DOI QR코드

DOI QR Code

A Phenomenological Study on Experiences as a Dental Intermediary Manager

치과 중간관리자의 근무경험에 대한 현상학적 연구

  • Moon, Hak-Jin (Department of Dental Hygiene, General Graduate School, Namseoul University) ;
  • Lim, Soon-Ryun (Department of Dental Hygiene, Namseoul University)
  • 문학진 (남서울대학교 일반대학원 치위생학과) ;
  • 임순연 (남서울대학교 치위생학과)
  • Received : 2016.06.01
  • Accepted : 2016.07.10
  • Published : 2016.08.31

Abstract

This study aimed at comprehending the duty, role, and difficulty of intermediary manager through in-depth investigation of dental hygienist intermediary managers experienced over 10 years working in a dental clinic. In-depth interviews were conducted with 10 dental intermediary managers and Giorgi's analysis method was used to analyze the data. Findings revealed that the work experience of the dental hygienist intermediary managers appeared in the range of "becoming an intermediary manager through various processes", "various duties that they experience as an intermediary manager", "difficulty as an intermediary manager", "ability that they perceive as necessary for being a dental intermediary manager", and "worthiness they feel as the intermediary manager". The dental intermediary managers complained of difficulties at work, and appeared to perform various tasks such as human resource management, clinic management support, and patient's management. Accordingly, the researcher considers that research on dental intermediary managers' capacity development necessary.

본 연구는 대전 충남 지역 치과병 의원에서 10년 경력 이상 근무한 치과 중간관리자 업무 경험에 대한 의미와 본질을 탐색하고자 심층면접을 이용하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 치과위생사는 선배 치과위생사가 퇴사, 치과의사의 권유, 이직, 승진 등 다양한 과정으로 중간관리자가 되는 것으로 나타났다. 치과 중간관리자로서 역할로는 주기적으로 소통을 통하여 직원을 관리를 하거나, 신입직원을 교육시키거나, 역량에 맞춰서 적합한 업무에 배치, 대화를 통한 긍정적인 관계를 유지하는 등 인적자원관리를 하고 있는 것으로 나타났다. 또한 환자를 관리하거나 경영목표를 설정하는 등의 업무도 다양하게 수행하고 있는 것으로 나타났다. 치과 중간관리자는 직원들에게 목표를 설정해주고 성과를 달성하였을 경우 보상을 하거나, 칭찬을 하는 등 적절한 동기부여를 하는 것으로 나타났다. 치과 중간관리자의 어려움은 중간관리자가 개념 및 역할을 모르거나, 추가적인 업무에 대한 어려움, 원장님과 직원 간에 중간역할의 어려움, 환자 관리, 업무에 대한 권한과 책임이 모호함, 상사와의 의견충돌, 중간관리자의 업무에서 느끼는 오해, 중간관리자 업무에 대한 교육의 부재 등으로 나타났다. 치과 중간관리자는 리더십, 변화주도, 자기관리 등의 능력을 갖추어야 한다고 느끼고 있었다. 마지막으로 중간관리자로서 느끼는 보람으로 직원을 지원하여 업무를 잘 수행할 수 있게 한 점과, 환자가 진심으로 감사함을 표현할 때 보람을 느끼는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해 보았을 때, 치과 중간관리자는 인적자원관리, 병원 경영 지원, 환자 관리 등 다양한 업무를 수행하고 있는 것으로 나타났으나, 다양한 치과 환경에 따라 중간관리자의 업무 대한 명확한 기준이 없고 치과 중간관리자에 대한 직무 교육이 제대로 이뤄지지 않고 있음을 알 수 있었다. 따라서 현재 치과 중간관리자에게 필요한 리더십, 변화관리, 자기관리, 재무관리 등 교육과정이 개설되어야 할 것이며, 치위생학 교육과정에도 환자 및 직원관리를 위한 의사소통, 치과 행정, 컴퓨터 활용 교육 등 중간관리자 업무에 대한 교육도 동시에 이루어져야 한다고 사료된다. 또한 이 연구를 바탕으로 치과 중간관리자의 역량 진단도구 및 평가도구와 관련된 후속연구가 필요할 것으로 생각된다.

Keywords

References

  1. Han MS: Influence of the quality of dental care service to customer satisfaction, service value, and purchase intention. Unpublished master's thesis, Chungnam National University, Daejeon, 2009.
  2. Kim YJ, Han GS: Relationships among emotional leadership, commitment, patient orientation, and job performance in dental hygienists. J Dent Hyg Sci 15: 551-559, 2015. https://doi.org/10.17135/jdhs.2015.15.5.551
  3. Lee CS, Lim SH, Han JH: The effect of the intramural marketing activities in dental hygienist' on job satisfaction and turnover intention in dental hygienist. J Dent Hyg Sci 12: 15-22, 2012.
  4. Shin SH: A study on empowerment of the clinical dental hygienists. J Dent Hyg Sci 10: 185-190, 2010.
  5. Park JH, Choi IO: A study on the effect of influence tactics used by a middle manager on a managerial effectiveness. J Korean Acad Assoc Bus Adm 28: 781-803, 2015.
  6. Park GS: Confirmatory factor analysis of the middle manager's coaching skill scale and the concurrent validity. Korea Assoc Org Stud 10: 77-105, 2013.
  7. Park YN, Park KJ, Oh SH, Kim SH: Dental office manager current conditions by scale of Korean dental clinic. Korea Contents Assoc 10: 267-273, 2010.
  8. Kim GY, Chung WG: Impact of human resource management and development on turnover intention of dental hygienist in Korean dental settings-focusing on the moderating effect of career commitment. J Korea Acad Dent Health 34: 505-515, 2010.
  9. Lee HJ, Kim SJ, Kim YS, Jeon JK, Chang KW: Relationship between job competency, core self-evaluation, and job performance in dental hygienists. J Korea Acad Dent Health 37: 161-166, 2013. https://doi.org/10.11149/jkaoh.2013.37.3.161
  10. Kim YS: Relationship of between dental hygienist's competence and patients' satisfaction, revisit, and recommendation intent. Korean Acad Dent Hyg 13: 299-310, 2011.
  11. Bae EJ: Research on role and job satisfaction of dental hygienists as middle managers of dental hospitals: based on Mir Dental Hospital network. Unpublished master's thesis, Keimyung University, Daegu, 2008.
  12. Kim SS: The experiences in long-term care hospital as a nurse. Unpublished master's thesis, Dong-A University, Busan, 2014.
  13. Benner P: From novice to expert excellence and power in clinical nursing practice. Addison-Wesley Publishing Company, Menlo Park, p.307, 1984.
  14. Patton MQ: Qualitative evaluation and research methods. 2nd ed. Sage, Newbury Park, p.532, 1990.
  15. Giorgi A: The theory, practice, and evaluation of the phenomenological method as a qualitative research procedure. J Phenomen Psychol 28: 235-260, 1997. https://doi.org/10.1163/156916297X00103
  16. Lee NI: Phenomenology and qualitative research. Hangilsa, Paju, pp.35-38, 2014.
  17. Bae SS, Kim SK, No HJ, et al.: Study on dental hygienist clinical organizational structure standardization. Korean Dental Hygienists Association, Seoul, 2015.
  18. Astley WG, Van de Ven AH: Central perspectives and debates in organization theory. Adm Sci Quart 28: 245-273, 1983. https://doi.org/10.2307/2392620
  19. Jeong SR, Jang JE: The correlation between conflict level within the organization and job satisfaction of the dental hygienist. J Dent Hyg Sci 15: 38-45, 2015. https://doi.org/10.17135/jdhs.2015.15.1.38
  20. McColl-Kennedy JR, Anderson RD: Subordinate-manager gender combination and perceived leadership style influence on emotions, self-esteem and organizational commitment. J Bus Res 58: 115-125, 2005. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(03)00112-7

Cited by

  1. Possibility of a Standardized System for Task-Related Hierarchal Positions of Dental Hygienists vol.20, pp.3, 2016, https://doi.org/10.17135/jdhs.2020.20.3.155