치는 영향: 제너러비티역량의 매개효과를 중심으로," 2014년 한국지식경영학회 추계학술대회 논문집, 2014, pp. 235-260.
  11. 윤지현, 곽기영, "제너러티비티역량 : 개념적 정의 및 결정요인," 지식경영연구, 제15권, 제3호, 2014. pp. 95-120.
  12. 장수덕, "벤체기업의 기업가정신 유형화와 유형별 특성차이: 기업수준에서의 탐색적 연구," 제14권, 제3호, 2011, pp. 49-73.
  13. 조상미, 권소일, 김수정, "조직요인은 사회적 기업의 성과에 영향을 미치는가?" 한국사회복지학, 제64권, 제3호, pp. 29-50.
  14. 주재훈, 김진완, "고객가치, 공급사슬통합 그리고 기업성과간의 관계에 대한 연구," 정보시스템연구, 제21권, 제2호, 2012, pp. 27-44.
  15. 채준원, "컨설팅 유형에 따른 중소기업의 컨설팅 서비스 결정요인에 관한 연구," 부산대학교 박사학위 논문, 2011.
  16. 최명규, "중소기업 경영컨설팅의 서비스품질이 인지된 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구," 숭실대학교 박사학위 논문, 2014.
  17. Acs, Z. J., Szerb, L., and Autio, E., "The global entrepreneurship and development index," Global entrepreneurship and development index 2015, Springer, 2016.
  18. Abe, J. M., Bassett, D. A., and Dempsey, P. E., "Business ecology," Routledge, 2012.
  19. Anderson, J. C., and Gerbing, D. W. "Structural Equation Modeling in Practice: Review and Recommended Two-Step Approach," Psychological Bulletin, Vol. 103, No. 3, 1988, pp. 411-423. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  20. Aspen Network of Development Entrepreneurs, Retrieved October 12, 2017, Available: https://www.aspeninstitute.org
  21. Covin, J. G., and Slevin, D. P., "A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior," Entrepreneurship: Critical Perspectives on Business and Management, Vol. 3, 1991, pp. 5-28.
  22. Dees, J. G., "The Meaning of Social Entrepreneurship," Stanford University, 1998.
  23. De Long J.B., "The Triumph of Monetarism?" The Journal of Economic Perspectives, Vol. 14, No. 1, 2000, pp. 83-94. https://doi.org/10.1257/jep.14.1.83
  24. Hair, J. T., Anderson, R. E., Tatham, R. L., and Black, W. C. Multivariate Data Analysis(7th ed.), Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 1998.
  25. Hair, J. F., Sarstedt, M., Pieper, T. M., and Ringle, C. M., "The use of partial least squares structural equation modeling in strategic management research: A review of past practices and recommendations for future applications," Long Range Planning, Vol. 45, No. 5, 2012, pp. 320-340. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2012.09.008
  26. Mithas, S., Krishnan, M.S., and Fornell, C., "Information Technology, Customer Satisfaction, and Profit: Theory and Evidence," Information Systems Research, Vol. 27, No. 1, 2016, pp. 166-181. https://doi.org/10.1287/isre.2015.0609
  27. Moore, J. F., "Predators and prey: A new ecology of competition," Harvard Business Review, Vol. 71, No. 3, 1993, pp. 75-83.
  28. Sharif, A. M., "Professional Services Organizations and the Role of Consulting in the New Economy," Vol. 19, No.2 , 2002, pp. 19-30. https://doi.org/10.1201/1078/43200.19.2.20020228/35138.4
  29. Sun, Y., Fang, Y., Lim, K.H., and Strub, D., "User Satisfaction with Information Technology Service Delivery: A Social Capital Perspective," Information Systems Research, Vol. 23, No. 4, 2012, pp. 1195-1211. https://doi.org/10.1287/isre.1120.0421
  30. Taylor, S., and Todd, P. A., "Understanding information technology usage: A test of competing models," Information Systems Research, Vol. 6, No. 2, 1995, pp. 144-176. https://doi.org/10.1287/isre.6.2.144
  31. Wheeler, D., McKague, K., and Thomson, J., "Sustainable livelihoods and the private sector: How development agencies can strengthen sustainable local enterprise network: Executive summary. Final Report," School of Business, York University, 2003.
  32. wikipedia, "기업가 정신," 2017