User Experience Design for future workplace based on IoT

IoT기반의 미래 Workplace를 위한 사용자 경험 디자인 연구

  • 박남춘 (서울여자대학교 산업디자인학과)
  • Received : 2017.09.14
  • Accepted : 2017.11.02
  • Published : 2017.11.30

Abstract

The user-centered design paradigm shift and the emergence of user-experience design have also increased the importance of user experience with products and services in specific spaces. In addition, with the advent of IoT services, new changes in the future work environment are expected. This study aims to propose a new user experience design considering the context of future work space. First of all, we examined the concept and nature of IoT, and defined various factors that affect the future work environment and grasped the relation of each element. Next, user research in the current work environment was conducted to identify the context that affects the behavior of users in various types of work environments, and to insight the possibility of a new user experience in the future work environment. Based on the above analysis and insights, various context models for a new future work environment were constructed, and UX models and UX scenarios and alternatives were presented. This study will contribute to the diversity of UX design research by expanding the viewpoint of UX design from device to space and context, and it will contribute to the collaborative research with space design and service design, also interdisciplinary research with IoT service related field.

사용자 중심의 디자인 패러다임 변화와 사용자 경험 디자인의 부상으로 특정 공간에서의 제품과 서비스에 대한 사용자 경험의 중요성도 증대되었다. 또한 IoT서비스의 등장과 함께 미래 업무환경의 새로운 변화가 예상된다. 본 연구는 미래 업무공간의 컨텍스트를 고려하여 새로운 사용자 경험 디자인을 제안하는 것을 목적으로 한다. 우선 IoT의 개념과 본질에 대한 고찰을 통해 미래 업무환경에 영향을 줄 수 있는 다양한 요소들을 정의하고 각 요소들의 관계를 파악하였다. 다음으로 현재 업무환경에서의 사용자리서치를 통해 다양한 형태의 업무환경에서 사용자의 행태에 영향을 미치는 컨텍스트를 파악하고, 이를 통해 미래 업무환경에서의 새로운 사용자 경험의 가능성을 보여줄 수 있는 인사이트(insight)를 도출하였다. 그리고 위의 분석과 인사이트를 바탕으로 새로운 미래의 업무환경에 대한 다양한 컨텍스트모델을 구성하고, 그에 따른 UX모델링을 통해 구체적인 UX시나리오와 대안을 제시하였다. 본 연구는 UX디자인의 관점을 디바이스 중심에서 공간과 컨텍스트 중심으로 확장시킴으로써, UX디자인 연구의 다양성에 기여할 것이며 공간디자인 분야와 서비스디자인 분야와의 협력적 연구 및 IoT서비스 관련분야와의 학제적 연구에 기여할 것이다.

Keywords

References

  1. Cooper, A., Reimann, R. and Cronin, D. About Face 3 : The Essentials of Interaction Design. Wiley. 2007.
  2. Jonathan, F. Designing for Emerging Technologies: UX for Genomics, Robotics, and the Internet of Things. O'Reilly Media, Inc. 2014.
  3. Hamilton, D. K. and Watkins, D. H. Evidence-based design for multiple building types. John Wiley & Sons. 2009.
  4. Harper, R. Inside the smart home. Springer Science & Business Media. 2003.
  5. Levin, M. Designing Multi-device Experiences: An Ecosystem Approach to User Experiences Across Devices. O'Reilly Media, Inc. 2014.
  6. Kuniavsky, M. Smart Things. Morgan Kaufmann. 2010.
  7. Hekkert, P., Lloyd, P. and Dijk, M. V. Vision in Product Design : Handbook for Innovators. BIS Publishers. 2009.
  8. 강성중, 권영걸. 공간에서의 인터랙션 디자인 개념 적용에 대한 연구. 한국실내디자인학회논문집 14(3). 한국실내디자인학회. pp. 234-242. 2005.
  9. 이현진. 모바일 중심 IoT (Internet of Things) 서비스의 비전과 스마트홈서비스의 디자인 방향. 디지털디자인학연구. 14(4). 한국디지털디자인협의회. pp. 341-350. 2014.
  10. 허홍수, 박희용, 김정석, 서경원, 이무훈, 조성훈, 최의인. 다양한 도메인을 위한 컨텍스트 모델링. 한국정보기술학회 하계학술대회. 한국정보기술학회. pp. 600-605. 2007.
  11. Cook, L. S. et al. "Human issues in service design." Journal of Operations Management 20.2 (2002): 159-174. https://doi.org/10.1016/S0272-6963(01)00094-8
  12. Davidoff, S. et al. Principles of smart home control. UbiComp 2006: Ubiquitous Computing. Springer Berlin Heidelberg. pp. 19-34. 2006.
  13. Forlizzi, J. The product ecology: Understanding social product use and supporting design culture. International Journal of Design 2(1). pp. 11-20. 2007.
  14. Hanington, B. Methods in the making: A perspective on the state of human research in design. Design issues 19(4). pp. 9-18. 2003. https://doi.org/10.1162/074793603322545019
  15. Morelli, N. "Designing Product/Service Systems: A Methodological Exploration1." Design issues 18(3). pp. 3-17. 2002. https://doi.org/10.1162/074793602320223253
  16. Olguin-Olguin, D. and Pentland, A. Sensor-based organisational design and engineering. International Journal of Organisational Design and Engineering, 1(1-2). pp. 69-97. 2010. https://doi.org/10.1504/IJODE.2010.035187
  17. Visser, F. S., Stappers, P. J., Lugt, R. and Sanders, E. B-N. Contextmapping: experiences from practice. CoDesign. 1(2). pp. 119-149. 2005. https://doi.org/10.1080/15710880500135987
  18. Yadav, M. and Clemmensen, T. Multiple Data Stream measurement of UX in a work context. The 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction. 2014.
  19. Brown, Z., Cole, R. J., Robinson, J. and Dowlatabadi, H. Evaluating user experience in green buildings in relation to workplace culture and context. Facilities. 28(3-4). pp. 225-238. 2010. https://doi.org/10.1108/02632771011023168
  20. https://developer.apple.com/homekit 2015.07.01.