Abstract
This study is on the effects of lifelong education participative motivation, self-efficacy, and self-directed learning on subjective happiness of middle age adults. Middle age adults 40-64 years old are questionnaire survey target in Incheon and Gyeonggido and total 289 copies among 300 were analyzed through SPSS 21.0. The major findings of this study con be seen as follows: The variables more affected on educational satisfaction of middle age adults are goal-oriented motivation and activity-oriented motivation in lifelong education participative motivation, self-regulated efficacy in self-efficacy, and each personality, recognition and environment in self-directed learning. In conclusion, new paradigm is needed for middle age adults in lifelong learning society. This program should provide them with knowledge and information for adapting the future society, Furthermore, middle age adults can achieve their own self exploration, self-development and self-realization through the lifelong education program. Given a chance of lifelong education, middle age adults should be provided with the specific programs.
본 연구의 목적은 중년기 성인학습자의 평생학습 참여동기와 자기효능감 그리고 자기주도학습이 교육만족도에 미치는 영향을 분석하는 것이었다. 연구 대상은 인천광역시와 경기도에 소재한 지역평생학습기관의 프로그램에 참여하고 있는 40세에서 64세인 중년기 성인학습자 289명을 대상으로 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기효능감 중 자기조절 자기효능감, 자기주도학습이 교육만족도전체에 34.5% 영향력을 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 평생학습 참여동기 중 활동지향 동기는 부적으로 영향을 미쳤으며, 자기주도학습이 교육만족도의 하위변인인 교육프로그램 만족도에 35.5% 설명력이 있었다. 셋째, 평생학습 참여 동기 중 목표지향 참여동기, 자기주도학습 중 인성요인이 정적으로 활동지향 참여동기는 부적으로 교수자 만족도에 영향이 있었으며 24.7% 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 자기효능감 중 자기조절 자기효능감, 자기주도학습이 학습자 지원 서비스 만족도에 28.3% 영향력을 갖는 것으로 나타났다. 다섯째, 자기조절 자기효능감, 인지요인만 교육환경 및 시설에 대한 만족도에 24.7%긍정적 영향을 미쳤다. 따라서 평생학습사회 속에서 중년기 성인학습자들의 평생학습 참여동기, 자기효능감, 자기주도학습 성향을 고려한 교육프로그램의 제공이 요구된다.