참고문헌
- 강용주. 2008. 델파이 기법의 이해와 적용사례. 성남: 한국장애인고용공단 고용개발원. (Kang, Yong Ju. 2008. Understanding and Application of Delphi Technique. Seongnam: Korea Employment Agency for the Disabled.)
- 교육인적자원부. 2003. 학교도서관 운영편람. 서울: 경인정보문화사. (Ministry of Education & Human Resources Development. 2003. School Library Operating Manual. Seoul: kyungin Information culture.)
- 김진선. 2015. 대학도서관 온라인 주제가이드 개발 가이드라인 연구. 석사학위논문, 부산대학교 교육대학원 사서교육전공. (Kim, Jin-Sun. 2015. A study on Developing Guidelines for Online Subject Guides in University Library. M.A. thesis, The Graduate School of Education, Pusan University.)
- 노승용. 2006. 델파이 기법(Delphi Technique): 전문적 통찰로 미래예측하기. 국토, 299: 53-62. (Noh, Seung-Yong. 2006. "Delphi technique: Predict the Future with Professional Insights." Planning and Policy, 299: 53-62.)
- 심원식. 2010. 도서관서비스의 경제적 가치 측정의 이론적, 실제적 검토. 한국문헌정보학회지, 44(4): 231-247. (Shim, Won-sik. 2010. "Rethinking Theoretical and Practical Issues of Economic Valuation of Library Services." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 44(4): 231-247.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.4.231
- 송기호. 2009. 학교도서관 기준의 사명과 비전에 나타난 핵심 가치에 대한 연구. 한국도서관.정보학회지, 40(3): 225-247. (Song, gi-ho. 2009. "A Study on Core Values Appeared in Missions and Visions of School Library Standards." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3): 225-247.)
- 안진성. 2011. 델파이기법과 계층적 의사결정방법의 적용을 통한 전통정원의 보존상태 평가지표 개발. 박사학위논문, 성균관대학교 대학원 조경학과. (An, Jin-Sung. 2011. Developing Evaluation Criteria for Historic Gardens Preservation Condition by Applying Delphi Technique and Analytic Hierarchy Process. Ph. D. diss., Landscape Architecture, The Graduate School, Sungkyunkwan University.)
- 엄태동. 2006. 교육의 본질과 교육학. 서울: 학지사. (Um, Tae-Dong. 2006. The Nature of Education and Pedagogy. Seoul: Hakjisa.)
- 여지은. 2008. 체육전공연계 봉사활동 경험의 교육적 가치 탐색: 초등체육연계 봉사활동 프로그램을 중심으로. 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원 체육학과. (Yeo, jieun. 2008. Exploring the Educational Values of Voluntary Volunteer Activities in Physical Education: Focusing on Volunteer Activity Programs in Primary Physical Education. Ph.D. diss., Department of Physical Education, The Graduate School, Ewha womans University.)
- 이병기. 2006. 정보활용교육론. 고양: 조은글터. (Lee, Byung-ki. 2006. Information Use Education. Goyang: joeungeulteo.)
- 이승길. 2005. 학교도서관 활용수업이 고등학생의 자기주도적 학습능력에 미치는 영향. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원 문헌정보학과. (Lee, seung-gil. 2005. Effect of School Library-assisted Instruction on Self-directed Learning Ability. M.A. thesis, Library & information science, Sungkyunkwan University.)
- 이종성. 2001. 델파이방법. 서울: 교육과학사. (Lee, Jong-Seong. 2001. Delphi Method. Seoul: Kyoyookbook.)
- 이지연. 2009. 학교도서관이 학교교육에 미치는 영향에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(4): 353-380. (Lee, ji-yeon. 2009. "A Study on the Effects of School Libraries in School Education." Journal of the Korean Society For Library and Information Science, 43(4): 353-380.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.353
- 이효순, 유태명. 2007. 가정과 교육에서 학교도서관 활용수업이 중학생의 자기주도적 학습능력에 미치는 효과. 한국가정과교육학회지, 19(4): 201-218. (Lee, Hyo-Soon and Yoo Tae-Myung. 2007. "The Effect of School Library-Assisted Instruction on Self Directed Learning Ability in Home Economics Education." Korean Home Economics Education Association, 19(4): 201-218.)
- 정혜경 외. 2009. 도서관의 경제적 가치측정 연구의 탐색적 메타분석. 한국문헌정보학회지, 43(4): 117-137. (Chung, Hye-Kyung et al. 2009. "An Exploratory Meta Analysis of Library Economic Valuation Studies." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(4): 117-137.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.117
- 최은혜. 2007. 정보활용수업이 초등학생의 학습능력 신장에 미치는 영향. 석사학위논문, 중앙대학교 교육대학원 교육학과 문헌정보교육전공. (Choe, eun-hye. 2007. The Effect of Information Literacy Curriculum on the Academic Ability of the Elementary School Students. M.A. thesis, Graduate School of Library and Information Science Educatio, Chung-Ang University.)
- 표순희, 차성종. 2009. 공공도서관 평가를 위한 이용자 만족도 지표 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(2): 329-350. (Pyo, soon-hee and Cha, sung-jong. 2009. "A Study on the Development of User Satisfaction Indicators for Public Library Evaluation." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(2): 329-350.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.2.329
- 표순희, 고영만, 심원식. 2011. 공공도서관 이용가치에 영향을 미치는 요인. 한국도서관.정보학회지, 42(2): 323-341. (Pyo, soon-hee, Ko, Young-Man and Shim, Won-sik. 2011. "A Study on the Variables Affecting Public Library's Use Value." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2): 323-341.)
- 표순희. 2012. 조건부가치측정법(Contingent Valuation Methods)을 적용한 공공도서관 가치의 비교 연구. 정보관리학회지, 29(2): 173-191. (Pyo, soon-hee. 2012. "The Comparative Study of Public Library Valuation Using CVM: Case of the Payment Vehicles." Journal of the Korean Society for Information Management, 29(2): 173-191.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.2.173
- 한국교육학술정보원. 2003. 학교도서관 평가 적용 및 교육적 효과 측정 연구. 대구: 한국교육학술정보원. (Korea Education and Research Information Service. 2003. Applying School Library Evaluation and Measuring Educational Effectiveness. Daegu: Korea Education and Research Information Service.)
- 황은희. 2003. 수행평가의 교육적 가치에 대한 경험적 연구. 미간행 석사학위논문, 서울대학교 대학원 교육학과 교육학전공. (Hwang, eun-hui. 2003. The Empirical Study on Educational Value of Performance Assessment. M.A. thesis, Department of Educcation, Graduate School, Seoul National University.)
- 허순영. 2003. 초등학생의 정보문해력과 자기 효능감과의 관계연구. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원 초등교육전공. (Heo, Soon-young. 2003. A Study on the Relationship between Information Literacy and Self-efficacy of Elementary Students. M.A. thesis, Major in Elementary Education, Graduate School of Education, Korea National University of Education.)
- 허병기. 1998. 교육의 가치와 실천. 서울: 교육과학사. (Heo, Byung-Ki. 1998. The Value and Practice of Education. Seoul: kyoyookbook.)
- 홍은숙. 2007. 교육의 개념: 실천전통에의 입문으로서의 교육. 서울: 교육과학사. (Hong, Eun-Sook. 2007. The concept of education: Education as an Introduction to practice Tradition. Seoul: kyoyookbook.)
-
ALA. 2016. Libraries Matter: Impact Research. [online] [cited 2017. 5. 9.]
- Bandura, A. 1977. "Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change." Psychological Review, 84(2): 191. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
- Blackburn, S. 1996. Securing the Nots: Moral Epistemology for the Quasi-realist.
- Dewey, J. 1968. Democracy and Education. Toronto: Collier.
- Gagne, R. M. 1975. The Learning Requirements for Enquiry. In E. Visitor and M. S. Learner, Reading in Science Education for the Elementary School. N.Y: Macmillan.
- Lawshe, C. H. 1975. "A Quantitative Approach to Content Validity." Personnel psychology, 28(4): 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
- Repo, A. J. 1986. "The Dual Approach to the Value of Information: An Appraisal of Use and Exchange Values." Information processing & management, 22(5): 373-383. https://doi.org/10.1016/0306-4573(86)90072-5