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Evaluating and Suggesting Business Models for the Knowledge-intensive Services Using AHP and BMC

AHP와 BMC를 활용한 중소기업의 핵심 지식서비스 평가 및 비즈니스 모델 제안

  • 박선영 (한국과학기술정보연구원 산업정보분석실) ;
  • 금영정 (서울과학기술대학교 글로벌융합산업공학과)
  • Received : 2016.04.19
  • Accepted : 2016.06.17
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Due to the rapid change of corporate environment of small and medium enterprises (SMEs), there is an increasing needs for the effective utilization of knowledge intensive services. Current knowledge intensive services for SMEs include various activities including venturing, R&D planning, R&D support, marketing, and networking. However, these activities are not differentiated according to the institutions that provides those services. In response, this study aims to explore and identify core knowledge intensive services, and specify the target knowledge service. The case study was conducted for the Divison of SMEs innovation in Korea Institute of Science and Technology Information (KISTI).

기술이 발달하고 기업환경이 급변하면서 중소기업의 기술혁신활동에 있어 지식서비스를 효과적으로 활용하는 것에 대한 사회적 요구가 급증하고 있다. 현재 지식서비스의 형태로 중소기업에 제공되고 있는 서비스의 경우 창업지원, 연구개발 기획, 연구개발 수행, 기타 지원서비스에 이르기까지 중소기업 현장에서 일어나고 있는 기업 활동의 다양한 활동을 광범위하게 포함하고 있다. 이러한 지식서비스의 제공 현황과 범위는 지식서비스를 지원하는 기관의 특성에 따라 다소 차이를 보이고 있으나 대부분 핵심 서비스의 제공 측면에서는 유사한 성향을 보이며, 이는 각 지원기관의 특성에 따른 차별화가 부족하다는 것을 시사하고 있다. 그러나 지식서비스 제공 기관이 기관 특성 및 역량에 맞는 효과적 서비스를 제공하기 위해서는 핵심 지식서비스를 발굴하고 이를 중점적으로 제공하는 것이 필수적으로 요구된다. 따라서 본 연구에서는 다양한 중소기업 정책 및 지원사업을 제공하고 있는 KISTI 중소기업지식본부를 대상으로, 중소기업에 제공되어야 할 가장 적합한 지식서비스를 탐색하고, 핵심 지식서비스를 도출하며, 도출된 핵심 지식서비스에 대한 구체적인 서비스 모델을 제안하고자 한다.

Keywords

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