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Financial Resource Allocation for Seoul Metropolitan Railway Transfer Center and Connection Transportation Facility

수도권 철도역 광역환승센터 및 연계시설의 재원분담 방안

  • 윤경철 (송원대학교 철도운수경영학과) ;
  • 김시곤 (서울과학기술대학교 철도전문대학원) ;
  • 김진태 (서울과학기술대학교 철도전문대학원)
  • Received : 2016.11.29
  • Accepted : 2017.01.03
  • Published : 2017.02.01

Abstract

In this paper, the current financial resource allocation principle and issues are studied in the beginning for the metropolitan transfer centers and connection transport facility. In addition to this, foreign cases for this matter are performed for the USA and Japan. Based on the foreign cases, the optimal subsidy ratio of central government is suggested. For the metropolitan transfer centers, at least 50% of subsidy is required from 30% at present and from "necessary costs" to "total costs." For connection transport facility, 50% for road facility and 70% for railway facility are proposed, which is not supported at all at present. As far as connection transport facility are concerned, resources allocation scheme between local governments has also been proposed in the proportional to the length of connection transport facility of each local government.

본 논문에서는 철도역 광역환승센터 및 연계시설의 재원분담 현황과 문제점을 분석하였다. 아울러 해외의 미국과 일본의 재원분담 기준을 검토하였다. 이를 기반으로 철도역 광역환승센터와 연계시설에 대한 중앙정부의 적정 재정분담을 제시하였다. 광역환승센터의 경우 대중교통 중심의 교통체계를 구축하기 위해서는 국고지원 비중을 현재 30%에서 50%이상으로 확대하고 지원대상도 환승센터의 구성시설을 넘어 환승센터로 지정된 부지 및 환승시설 모두를 포함 시켜야 한다. 연계시설은 연계도로는 50%, 연계철도는 70%를 지원하는 분담방안을 제안하였다. 또한 지자체간 재원분담 방안은 관련법에 분담기준이 없어 연계시설의 노선연장 비율에 따라 분담금액을 산정하는 방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. Kim, C. S., Kim, S. G. and Kim, J. H. (2008). "The development and application of the service evaluation indicators of transfer facilities in the high-speed railway stations." Journal of the Korean Society of Civil Engineers, Vol. 28, No. 4D, pp. 533-538 (in Korean).