Abstract
This study attempted to present a better direction for the development of STEAM education in science gifted and talented education by making a comparative analysis of the trends date and discussing the implications based on that through Korea Education & Research Information Service(KERIS) The results were as follows: First, the results of the analysis in the order of the published year(2011) showed that since one paper appeared in a journal, the number of the papers has continued to increase. Second, the analysis by research objects found the highest number of the studies on elementary school gifted students; followed by on middle school gifted students; on elementary school gifted students and general school students and teachers; and high school gifted students, middle school gifted students and general school students, and elementary, middle school gifted students, respectively. However, research targeted at infants and college students did not exist. Third, the analysis by research subjects found that science gifted education consists of mainly programming/curriculum and creativity. In addition, the higher number of the researches on creativity suggests that science gifted education is closely associated with not only scientific creativity but science education's nature of increasing the interest and understanding of science and technology. Fourth, the analysis by research methods revealed that the number was the highest regarding development and research studies, followed by experimental research, survey research, qualitative research, and literature research.
본 연구는 학술연구정보서비스를 활용하여 현재까지 과학영재교육에서의 융합인재교육 관련 연구 동향을 비교 분석하여 이를 바탕으로 시사점을 논의하고 과학영재교육에서 융합인재교육의 발전을 위한 보다 나은 방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 과학영재교육에서 융합인재교육과 관련된 논문이 국내에 발표되기 시작한 2011년부터 2015년까지의 연구물들을 학술연구정보서비스를 통해 관련된 학위논문 및 학술지 논문을 검색하여 분석하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 발표 연도순에 따른 분석결과 2011년에 과학영재교육에서의 융합인재교육 관련 논문이 학술지에 1편이 처음 등장한 이후 2012년 6편, 2013년 16편, 2014년 20편 2015년(2월까지) 6편으로 계속적인 증가를 하였다. 둘째, 연구대상별 분석 결과 연구대상 중 초등영재를 대상으로 한 연구가 30편(61%)로 가장 많았다. 셋째, 연구주제별 분석 결과 프로그램/교육과정, 창의성이 주를 이루고 있었다. 넷째, 연구 방법별 분석 결과 개발 연구가 가장 많았고, 그 다음으로 실험 연구, 조사 연구, 질적 연구, 문헌 연구의 순으로 나타났다.