초록
근대 나전칠기의 특징 중 하나는 실톱을 이용한 주름질 기법의 발달이다. 이에 대해서 전성규가 일본 다카오카의 '조선나전사'에 초빙되어 기술을 가르치러 갔다가 실톱을 가지고 돌아와 나전을 오리는 데에 사용하기 시작했다고 알려져왔다. 한편 다카오카에서는 기무라 텐코라는 인물이 조선의 나전기술과 직공을 유입했다는 기록이 전해지고 있다. 그러나 조선나전사를 둘러싼 이들의 행적에 대해서는 구체적인 연구가 이루어지지 않고 있는 상황이다. 이 논문에서는 전성규와 기무라 텐코, '조선나전사'와 관련된 일차자료를 발굴하여 근대 나전칠기와 관련된 역사적 사실을 검증하고, 칠기 연구의 공백기를 메우는 한편 앞으로의 연구에 기초를 제공하고자 하였다. 조선의 칠공예가들이 어떤 경위로 다카오카에 건너가게 되었으며, '조선나전사'에서는 구체적으로 어떠한 활동을 펼쳤는지, 그리고 그 경험이 귀국 이후의 활동에 어떻게 이어지는 지에 대해 추적하였다. 전성규의 다카오카 체류 경험은 주름질 기법의 발달이라는 나전칠기의 양식적인 변화를 가져옴과 동시에 근대적 공예가로서의 의식이 형성되는 데에도 큰 영향을 미쳤다.
It is known that Sung-gyu Jeon and several other Korean artisans were invited to "Joseon-Najeon Company" of Kimura Tenko in Takaoka, Japan to teach the skills of making lacquerware inlaid with mother-of-pearl, however these artisans discovered a new tool called fretsaw during the visit, which can easily cut nacre. The introduction of fretsaw in the 1920s in Korea innovated the Jureumjil(filing) technique and dramatically changed the style of modern Korean lacquerware inlaid with mother-of-pearl. In this paper, I will focus on the case of Sung-gyu Jeon, Kimura Tenko and "Joseon-Najeon Company". I will also examine why and how the Korean lacquerware artisans went to "Joseon-Najeon Company" in Takaoka and exactly what they did there. This analysis will help in discovering how the Korean artisans' experience in Takaoka affected their works after they came back to Korea.