Abstract
In this study, Rock deformation at the artificially advanced face was investigated by using the finite element code relating to the split blasting conducted in urban area. The maximum principal strain according to the detonation pattern and the detonation delay time at the rock surface was compared with the modeled blast section. As a result, it was found that the maximum principal strain was observed a difference depending on the detonation pattern at the rock surface, and the detonation delay time was an important parameter in split blasting.
본 연구에서는 도심지 분할 발파 시 인공적으로 분리되는 절취면에서의 변형을 확인하기 위해 Visual FEA 유한요소 프로그램으로 발파 단면을 모델링하여 기폭 패턴에 따른 최대주변형률을 분석하고, 절취면에서 시간 영역에 따른 최대주변형률을 비교하였다. 결과적으로, 기폭 패턴에 따라 암반 절취면에서 최대주변형률의 차이를 보였고, 분할 발파에서 기폭 시차가 중요한 변수로 작용하고 있음을 확인하였다.