References
- 권석만, "심리학의 관점에서 본 욕망과 행복의 관계," 철학사상, 제36권, pp.121-152, 2010.
- M. Argyle, The Psychology of Happiness, New York: Tayler & Francis Inc, 2001.
- E. Diener, S. Oishi, and R. Lucas, "Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluation of life," Annual Review of Psychology, Vol.54, No.1, pp.403-425, 2003. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145056
- M. E. P. Seligman, "Positive Psychology: An introduction," American Psychologist, Vol.55, pp.5-14, 2000. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
- C. Tkach and S. Lyubomirsky, "How do people pursue happiness?: Relating personality, happiness-increasing strategies, and well-being," Journal of Happiness Studies, Vol.7, pp.183-225, 2006. https://doi.org/10.1007/s10902-005-4754-1
- E. L. Deci and R. M. Ryan, "The 'What' and 'Why' of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior," Psychological Inquiry, Vol.11, No.4, pp.227-268, 2000. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
- C. L. M. Keyes, "The mental health continuum: From languishing to flourishing in life," Journal of Health and Social Behavior, Vol.43, pp.207-222, 2002. https://doi.org/10.2307/3090197
- R. M. Ryan and E. L. Deci, "Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being," American Psychologist, Vol.55, No.1, pp.68-78, 2000. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
- S. S. Luthar, D. Cicchetti, and B. Becker, "The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work," Child Development, Vol.71, No.3, pp.543-562, 2000. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164
- A. S. Masten, K. M. Best, and N. Garmezy, "Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity," Development and Psychopathology, Vol.2, pp.425-444, 1990. https://doi.org/10.1017/S0954579400005812
- S. S. Luthar and D. Cicchetti, "The construct of resilience: Implications for interventions and social policies," Development and Psychopathology, Vol.12, pp.857-885, 2000. https://doi.org/10.1017/S0954579400004156
- 김경희, 권재환, "대학생의 학업 및 진로스트레스, 수용행동과 심리적 안녕감의 관계모형 검증," 인간발달연구, 제21권, 제4호, pp.43-60, 2014.
- 안진향, 자아탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향-적극적 대처방식의 매개효과-, 성신여자대학교, 석사학위논문, 2015.
- 서유리, 중학생의 스트레스 대처방식과 학업적 자기효능감 및 행복의 관계, 경성대학교, 석사학위논문, 2012.
- 이하나, 정현주, 이기학, 이학주, "대학생의 자아 탄력성, 행복감과 스트레스 지각 및 대처와의 관계," 상담학연구, 제7권, 제3호, pp.701-713, 2006.
- D. J. Terry, L. Tonge, and V. J. Callan, "Employee adjustment to stress: The role of coping resources, situational factors, and coping responses," Anxiety, Stress & Coping, Vol.8, No.1, pp.1-24, 1995. https://doi.org/10.1080/10615809508249360
- 김정문, 불안정 애착이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 자동적 사고, 정서 인식, 정서표현 양가성, 스트레스 대처방식의 매개효과를 중심으로. 한양대학교, 박사학위논문, 2010.
- 이자영, 인지적 정서조절전략과 스트레스 대처 방식이 대학생의 심리적 안녕감에 미치는 영향: 사회적 지지를 매개로 하여, 대구대학교, 박사학위논문, 2013.
- 위종희, 조규판, "아동이 지각한 가족건강성, 자아탄력성, 사회적 지지, 스트레스 대처행동 및 심리적 안녕감 간의 구조관계분석," 학습자중심교과교육연구, 제14권, 제8호, pp.237-264, 2014.
- 김미향, 청소년의 학업 스트레스가 정신적 웰빙에 미치는 효과: 학업탄력성의 조절효과, 경남대학교, 석사학위논문, 2014.
- 전경숙, 정태연, "한국 청소년의 행복을 결정하는 요인들," 한국심리학회지: 사회문제, 제15권, 제1호, pp.133-153, 2009.
- K. L. Kumper, Factors and processes contributing to resilience : The resilience framework. In M. D. Glantz & J. L. Johnson(Eds.). Resilience and development: Positive life adaptations (pp.179-224), New York: Kluwer academic, 1999.
- R. Loeber, "Development and risk factors of juvenile antisocial behavior and delinquency," Clinical Psychology Review, Vol.10, pp.1-41, 1990. https://doi.org/10.1016/0272-7358(90)90105-J
- 구재선, 김의철, "심리적 특성, 생활 경험, 행복의 통합적 관계," 한국심리학회지: 사회 및 성격, 제 20권, 제4호, pp.1-18, 2006.
- B. E. Compas, V. L. Malcarne, and K. M. Fondacaro, "Coping with stressful events in older children and young adolescents," Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol.56, pp.405-411, 1988. https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.3.405
- 강명희, 이수연, "청소년의 학업스트레스와 심리적 안녕감의 관계에서 희망 및 자아탄력성의 매개효과," 청소년학연구, 제20권, 제6호, pp.265-293, 2013.
- A. G. Billings and R. H. Moos, "The role of coping responses and social resources in attenuating the stress of life events," Journal of Behavioral Medicine, Vol.4, pp.139-157, 1981. https://doi.org/10.1007/BF00844267
- J. Block and A. M. Kremen, "IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.70, pp.349-361, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
- 김보라, 자아탄력성이 외상후 성장에 미치는 영향: 삶의 의미의 매개효과, 아주대학교, 석사학위논문, 2010.
- 장경문, "자아탄력성과 스트레스대처방식 및 심리적 성장환경의 관계," 청소년학연구, 제10권, 제4호, pp.143-161, 2003.
- 최지연, 대학생의 부정정서가 심리적 안녕감에 미치는 영향에서 자아탄력성의 매개효과, 숙명여자대학교,
- 김누리, 학업탄력성척도 개발 및 타당화, 숙명여자대학교, 박사학위논문, 2008.
- 손현정, 간호대학생의 MBTI 성격유형에 따른 스트레스 대처방식과 학업탄력성, 가톨릭관동대학교, 석사학위논문, 2015.
- A. J. Martin and H. W. Marsh, Academic resilience and the four Cs: confidence, control, composure, and commitment, Auckland, NZ: University of Western Sydney, Australia, 2003.
- A. J. Martin and H. W. Marsh, "Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach," Psychology in the Schools, Vol.43, No.3, pp.267-281, 2006. https://doi.org/10.1002/pits.20149
- C. A. Gizir and G. Aydin, "Protective Factors Contributing to the Academic Resilience of Students Living in Poverty in Turkey," Professional School Counseling, Vol.13, No.1, pp.38-49, 2009. https://doi.org/10.5330/PSC.n.2010-13.38
- J. L. Schelble, B. A. Franks, and M. D. Miller, "Emotion Dysregulation and Academic Resilience in Maltreated Children," Child & Youth Care Forum, Vol.39, No.4, pp.289-303, 2010. https://doi.org/10.1007/s10566-010-9105-7
- C. M. Foshee, Conditions that Promote the Academic Performance of College Students in a Remedial Mathematics Course: Academic Competence, Academic Resilience, and the Learning Environment, Arizona State University, Educational Technology, Dissertation, 2013.
- 박진영, "지역대학 성인대학생의 대학생활적응에 대한 사회적 지원, 학업탄력성, 자아존중감의 영향력 분석," 한국지방자치학회지, 제14권, 제3호, pp.47-75, 2012.
- 우종필, 구조방정식모델 개념과 이해, 서울: 한나래아카데미, 2012.
- S. Folkman and R. S. Lazarus, "If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.48, pp.150-170, 1985. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.1.150
- 박주영, A.B 성격유형.자아정체감.스트레스 대처간의 관계연구, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 1995.
- P. Hills and M. Argyle, "The oxford happiness questionnaire: acompact scale for the measurement of psychological well-being," Personality and Individual Differences, Vol.33, pp.1073-1082, 2002. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6
- 허승연, 청소년의 행복에 영향을 미치는 생태체계 변인, 숙명여자대학교, 박사학위논문, 2009.
- 홍세희, "구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 준거," 한국심리학회지: 임상, 제19권, pp.161-178, 2000.
- 김계수, 구조방정식모형 분석, 서울: 한나래아카데미, 2010.
- 문미숙, "대학생의 스트레스경험 및 대처행동 조사," 충주대학교논문집, 제42권, pp.611-621, 2007.
- 장진우, 이윤주, "대학생을 위한 행복증진 집단 상담 프로그램 개발 및 효과," 청소년상담연구, 제 17권, 제2호, pp.121-138, 2009.