DOI QR코드

DOI QR Code

Understanding the Kenyan Broadcasting Market for Successful Export of Korean Media Content

한국 방송콘텐츠의 성공적인 케냐 진출을 위한 현지 시장의 인식과 장애요인에 관한 연구

  • Received : 2016.05.12
  • Accepted : 2016.08.24
  • Published : 2016.10.28

Abstract

This research paper aims to inform and suggest methods in which Korea Media content could successfully enter the African broadcasting market. It also seeks to suggest preparatory steps and propose various policies that Korean government could provide, to aid the export process. In order to maximize the Korean media content exposure in the Kenyan market, increased financial support for subtitles and dubbing as well as launching a Korean culture center is suggested. In addition, to encourage more diverse channels to show the Korean content, joint content production between Korea and Kenya should be considered. Moreover, in analyzing the social, cultural, ethnic and local characteristics of the Kenyan people, the paper seeks to identify the most efficient method in which Korean wave could be more widespread in Kenya. Since virtually no prior research papers exist on Kenyan's social and cultural characteristics and their thought process on the Korean media content, this paper seeks to provide valuable insight and policy implications for Korean media policy makers.

본 연구는 국내 방송사업자가 아프리카 방송시장에 진출하는 데 필요한 정보와 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 또한 국내 방송사업자가 아프리카에 진출하는데 있어서 정부기관이 어떠한 정책적 지원을 할 수 있는지에 대하여 제시하고, 이를 위해 구비하여야 할 내용도 제안하였다. 본 연구에서 한국 콘텐츠를 현지시장에 노출하고, 홍보효과의 극대화를 노리기 위하여서는 한국 문화관을 열거나 드라마 더빙 혹은 자막제작을 위한 비용을 지원할 필요가 있다는 점을 강조한다. 또한, 현재보다 더 다양한 채널을 바탕으로 드라마를 유통해야 하며, 이 과정에서 현지 제작자들과의 공동제작 형태를 고려해볼 필요도 있다는 내용을 제시하였다. 본 연구에서는 또 케냐의 사회 문화적 특성에 대한 분석을 통해 해당 국가의 민족성, 지역성, 사회적 관습을 파악하고 한류가 보다 빠르게 확산될 수 있는 문화적 기반을 조사하고자 했다. 국내 방송사업자와 정부기관은 본 연구결과를 바탕으로 한류 확산을 위한 기초자료와 시사점을 찾을 수 있을 것으로 기대된다. 지금까지 케냐의 사회문화적 특성, 케냐 현지 거주민들의 사고체계에 대한 선행연구가 거의 없었으므로, 본 연구는 케냐를 비롯한 아프리카 현지에의 한류 및 방송 콘텐츠 확산을 위한 국내 정책입안자들에게 직간접적인 도움이 될 수는 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 전원경, "한국 드라마 수출과 경제위기 간 상관관계에 대한 고찰: 1990년 후반을 중심으로," 글로벌 문화콘텐츠, 제16호, pp.115-136, 2014.
  2. 채지영, "문화콘텐츠 수출 지원 정책 체계 개선 방안 연구," 한국문화관광연구원, 2014-31, p.5, 2014.
  3. http://www.gokorea.kr/news/articleView.html?idxno=1
  4. http://encykorea.aks.ac.kr/Contents/Index?contents_id=E0058619
  5. http://edition.cnn.com/2013/03/09/world/africa/kenya-election-results/
  6. https://www.whitehouse.gov/blog/2013/02/05/president-obamas-message-people-kenya
  7. P. Oriare, R. Okello-Orare, and W. Ugangu, "The media we want: The Kenya vulnerabilities story," 2010, http://library.fes.de/pdffiles/bueros /kenia/07887.pdf.
  8. 송종길, 윤재식, 김희경, 오경수, "한류확산을 위한 방송콘텐츠의 해외 진출 전략 연구-아프리카 의 주요국가를 중심으로," 방통융합미래 전략체계연구, 미래창조과학부, pp.150-157, pp.160-166, pp.255-256, pp.273-277, 2013-03, XIV.
  9. L. Maina, "Kenya, research report prepared by the African Media Development Initiative(AMDI)," London, UK, BBC World Service Trust, 2006.
  10. T. Mshindi and P. O. Mbeke, "Kenya media sector analysis report," a research report prepared by the Canadian International Development Agency (CIDA), Quebec, 2008, http://pioneers4change. org/?option=com_k2&view=item&id=51:kenyamedia- sector-analysis-report-november-2008& Itemid=135.
  11. 주케냐 공화국 대한민국대사관, 케냐 투자 가이드, 2013.
  12. 이문행, "국내 방송프로그램의 아랍시장 진출 방안," 한국과학연구, 제12권, 제3호, pp.301-329, 2012.
  13. 윤성옥, "프로그램 판매 수입 지상파 웃고 PP채널 울어- 국내 방송 콘텐츠 유통변화와 특징," 신문과방송, 2012.
  14. 유세경, "방송영상 콘텐츠 사업자의 글로벌 시장 진출을 위한 마케팅 전략," 방송과 커뮤니케이션, 제7권, 제2호, 2006.
  15. http://www.kocis.go.kr/overview.do
  16. http://www.kocis.go.kr/activities/view.do?seq=154
  17. 윤재식, 은혜정, 박웅진, 김영수, 이문행, 이종수, 국제공동제작 글로벌 문화교류의 확장, 한국영상산업진흥원, 2012.
  18. 송정은, 남기범, 장원호, "한류의 지속을 위한 국제공동제작의 필요성- CJ E&M의 동남아 현지화 사례를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제6호, p.352, 2014.