Analysis of mediating effects of presence, emotional attachment, and focus of attention for augmented reality immersion - In the case of augmented reality game Pokémon Go users

증강현실 몰입에 대한 현존감 및 정서적 애착과 주의집중의 매개효과 연구 - 증강현실 게임 포켓몬 고 이용자를 사례로

  • Received : 2017.07.28
  • Accepted : 2017.11.02
  • Published : 2017.11.30

Abstract

This study aims to investigate the influence of engagement of augmented reality game on immersion. The relationship between engagement and flow was examined through the mediating effects of emotional attachment and focus of attention on presence and the mediating effects of presence on flow. In order to verify the research hypothesis, online questionnaire was conducted with the consent of $Pok\acute{e}mon$ Go game user group. The questionnaire items were translated from the Augmented Reality Immersion Questionnaire. A total of 200 questionnaires were collected and used for analysis. Using the SPSS 23.0 program and the Mplus 7.0 program, the reliability of the scale was confirmed through the Cronbach's coefficient and the causal relationship and the mediating effects were verified by path analysis. As a result, there was no direct causal relationship between engagement and flow. However, causal relationship was evident when emotional attachment and focus of attention were mediated in the process of engagement in augmented reality game. In conclusion, systematic explanations of participant's emotional attachment and attentional state as a main factor in the process of participating in the augmented reality game involvement, reveal the elements to be noticed by the augmented reality game.

본 연구는 증강현실 게임의 참여와 몰입 사이에 영향을 미치는 매개변인을 규명하는 데 목적이 있다. 참여로부터 형성되는 정서적 애착과 주의집중이 현존감에 대해 나타내는 매개효과와, 현존감이 몰입에 대해 나타내는 매개효과를 통해 참여와 몰입의 관계를 알아보았다. 연구가설의 검증을 위해 포켓몬 고 게임이용자를 대상으로 온라인 설문을 실시하였다. 증강현실몰입(Augmented Reality Immersion) 설문척도를 번역한 설문조사를 통해 총 200부의 설문응답을 수집하여 분석에 사용하였다. 분석에는 SPSS 23.0과 Mplus 7.0 프로그램을 사용하여 문항내적합치도 (Cronbach's ${\alpha}$) 계수를 통해 척도의 신뢰도를 확인하고 정규분포 충족 여부에 의해 모형 적합도를 확인한 후, 경로분석을 실시하여 각 변인 간 인과관계와 매개효과를 확인하였다. 연구결과, 참여와 몰입의 관계에서는 직접적 인과관계를 보이지 않았으나 증강현실 게임 참여가 현존감과 몰입에 도달하는 과정에서 정서적 애착과 주의집중이 매개가 되었을 때 인과관계가 뚜렷하게 나타났다. 결론적으로, 증강현실 게임의 참여에서 몰입으로 향하는 과정에 참여자의 정서적 애착과 주의 집중 상태가 주요한 요인으로 작용함을 체계적으로 설명함으로써 인간과 상호작용하는 증강현실 기술의 발전에 있어서 고려해야 할 요소를 밝혀낸 점에 본 연구의 의의가 있다.

Keywords

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