References
- D. Krugman, S. Shamp, and K. Johnson, "Video Movies at Home: Are They Viewed like Film or like Television?," Journalism Quarterly, Vol.68, No.1/2, pp.120-130, 1991. https://doi.org/10.1177/107769909106800113
- A. Goonasekera, Transborder Television: Its Implications for Asia. In A. Goonasekera & P. Lee (eds.), TV without borders: Asia speaks Out Singapore:Asian Media Information and Communication Center, pp.171-203, 1998.
- A. Fletchall, US television travels abroad: global TV and the formatting trend, In S. P. Mains, J. Cupples, & C. Lukinbeal (Eds.), Mediated Geographies and Geographies of Media, Springer Netherlands, pp.111-126, 2015.
- S. Waisbord, "McTV : Understanding the global popularity of televisio formats," Television & New Media, Vol.5, pp.359-383, 2004. https://doi.org/10.1177/1527476404268922
- 문효진, 박성현, "한류 인기 요인에 대한 지역별 차이와 한류콘텐츠 호감도와의 관계 비교연구-아시아, 미주, 유럽지역을 중심으로," 국제지역연구, 제17권, 제3호, pp.19-47, 2013.
- 손승혜, "한류 수용의 로컬 콘텍스트와 글로벌 팬덤의 특성," 미디어 경제와 문화, 제10권, 제1호, pp.45-85, 2012.
- 오미영, "미국 내 한류 수용에 대한 탐색적 연구," 미디어 경제와 문화, 제12권, 제3호, pp.46-92, 2014.
- 이광철, 문효진, "한국 방송콘텐츠의 프랑스 시장 진출을 위한 방안 연구," 문화정책논총, 제29권, 제2호, pp.286-311, 2015.
- 정길화, "브라질의 케이팝 수용에 관한 연구," 이베로아메리카, 제17권, 제1호, pp.93-131, 2015.
- 정윤경, "재한 이주노동자의 미디어 이용과 태도에 관한 연구," 한국방송학보, 제26권, 제4호, pp.310-343, 2012.
- 김재범, 김상준, 김대호, H. Shin, "한류 글로벌 전략의 진화에 관한 연구: 유럽에서의 한류를 중심으로," 한국국제경영관리학회(KAIBM), 한국국제경영학회(KAIB) 통합학술대회 국제경영분야 발표논문집, pp.221-233, 2011(8).
- 조병철, 심희철, "K-POP 한류의 성공요인분석과 한류 지속화 방안연구-스마트 미디어 기반 실감콘텐츠 활용을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제5호, pp.90-102, 2013.
- W. M. Kunz, Prime-time island: Television program and format importation into the United States, Television & New Media, 2010.
- A. Moran, When TV formats are translated, In A. Moran (Ed.), Television format worldwide : Localizing global programs, Intellect Books, pp.39-54, 2009.
- C. Hoskins and R. Mirus, "Reasons for the US Dominance of the International Trade in Television Programmers," Media, Culture and Society, Vol.10, pp.499-515, 1988. https://doi.org/10.1177/016344388010004006
- J. Straubhaar, "Beyond media imperialism: asymmetrical interdependence and cultural proximity," Critical Studies in Mass Communication, Vol.8, pp.9-59, 1991.
- S. R. Olson, Hollywood planet: Global media and the competitive advantage of narrative transparency, Mahwah, NJ:Erlbaum, 1999.
- K. Iwabuchi, Recentering globalization: Popular culture and Japanese transnationalism, Duke University Press, 2002.
- 이수안, "유럽의 한류 를 통해 본 문화혼종화," 한.독사회과학논총, 제22권, 제1호, pp.117-146, 2012.
- 이창현, "일본과 중국내 한류 수용자의 해외 문화 수용에 대한 인식 비교," 주관성 연구, 제15호, pp.21-40, 2007.
- 강남준, 김은미 "다중 미디어 이용의 측정과 개념화: 오디언스를 향한 새로운 시선," 언론정보연구, 제47권, 제2호, pp.5-39, 2010.
- S. M. Elasmer, An alternative paradigm for conceptualizing and labeling the process of influence of imported television programs, In Michael G. Elasmer(Ed.), The impact of international television, New Jersey: LEA. pp.157-179, 2003.
- J. Straubhaar, "Rethinking cultural proximity: Multiple television flows for multi-layered cultural identities," Paper presented at ICA Conference, 2008.
- J. Straubhaar, Choosing national TV: Cultural capital, language, and cultural prozimity in Brazil, In Michael G. Elasmer(ed.) The Impact of International Television, New Jersey:LEA, pp.77-110, 2003.
- T. Zaharopoulos, Perceived foreign influence and television viewing in Greece. In Michael G. Elasmar(Ed.), The Impact of international television(pp.39-56), New Jersey: LEA, 2003.
- 이희진, "중국인의 한국 드라마 시청정도가 한류지속 가능성에 미치는 영향과 한류호감도와 문화유입 수용성의 다중매개효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, pp.514-526, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.514
- 정재선, "한류 수용에 미치는 요인에 관한 연구," 한국언론학보, 제58권, 제4호, pp.402-427, 2014.
- 김훈순, 텔레비전 드라마의 여성들, 한은경, 이동후(편), 미디어의 성과 상, pp.217-239, 서울: 나남, 2003.
-
이양환, 시청률로 보는 한국 TV드라마 트랜트,
, 2013-07호(통권 73호), 2013. - D. Zillmann, Basal morality in drama appreciation, In I. Bondebjerg (Ed.), Moving images, culture and the mind, Luton, UK: University of Luton Press, pp.53-63, 2000.
- R. Weber, R. Tamborini, H. Lee, and H. Stipp, "Soap opera exposure and enjoyment: A longitudinal test of disposition theory," Media Psychology, Vol.11, pp.462-487, 2008. https://doi.org/10.1080/15213260802509993
- L. Chuang and H. E. Lee, "Korean Wave: Factors to enjoy Korean Soap Opera in the U.S.," International Journal of Intercultural Relations, Vol.37, pp.594-604, 2013. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2013.07.003