Abstract
This study evaluates the flow of Taoism in the change of knowledge that accompany the passage of time beyond school-centered studies. In particular, it is to understand the Tao(道) and T'ien(天) of "Lao $Tz{\check{u}}$" and "Chuang $Tz{\check{u}}$" in the thought of T'ien at the time. The thought of T'ien at that time was based on the T'ien in "Mencius". There are two meanings of T'ien in "Mencius", and also of T'ien in "Lao $Tz{\check{u}}$" and "Chuang $Tz{\check{u}}$". This study examins that idea that the T'ien in "Lao $Tz{\check{u}}$" and "Chuang $Tz{\check{u}}$" were influenced by the thought of T'ien in "Mencius". It also reveals the T'ien theory of Wang Ch'ung(王充) which is influenced by Taoism. Also, in the course of examining the relation of T'ien theory of Wang Ch'ung with T'ien theories of "Lao $Tz{\check{u}}$" and "Chuang $Tz{\check{u}}$", it is more embodied that T'ien theories of "Lao $Tz{\check{u}}$" and "Chuang $Tz{\check{u}}$" were affected by the previous T'ien theories. Furthermore, the meanings of Tao in "Lao $Tz{\check{u}}$" and "Chuang $Tz{\check{u}}$" are revealed.
본 연구는 학파 중심의 사상사 연구에서 벗어나, 시간의 흐름에 동반하는 지식의 변화 속에서 도가사상의 흐름을 보고자 하는 것이다. 특히 "노자"와 "장자"의 도와 천을, 그 당시의 천 사상위에서 이해해보고자 하고 있다. 그 당시의 천에 대해서는 "맹자"에 나타나는 천을 기준으로 했다. "맹자"에 나타나는 천에는 두 가지 모습이 있는데, "노자"와 "장자"의 천에도 두 가지 모습의 천이 있었다. 본 연구에서는 이 "노자"와 "장자"의 천의 두 가지 모습을, "맹자"의 천의 영향으로 볼 수 있음을 검토했다. 그리고 도가사상의 영향을 받은 왕충의 천론을 밝히고, "노자"와 "장자"의 천론이 후세에 미치는 영향을 밝히고 있다. 또한 왕충의 천론과 "노자"와 "장자"의 천론의 관계를 밝히는 과정에서, 거꾸로 "노자"와 "장자"의 천론이 그 이전의 천론에서 어떠한 영향을 받고 있는지가 더욱 구체화되었다. 이와 함께 "노자"와 "장자"의 도의 모습도 밝혀지고 있다.