Abstract
The image of woman shown in an animation was pretty extraordinary as Disney has kept the conservative tendency so far. The two princesses in were described as independent women getting out of the traditional gender role and dependence on men. For this reason, there is a tendency that interprets as a feminist work. Even though the character showing the image of independent woman could be an essential index to define feminist work, it is not enough to define the tendency of works. Thus, this study reviewed if it would be valid to interpret as a feminist work. First, the 'sisterhood' which is the main theme of contained the feminist concept as 'women's solidarity' on top of friendship between sisters. Therefore, when analyzed focusing on the core concept of women's solidarity like difference, empathy, and solidarity, reflected 'differences' in narration, character, and image, etc. When differences in sisters which became the cause for misunderstanding and conflict were acknowledge based on their true love, the process of forming empathy and solidarity was described. The solidarity between Elsa and Anna not only became the power to defeat the enemy, but also reflected the feminist value of forming the community of coexistence like Adelen which was rebuilt after getting back the spring. Thus, it was verified that is a feminist work.
그동안 보수적 성향을 고수하던 디즈니가 애니메이션 <겨울왕국>에서 보여준 여성상은 파격이었다. <겨울왕국>의 두 공주는 전통적 성역할과 남성 의존에서 벗어난 주체적 여성으로 그려졌다. 이러한 이유로 <겨울왕국>을 페미니즘 작품으로 해석하는 경향이 있다. 주체적 여성상의 캐릭터는 페미니즘 작품을 규정하는 데에 중요한 지표가 될 수 있으나 이것만으로 작품 성향을 규정하는 것은 무리가 있다. 이에 본 연구는 <겨울왕국>이 페미니즘 작품으로서 타당한가를 검토하였다. 우선, <겨울왕국>의 주제의식인 '자매애'에는 자매간의 우정 이외에 '여성 연대'라는 페미니즘적 개념이 내포되어 있었다. 여성연대의 핵심 개념인 차이, 공감과 연대를 중심으로 <겨울왕국>을 분석했을 때, <겨울왕국>은 서사와 캐릭터, 이미지 등에서 '차이'를 반영하고 있었다. 그리고 진정한 사랑으로 오해와 갈등의 원인이 된 자매의 차이를 인정하자 공감과 연대가 형성되는 과정을 그리고 있었다. 공감과 희생으로 맺어진 엘사와 안나의 연대는 적대자를 물리치는 힘이 되었을 뿐 아니라, 다시 봄을 찾아 재 건립된 아델렌처럼 상생의 공동체를 이룬다는 페미니즘적 가치를 반영하고 있었다. 따라서 <겨울왕국>을 페미니즘 작품으로 해석하는 것이 가능함을 확인할 수 있었다.