DOI QR코드

DOI QR Code

Experimental Analysis of V2X Communication Performance based on WAVE at the SMART-Highway Test-bed

스마트하이웨이 테스트베드에서의 WAVE 기반 V2X 통신 성능에 대한 실험적 분석

  • 정한균 (전자부품연구원 모빌리티플랫폼연구센터) ;
  • 임기택 (전자부품연구원 모빌리티플랫폼연구센터) ;
  • 신대교 (전자부품연구원 모빌리티플랫폼연구센터) ;
  • 윤상훈 (전자부품연구원 모빌리티플랫폼연구센터) ;
  • 진성근 (전자부품연구원 모빌리티플랫폼연구센터) ;
  • 장수현 (전자부품연구원 모빌리티플랫폼연구센터) ;
  • 신준수 (한국도로공사 스마트하이웨이사업단, 서울대학교 건설공학부)
  • Received : 2016.06.13
  • Accepted : 2016.08.22
  • Published : 2016.08.31

Abstract

Many research activities to reduce accidents on the road and to improve traffic efficiency have been performed and almost research projects are developing technologies and services based on C-ITS technology nowadays. The main concept of C-ITS is improving road safety and traffic efficiency by sharing and reproducing information between various elements. To accomplish this goal, V2X communication technology has been adopted. In Korea, we have studied V2X communication technology in support of SMART-Highway research project and are managing test-bed to verify the developed technology recently. In this paper, we introduce SMART-Highway test-bed and show the procedure and result of V2X communication performance analysis on the test-bed.

전 세계적으로 도로 상에서의 교통사고를 줄이고 교통 효율을 향상시키기 위한 많은 연구가 수행되어 왔으며, 최근에는 특히 C-ITS(Cooperative Intelligent Transportation System, 협력형 지능형교통체계) 기술을 기반으로 한 연구가 활발히 진행되고 있다. C-ITS 기술의 핵심은 인프라, 차량, 사람 등 도로시스템을 구성하는 요소들이 서로 간에 정보를 공유하고 재생성함으로써 도로안전 및 교통효율의 향상을 도모하는 것이며, 이를 위해 차량용 무선통신기술인 V2X(Vehicle-to-X) 통신기술이 적용되고 있다. 국내에서는 스마트하이웨이 연구를 통해 V2X 통신기술에 대한 연구가 진행되어 왔으며, 실제 고속도로 환경에서의 기술성능을 검증하기 위해 테스트베드를 구축하여 운영하고 있다. 본 논문에서는 스마트하이웨이 테스트베드에 대해 간략히 소개하고, 테스트베드 상에서의 성능 분석 절차 및 결과에 대해 기술한다.

Keywords

References

  1. IEEE 802.11p : Wireless Access in Vehicular Environments(WAVE), July, 2010.
  2. IEEE 1609.0 : IEEE Guide for Wireless Access in Vehicular Environments(WAVE)-Architecture, Mar., 2014.
  3. IEEE 1609.2 : IEEE Standard for Wireless Access in Vehicular Environments(WAVE)-Security Services for Applications and Management Messages, April, 2013.
  4. IEEE 1609.3 : IEEE Standard for Wireless Access in Vehicular Environments(WAVE)-Networking services, Dec., 2010.
  5. IEEE 1609.4 : IEEE Standard for Wireless Access in Vehicular Environments(WAVE)-Multi-channel operation, Dec., 2010.
  6. ITS Korea(2015), Final Report for 2-1 SMART Highway Study, ISBN 979-1195526352, MOLIT Press.
  7. KETI(2015), Final Report for 2-2 SMART Highway Study, ISBN 979-1195526376, MOLIT Press.
  8. Jin G. D., Kim S. T., Lee S. Y., Kim C. G. and Park J. H.(2015), "A Study on the Operational Results of SMART Highway Test-bed," The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems, vol. 14, no. 4, pp.27-39. https://doi.org/10.12815/kits.2015.14.4.027
  9. KEC(2015), Final Report for 4-2 SMART Highway Study, ISBN 979-1195529117, MOLIT Press.
  10. USDOT(2014), DSRC Roadside Uint(RSU) Specifications Document, p.40.
  11. USDOT(2014), 5.9GHz DSRC Vehicle Awareness Device Specification, p.63.
  12. SAE J2735 : Dedicated Short Range Communications( DSRC) Message Set Dictionary, p. 272, Nov., 2009.
  13. SAE J2945-1 : On-Board System Requirements for V2V Safety Communications, p. 67, March 2016.
  14. JPerf, https://sourceforge.net/projects/jperf/, 2016.07.01.