미술교과 중심의 융합인재교육(STEAM)이 중학생의 과학·직업역량에 미치는 영향 - 3D프리터를 활용한 식품디자인수업을 중심으로 -

The effects of science·job competence through STEAM education based on a Fine Arts among Secondary School Students - Focused on the food design class using 3D printer -

  • 김효정 (이화여자대학교 교육대학원)
  • 투고 : 2016.03.05
  • 심사 : 2016.04.19
  • 발행 : 2016.04.30

초록

본 연구는 중학생을 대상으로 미술교과 중심의 융합인재교육(STEAM)이 학습자의 과학역량과 직업역량에 어떤 효과가 있는 지를 검증하였다. 본 연구를 위해 개발한 프로그램의 주제는 3D프린터를 활용한 '식품디자인' 주제로 총 5차시로 개발하여 경기도에 소재한 Y중학교 2-3학년 학생 237명을 대상으로 모의수업을 진행하여 사전 사후 결과를 분석하였다. STEAM교육역량 분석 결과 프로그램 실시 이후 실시전에 비하여 학습자들의 공통, 과학, 식품과학 직업역량이 전반적으로 향상되었다. 특히 과학역량의 세 개 하위영역 중 탐구적 요소의 변화가 검정통계량으로 가장 큰 유의한 변화가 있었다. 식품과학 직업역량의 검정통계량에서 공통역량, 과학적 역량과 비교해 가장 큰 유의한 차이를 보인 것을 알 수 있다. 본 프로그램은 학교수업 시간에 활용할 수 있도록 현장중심으로 개발하였으며 프로그램은 주제별로 혹은 재구성하여 활용하는 것도 가능하다.

This study was to verify the effect of art-education-oriented integrated human resource education (STEAM) on scientific competence and job competence of middle school students. The theme of the program developed for this study is "food design" using a 3-D printer. The 5 mockup lectures were developed for 237 students in ninth and tenth grades of Y Middle School in Gyeonggi-do Province, and the pre-/post-results were analyzed. As a result of analyzing the competence of STEAM education before and after the program, the job competence of general, science, and food science of students was improved after the program in general. Especially among three sub-areas of scientific competence, the change in component of research shows the most significant change in test statistics. The result of test statistics of food science job competence showed the most significant change among three sub-areas: general, scientific, and food science. This program was developed for on-site to be used for a school lecture, and the program may be reformed or used for different themes.

키워드