DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationships among Marketing Mix, Constraints, and Consumers' Revisiting Intentions: Focusing on Screen Sport Theme Parks

마케팅믹스, 제약요인 및 재방문의도 간의 관계: 스크린 스포츠 테마파크를 중심으로

  • 이경민 (단국대학교 스포츠경영학과) ;
  • 전용배 (단국대학교 스포츠경영학과) ;
  • 김세윤 (단국대학교 스포츠경영학과)
  • Received : 2017.11.01
  • Accepted : 2017.12.14
  • Published : 2017.12.28

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationships among marketing mix, constraints, and consumers' revisiting intentions in screen sport theme parks. For this purpose, a survey was given to a convenience sample of 253 customers of screen sport theme parks located in the Seoul and Dae-gu metropolitan cities in South Korea. The data were then analyzed using frequency statistics, correlations, and multiple regression analysis. The major findings of this study were as follows. First, the marketing mix had a significant effect on the constraints of customers in screen sport theme parks. Second, the marketing mix had a significant effect on the revisiting intentions of customers in screen sport theme parks. Third, intrapersonal constraints alone had a significant effect on the revisiting intentions of customers in screen sport theme parks.

본 연구의 목적은 스크린 스포츠 테마파크의 마케팅믹스, 제약요인 및 재방문의도 간의 인과관계를 실증적으로 검증하는데 있다. 이런 목적을 위해 편의표집방법을 이용하여 서울과 대구에 위치한 스크린 스포츠 테마파크를 이용하는 253명의 고객을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 수집된 자료는 빈도분석, 상관관계 분석 및 다중회귀분석을 통해 분석되었다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 스크린 스포츠 테마파크의 마케팅믹스는 고객의 제약요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스크린 스포츠 테마파크의 마케팅믹스는 고객의 재방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 스크린 스포츠 테마파크 방문객의 제약요인 중 내재적 제약요인만이 재방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. O. C. Ferrel and M. D. Hartline, Marketing Strategy, Thomson South-Western, 2008.
  2. 양진호, "해외 서비스 마케팅 믹스와 재구매 의도에 관한 연구," 사회과학연구, 제33권, 제3호, pp.121-145, 2007.
  3. 윤준, 임근욱, "관광지 마케팅믹스와 관광이미지가 재방문의도에 미치는 영향," 호텔경영학연구, 제18권, 제4호, pp.261-285, 2009.
  4. M. D. Shank, Sports Marketing: A Strategic Perspective, Pearson Prentice Hall, 2009.
  5. A. C. T. Smith, Introduction to Sport Marketing, Elsevier, 2008.
  6. 공성배, 이재주, 노동연, "복싱클럽 마케팅믹스 전략이 고객만족 및 재구매의도에 미치는 영향," 한국체육과학회지, 제19권, 제2호, pp.703-713, 2010.
  7. 김종훈, 이상헌, 이정학, "골프연습장 유형에 따른 마케팅믹스요인이 고객만족 및 재방문의도에 미치는 영향," 한국체육과학회, 제16권, 제4호, pp.479-485, 2007.
  8. 이정협, 임범규, 이동영, "스크린 골프장의 마케팅 믹스가 재방문의도에 미치는 영향: 고객가치의 매개효과를 중심으로," 한국체육과학회지, 제21권, 제5호, pp.727-740, 2012.
  9. 조우정, "골프장 유형별 마케팅 전략이 소비자만족 및 재구매의사에 미치는 영향," 한국체육학회지, 제47권, 제2호, pp.305-314, 2008.
  10. N. Bendapudi and L. L. Berry, "Customers' Motivation for Maintaining Relationships with Service Providers," Journal of Retailing, Vol.73, No1, pp.15-37, 1997. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(97)90013-0
  11. Y. K. Kim and T. Galen, "Constraints and Motivators: A New Model to Explain Sport Consumer Behavior," Journal of Sport Management, Vol.24, pp.190-210, 2010. https://doi.org/10.1123/jsm.24.2.190
  12. D. C. Funk, Consumer Behavior in Sport and Events: Marketing Action, Elsevier, 2008.
  13. T. Kay and G. Jackson, "Leisure despite Constraint: The Impact of Leisure Constraints on Leisure Participation," Journal of Leisure Research, Vol.23, pp.301-313, 1991. https://doi.org/10.1080/00222216.1991.11969862
  14. S. Um and J. L. Crompton, The Roles of Image and Perceived Constraints at Different Stages in the Tourist's Destination Decision Process. In A. Pizam, & Y. Mansfeld(Eds.), Consumer Behavior in Travel and Tourism, Haworth Hospitality Press, 1999.
  15. M. J. Bitner and B. H. Booms, "Marketing Strategies and Organization Structure for Service Firms," Marketing of Services, Vol.3, pp.47-52, 1981.
  16. P. Dunne, R. Lusch, and J. Carver, Retailing, Cengage Learning, 2010.
  17. E. J. McCarthy, Basic Marketing, a Managerial Approach, Richard D. Irwin, Inc., 1978.
  18. E. L. Jackson, "Leisure Constraints: A Survey of Past Research," Leisure Sciences, Vol.10, pp.203-215, 1988. https://doi.org/10.1080/01490408809512190
  19. M. S. Searle and E. L. Jackson, "Recreation Non-participation and Barriers to Participation: Considerations for the Management of Recreation Delivery Systems," Journal of Park and Recreation Administrations, Vol.3, pp.23-36, 1985.
  20. E. Tsai and D. Coleman, "Leisure Constraints of Chinese Immigrants: An Exploratory Study," Society and Leisure, Vol.22, pp.243-261, 1999.
  21. D. Crawford, E. Jackson, and G. Godbey, "A Hierarchical Model of Leisure Constraints," Leisure Science, Vol.13, No.4, pp.309-320, 1991. https://doi.org/10.1080/01490409109513147
  22. M. Oppermann, "Tourism Destination Loyalty," Journal of Travel Research, Vol.39, pp.78-84, 2000. https://doi.org/10.1177/004728750003900110
  23. A. R. Julaimi, S. A. Talib, and M. Z. Suhaimi, "International Tourists Revisit Intention: A Case of the United Arab Emirates," Journal of Tourism, Hospitality & Culinary Arts, Vol.8, No.1, pp.35-42, 2016.
  24. 박승환, 최영수, "스크린 골프장의 마케팅믹스와 고객만족 및 충성도의 관계," 한국체육과학회지, 제19권, 제1호, pp.411-418, 2010.
  25. 조성균, "프로야구구단의 마케팅활동에 따른 관람동기요인과 관람제약요인의 관계," 한국스포츠 산업.경영학회지, 제9권, 제1호, pp.185-199, 2004.
  26. F. Brassington and S. Pettitt, Principles of Marketing, FT Prentice Hall, 2005.
  27. P. Kotler, Principles of Marketing: A South Asian Perspective, Earson Education, 2010.
  28. 범경기, 김원겸, 최광, "마케팅믹스요인이 점포태도와 구매의도에 미치는 영향: 고객체험의 매개 역할을 중심으로," 한국콘텐츠학회, 제10권, 제8호, pp.292-300, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.8.292
  29. 범경기, 김원겸, 최광, "백화점의 마케팅믹스요인, 체험요인 및 점포태도의 관계," 한국콘텐츠학회 춘계종합학술대회, pp.243-246, 2010.
  30. B. Gogoi, "Study of Antecedents of Purchase Intention and its Effect on Brand Loyalty of Private Label Brand of Apparel," International Journal of Sales & Marketing, Vol.3, No.2, pp.73-86, 2013.
  31. A. Erics, S. Unal, F. B. Candan, and H. Yildirim, "The Effect of Brand Satisfaction, Trust and Brand Commitment on Loyalty and Repurchase Intentions," Social and Behavioral Sciences, Vol.58, pp.1395-1404, 2012.
  32. N. H. Borden, "The Concept of the Marketing Mix," Journal of Advertising Research, Vol.4, pp.2-7, 1964.
  33. O. Barbara, S. Lois, and V. Bobby, "A Psychographic Study of the Elderly and Retail Store Attributes," Journal of Consumer Marketing, Vol.13, No.6, pp.14-27, 1996. https://doi.org/10.1108/07363769610152572
  34. C. H. Lovelock, Services Marketing, Prentice Hall, 2010.
  35. D. C. Jaravaza and P. Chitando, "The Role of Store Location in Influencing Customers' Store Choice," Journal of Emerging Trends in Economics and Management Sciences, Vol.4, No.3, pp.302-307, 2013.
  36. J. H. Kim and Y. J. Hyun, "A Model to Investigate the Influence of Marketing-Mix Efforts and Corporate Image on Brand Equity in the IT Software Sector," Industrial Marketing Management, Vol.40, No.3, pp.424-438, 2011. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.06.024
  37. J. J. Zhang, D. G. Pease, D. W. Smith, J. T. Lee, E. T. C. Lam, and E. A. Jambor, "Factors Affecting the Decision Making of Spectators to Attend Minor League Hockey Games," International Sports Journal, Vol.1, No.1, pp.39-49, 1977.
  38. P. D. Owen and C. R. Weatherston, "Uncertainty of Outcome, Player Quality and Attendance at National Provincial Championship Rugby Union Matches: An Evaluation in Light of the Competitions Review," Economic Papers, Vol.231, pp.301-324, 2004.
  39. 정영남, "여가 제약요인이 수상레저스포츠 참가 유무 별 참가의도에 미치는 영향 비교 분석," 한국체육과학회, 제22권, 제1호, pp.595-605, 2013.
  40. 정승환, e-sports 마케팅믹스 요인이 관람만족, 충성, 재관람의도에 미치는 영향, 경희대학교 체육대학원, 석사학위논문, 2008.
  41. 이혜윤, 골프장의 마케팅믹스요인이 서비스가치 브랜드자산 및 재 구매에 미치는 영향, 목포대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2010.
  42. 이정협, 스크린 골프장의 마케팅믹스가 고객가치 및 재방문 의도에 미치는 영향, 경기대학교 스포츠과학대학원, 석사학위논문, 2011.
  43. 윤권, 레저스포츠 산업 활성화 방안을 위한 여가 제약, 여가몰입, 미래여가선호유형 분석연구, 목포대학교 대학원, 박사학위논문, 2006.
  44. 성수경, 스포츠센터 조직구성원의 여가제약과 여가활동 관여도가 여가참여도에 미치는 영향, 한국체육대학교 사회체육대학원, 석사학위논문, 2007.
  45. 성현수, 중년여성의 여가스포츠 참가, 여가제약, 여가제약협상 및 여가만족의 관계, 건국대학교교육대학원, 석사학위논문, 2010.
  46. 김세곤, 한국 프로스포츠의 스폰서십 발전 발향에 관한 연구, 한양대학교대학원, 석사학위논문, 2001.
  47. 최한석, 프로스포츠 라이센싱제품 구매자의 구매행동 분석에 따른 마케팅믹스전략 연구, 계명대학교대학원, 박사학위논문, 2006.
  48. A. Chaudhuri and M. Ligas, "Consequences of Value in Retail Markets," Journal of Retailing, Vol.85, No.3, pp.406-419, 2009. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2009.05.006
  49. J. L. Chandon, P. Y. Leo, and J. Philippe, "Service Encounter Dimension: A Dyadic Perspective: Measuring the Dimensions of Service Encounters as Perceived by Customers and Personnel," International Journal of Service Industry Management, Vol.8, No.1, pp.65-86, 1997. https://doi.org/10.1108/09564239710161088
  50. L. L. Berry, K. Seiders, and D. Grewal, "Understanding Service Convenience," Journal of Marketing, Vol.66, No.3, pp.1-17, 2002. https://doi.org/10.1509/jmkg.66.3.1.18505
  51. C. Liu and K. P. Arnett, "Exploring the Factors associated with Web Site Success in the Context of Electronic Commerce," Information & Management, Vol.38, No.1, pp.23-33, 2000. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00049-5
  52. Y. Pan and G. M. Zinkhan, "Determinants of Retail Patronage: A Meta-Analytical Perspective," Journal of Retailing, Vol.82, No.3, pp.229-243, 2006. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2005.11.008
  53. B. Berman, Marketing Channels, John Wiley & Sons, 1996.
  54. 황인옥, 이봉구, 정호권, 이승구, "지역 축제참여에 있어서 제약요인과 동기의 영향에 관한 연구," 호텔경영학연구, 제15권, 제4호, pp.163-176, 2006.
  55. G. P. Nyaupane and K L. Andereck, "Understanding Travel Constraints: Application and Extension of A Leisure Constraints Model," Journal of Travel Research, Vol.46, No.4, pp.433-439, 2008. https://doi.org/10.1177/0047287507308325
  56. G. Godbey, D. W. Crawfor, and X. S. Shen, "Assessing Hierarchical Leisure Constraints Theory after Two Decades," Journal of Leisure Research, Vol.42, No.1, pp.111-134, 2010. https://doi.org/10.1080/00222216.2010.11950197