DOI QR코드

DOI QR Code

Film Acting Studies of S. Kracauer

크라카우어의 영화연기론

  • 조성덕 (건국대학교 영화애니메이션과) ;
  • 김종국 (백석대학교 문화예술학부)
  • Received : 2016.07.14
  • Accepted : 2016.08.09
  • Published : 2016.09.28

Abstract

This article reviews the film acting studies of Kracauer presenting the basic approach of traditional film theory. It is to provide a foundation for film acting theory in order to activate the domestic acting studies. While Kracauer explaines the difference between traditional stage actor and film actor in 'Remarks on the Actor' of Theory of Film(1960), he suggests the characteristics of the cinema acting and its media technical meanings. He emphasizes the acting forms presenting the postwar new realism in his film acting studies. His approach takes the perspective of 'physical reality' or 'camera reality' which is the basic premise of film theory. Kracauer insists the naturalness of the actors, listing the features of professional actors, non-professional actors and Hollywood stars as they are a familiar classification for the types of actors. He does not prefer the Hollywood stars, whether it is fiction or documentary, professional or non-professional actors, but he emphasizes negative acting, the ability to express words by doing nothing, based on indeterminacy or indefiniteness of the film. Kracauer's film acting studies has affected later film theory and media-related acting, and has become the principles of cinema textbook and acting.

이 글은 전통적인 영화론의 기초적인 접근 방법을 제시한 크라카우어의 영화연기론을 검토한다. 크라카우어의 영화미학은 인문학과 예술학 분야에서 다양하게 소개되었지만, 현대 영화연기의 기초를 제시한 그의 연기론은 거의 소개되지 않고 있다. 크라카우어(1960)는 "영화론"의 '배우에 관한 장'에서 영화배우가 전통적인 연극배우와 어떻게 다른가를 설명하면서, 영화연기의 매체 기술적 의미 등을 제시한다. 그의 영화 연기론은 전후 새로운 리얼리즘을 제시하는 연기양식을 강조한다. 그의 접근 방식은 "영화론"의 기본 전제인 '물리적 현실' 또는 '카메라 현실'의 관점을 취한다. 크라카우어는 배우의 형태를 나열하는 익숙한 구분법으로 전문배우, 비전문배우, 할리우드 스타의 특징을 열거하면서, 배우의 자연스러움을 강조한다. 그는 할리우드 스타를 선호하지는 않지만, 다큐멘터리이든 극영화이든, 전문배우이든 비전문배우이든, 영화매체의 비결정성 또는 불명확성에 기반한 연기하지 않는 연기를 강조한다. 크라카우어가 정리한 영화연기론은 후대의 영화론 및 미디어 관련 연기론에 영향을 미치며, 현대의 영화교과서 및 영화연기의 원론이 되고 있다.

Keywords

References

  1. 김용수, 영화에서의 몽타주 이론, 열화당, pp.84-91, 1996.
  2. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, p.93, 1960.
  3. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, pp.93-97, 1960.
  4. Siegfried Kracauer, "Stage vs. Screen Acting," Siegfried Kracauer's American Writings, University of California Press, p.201, 1950.
  5. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, pp.93-94, 1960.
  6. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, pp.94-95, 1960.
  7. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, p.95, 1960.
  8. Sergei Eisenstein, "Achievement," Jay Leyda. trans. Film Form: Essays in Film Theory. Harcourt; Edition Unstated edition, p.192, 1939.
  9. Siegfried Kracauer, "Stage vs. Screen Acting," Siegfried Kracauer's American Writings, University of California Press, p.202, 1950.
  10. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, pp.96-97, 1960.
  11. Vsevolod Illarionovich Pudovkin, Film Technique and Film Acting. Ivor Montagu. trans. Vision, p.109, 1954.
  12. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, p.97, 1960.
  13. Aaron Taylor, Theorizing Film Acting, Routledge, p.8, 2012.
  14. Pamela Robertson Wojcik, Movie Acting: The Film Reader, Routledge, p.16, 2004.
  15. Paul Rotha, Documentary Film, New York: W.W. Norton, p.149, 1936.
  16. Siegfried Kracauer, From Caligari to Hitler, Princeton University Press, p.175, 1947.
  17. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, p.98, 1960.
  18. Paul Rotha, Documentary Film, New York: W. W. Norton, p.148, 1939.
  19. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, p.99, 1960.
  20. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, pp.99-100, 1960.
  21. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, pp.163-164, 1960.
  22. Siegfried Kracauer, Theory of Film, Princeton University Press, pp.100-101, 1960.
  23. Heide Schlupmann, "Highway Through the Void," Culture in the Anteroom, The University of Michigan Press, pp.87-88, 2012.