DOI QR코드

DOI QR Code

The Interaction Effect between Fathers' Parenting and Play Participation on Emotional Regulation of Preschoolers

아버지의 양육행동과 유아의 정서조절의 관계에서 놀이참여의 상호작용 효과

  • 전숙희 (성남시건강가정지원센터) ;
  • 이희선 (가천대학교 유아교육과)
  • Received : 2016.08.16
  • Accepted : 2016.10.12
  • Published : 2016.10.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the main and interaction effects of fathers' parenting and their play participation on emotional regulation of preschoolers. The participants of this study consisted of 269 preschoolers (M: 61.4 months, SD: 15.3) located in Seoul and Gyeong-gi province. The results of regression analysis revealed that; 1) Father's parenting (such as rational instruction, friendly attitude) positively predicted child's emotion regulations. 2) The interaction effects of fathers' parenting (such as parenting participation, reaction, rational instruction, friendly attitude) with their constructive play participation predicted children's emotion regulations. Namely, fathers with higher constructive play participation showed higher emotion regulations of preschoolers under father's parenting participation, reaction, rational instruction and friendly attitude. 3) The interaction effects between fathers' functional play participation and father's parenting participation predicted children's emotion regulations. Findings indicate that fathers play a role in improving children's emotion regulation by parenting. Moreover, its effects appeared more apparently when fathers participated with constructive and functional play methods. In conclusion, it is suggested that fathering and the level of play involvement may be key variables for developing young children's emotion regulation.

Keywords

References

  1. 권정윤, 정미라, 이방실 (2015). 아버지의 놀이상호작용이 유아의 인지, 동작, 언어 발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 35(1), 333-350.
  2. 권희경 (2009). 아버지 양육참여도, 어머니 양육행동 및 양육 효능감, 유아의 학습관련 사회적 기술과의 관계. 유아교육학논집, 13(4), 79-98.
  3. 김경희 (2000). 아버지의 심리적 자세 및 양육 참여도와 유아의 사회적 능력과의 관계. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김은화 (2011). 아버지와 영유아의 주말 놀이 공유 실태. 한국유아체육학회지, 12(2), 73-87.
  5. 김자영 (2007). 유아기 자녀를 둔 아버지의 놀이성이 양육행동에 미치는 영향. 숙명여자대학교 사회교육대학원 석사학위논문.
  6. 김재근(1986). 맞벌이 가정 아동과 홀벌이 가정 아동의 제 심리적 변인에 대한 비교 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김정민, 이순형 (2014). 유아의 기질이 상황에 따른 정서조절에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 23(2), 193-204. https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.2.193
  8. 김지윤, 도현심, 김민정 (2008). 부부갈등과 유아의 기질 및 정서조절능력이 유아의 문제행동에 미치는 영향. 아동학회지, 29(5), 133-150.
  9. 노현미, 박인전 (1999). 아버지의 양육행동과 유아의 생활능력간의 관계. 아동학회지, 20(4), 231-245.
  10. 류희정, 이진희 (2013). 유아 성별에 따른 아버지의 놀이참여와 유아의 행동적 자기조절력의 관계. 육아지원연구, 8(2), 47-64.
  11. 박성연 (2013). 아동발달. 서울: 교문사.
  12. 배문주 (2005). 부모의 양육태도 및 양육태도 일치에 따른 유아의 정서지능. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 송은혜 (2008). 아버지의 놀이참여도 및 놀이성과 유아의 사회적 유능성과의 관계 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 오남희 (2008). 부와 모의 양육행동이 아동의 정서조절 능력에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 오윤란, 문혁준 (2013). 아버지의 양육참여도와 유아의 자아탄력성이 유아 정서지능에 미치는 영향. 생활과학연구논집, 33(1), 76-99.
  16. 오정미 (2014). 아버지의 놀이참여도 및 놀이성과 유아의 정서지능과의 관계. 아주대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 원희영 (1998). 아버지의 놀이참여 수준과 유아의 사회적 능력과의 관계 연구. 서울여자대학교대학원 석사학위논문.
  18. 윤상인 (2011).맞벌이부모가 지각한 놀이신념 및 놀이참여도와 만2세 영아의 놀이성간의 관계 연세대학교대학원 석사학위논문.
  19. 윤수경 (2002). 어머니의 취업 유무와 자아개념이 행동문제에 미치는 영향. 아동교육, 11(2), 87-98.
  20. 윤진주, 강신영, 이복주 (2005). 유아의 공격성과 관련변인들의 관계성 연구: 유아의 기질과 자기조절 및 어머니의 양육효능감과 양육행동을 중심으로. 한국생활과학회지, 14(5), 761-770.
  21. 이경숙, 신의진, 전연진, 박진아 (2004). 한국 유아 행동문제의 경향과 특성. 한국심리학회지: 발달, 17(4), 53-73.
  22. 이숙재 (1984). 유아의 상상놀이와 제 변인과 관계 연구. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  23. 이연실 (2010). 어머니의 양육행동과 유아의 리더십과의 관계. 한국유아교육보육행정학회, 14(1), 139-163.
  24. 이연실 (2011). 부모의 양육행동과 유아의 리더십과의 관계에서 자기조절력의 매개효과. 열린유아교육연구, 16(1), 173-203.
  25. 이은주 (2004). 부모의 양육태도와 유아의 자기조절능력간의 관계. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  26. 이일선 (2008). 어머니의 양육행동과 유아의 자기조절능력 간의 관계 연구. 관동대학교 교육대학원 석사학위논문.
  27. 정선희 (2001). 부모의 양육태도가 자녀의 정서지능에 미치는 영향. 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 지진미 (2003). 부모의 양육태도와 유아의 정서지능과의 관계에 관한 연구. 군산대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 채영문 (2010). 부모의 양육태도에 따른 유아의 정서조절 능력 및 사회적 능력. 영유아교육연구, 13(1), 117-132.
  30. 최미숙, 송순옥 (2014). 아버지의 양육참여도가 유아의 정서조절능력 및 또래 유능성에 미치는 영향력. 어린이문학교육연구, 15(1), 313-332.
  31. 최혜정, 이동귀 (2015). 어머니의 정서관련 양육신념과 어머니가 지각한 유아의 정서조절의 관계에서 어머니 정서표현의 매개효과. 한국아동학회지, 36(3), 1-18.
  32. 최혜순, 김찬숙 (2011). 부모의 놀이참여 수준 및 시간과 유아의 자기조절능력간의관계. 열린유아교육연구, 16(4), 117-133.
  33. 하미현 (2010). 유아의 놀이에 대한 부모의 신념과 만 5세 유아의 놀이성 및 행동적 자기조절력의 관계. 계명대학교 대학원 석사학위논문.
  34. 한누리, 문혁준 (2014). 유아의 문제행동, 아버지의 양육참여, 가정환경이 유아의 학습행동에 미치는 영향. 육아지원연구, 9(3), 25-49.
  35. 한영숙 (2006). 아버지의 놀이참여와 유아-아버지 관계 및 유아의 사회적 능력과의 관계. 미래유아교육학회지, 13(2), 189-212.
  36. 한유진 (2006). 상호작용 상황에서의 정서표현, 정서이해 및 정서조절능력이 아동의 공격성 및 또래관계에 미치는 직.간접적 영향. 한국가정관리학회지, 24(5), 1-15.
  37. 한정현, 심미경 (2011). 유아의 정서지능과 아버지의 양육행동과의 관계. 생애학회지, 1(1), 19-31.
  38. 홍계옥 (2001). 어머니의 자기-지각, 양육행동 및 유아의 기질과 유아의 사회적 능력. 아동학회지, 22(2), 181-194.
  39. Aiken, L. S., & West, S. G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Thousand Oaks: Sage.
  40. Albert, A. (2012). The Relation Bet ween the Time Mothers and Children Spent To gether and the Children's Trait Emotional Intelligence. Child & Youth Care Forum, 41(5), 493-508. https://doi.org/10.1007/s10566-012-9180-z
  41. Bronstein, P. E., & Cowan, C. P. E. (1988). Fatherhood today: Men's changing role in the family. NY: John Wiley & Sons.
  42. Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple correlation/regression analysis for the behavioral sciences. Abingdon, UK: Taylor & Francis.
  43. Damast, A. M., Tamis-LeMonda, C. S., & Bornstein, M. H. (1996). Mother-child play: sequential interactions and relation between maternal beliefs and behaviors. Child Development, 67(4), 1752-1766. https://doi.org/10.2307/1131729
  44. Denham, S. A. (1993). Maternal Emotional Responsiveness and Toddlers' Social-Emotional Competence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34(5), 715-728. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1993.tb01066.x
  45. Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Febes, R. A., & Shepard, S. A. (2006). Relation of emotion-related regulation to children's social competence: A longitudinal study. Emotion, 6(3), 498-510. https://doi.org/10.1037/1528-3542.6.3.498
  46. Eisenberg, N. (1998). The socialization of socioemotional competence. In D. Pushkar, W. M. Bukowski, A. E. Schwartzman, E. M. Stack, & D. R. White (Ed.), Improving competence across the lifespan (pp. 59-78). NY: Plenum.
  47. Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinrad, T. L. (1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9(4), 241-273. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0904_1
  48. Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., et al. (2001). The Relations of Regulation and Emotionality to Children's Externalizing and Internalizing Problem Behavior. 72(4), 1112-1134. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00337
  49. Erikson, E. H. (1963). Childhood and society (Rev. Ed.). NY: Norton.
  50. Fisher, J. C., & Mason, R. L. (1981). The analysis of multi collinear data in criminology. In J. A. Fox (Ed.), Methods in quantitative criminology (pp. 99-125). NY: Academic Press.
  51. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. NY : Bantam Books.
  52. Haight, W. L., Parke, R. D., & Black, J. E. (1997). Mothers' and fatehrs' beliefs about spontaneous participation in their toddlers' pretend play. Merrill Palmer Quarterly, 43(2), 271-290.
  53. Hughes, F. P. (2010). Children, play, and development 4th. California: SAGE.
  54. Karreman, A., van Tuijl, C., van Aken, M. A. G., & Dekovic, M. (2008). Parenting, coparenting, and effortful control in preschoolers. Journal of Family Psychology, 22(1), 30-40. https://doi.org/10.1037/0893-3200.22.1.30
  55. Kochanska, G., & Aksan, N. (2006). Children's conscience and self-regulation, Journal of personality, 74(6), 1587-1618. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2006.00421.x
  56. Kuczynski, L., & Kochanska, G. (1990). Development of children's noncompliance strategies from toddler hood to age 5, Developmental Psychology, 26(3), 398-408. https://doi.org/10.1037/0012-1649.26.3.398
  57. La Freniere, P. J. (2000). Emotional development: A biosocial perspective. CA: Wads worth/ Thomson Learning.
  58. Lamb, M. E. (2010) How do fathers influence children's development? Let me count the ways. In M. Lamb (Ed.), The role of the father in child development (5th Ed., pp. 1-26). Hoboken, NJ: Wiley.
  59. Lovas, G. S. (2005). Gender and patterns of emotional availability in mother-toddler and father-toddler dyads. Infant Mental Health Journal, 26(4), 327-353. https://doi.org/10.1002/imhj.20056
  60. McDowell, D. J., Kim, M., O'neil, R., & Parke, R. D. (2002). Children's emotional regulation and social competence in middle childhood: The role of maternal and paternal interactive style. Marriage & Family Review, 34(3/4), 345-364. https://doi.org/10.1300/J002v34n03_07
  61. Paterson, A. D., Babb, K. A., Camodeca, A., Goodwin, J,. Ha kim-Larson, J,. Voelker S,. et al. (2012). Emotion-Related Parenting Styles (ERPS): A Short Form for measuring parental meta-emotion philosophy. Early Education and Development, 23(4), 583-602. https://doi.org/10.1080/10409289.2011.569316
  62. Preacher, K. J., Curran, P. J., & Bauer, D. J. (2006). Computational tools for probing interaction effects in multiple linear regression, multilevel modeling, and latent curve analysis. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 31(4), 437-448. https://doi.org/10.3102/10769986031004437
  63. Pease, D., Clark, S. G., & Crase, S. J. (1979). Iowa social competency scales: School-age & preschool manual. Ames, IW: Iowa State University Research Foundation.
  64. Saarni, C., Mumme, D. L., & Campos, J. J. (1998). Emotional development: Action, communication, and understanding. In W. Damon & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of Child Psychology, Social, Emotional, and Personality Development (Vol. 3, pp. 237-309). NY: Wiley.
  65. Shields, A., & Cicchetti, D. (1997). Emotion Regulation Among school-age children: The development and validation of a new criterion Q-Sort Scale. Developmental Psychology, 33(6), 906-916. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.6.906
  66. Shields, A., & Cicchetti, D. (1998). Reactive aggression among maltreated children: The contribution of attention and emotion dysregulation. Journal of Clinical Child Psychology, 27(4), 381-395. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2704_2
  67. Stevenson, M. B., Leavitt, L. A., Thompson, R. H., & Roach, M. A. (1988). A social relations model analysis of parent and child play. Developmental Psychology, 24(1), 101-108. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.1.101
  68. Tamis-LeMonda, C. S., Shannon, J. D., Cabrera, N. J., & Lamb, M. E. (2004). Fathers and mothers at play with their 2- and 3-year-olds: Contributions to language and cognitive development. Child Development, 75(6), 1806-1820. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00818.x
  69. Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2), 25-52. https://doi.org/10.2307/1166137
  70. Valiente, C., Lemery-Chalfant, K., & Reiser, M. (2007). Pathways to problem behaviors: Chaotic homes, parent and child effortful control, and parenting. Social Development, 16(2), 249-267. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00383.x