DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Analysis of Learning Activity in Class of Engineering College Students

공과대학 학생의 수업 내 학습활동 분석 연구

  • 송명현 (충남대학교 교육학과) ;
  • 김경언 (한국기술교육대학교 대학교육개발단) ;
  • 강승찬 (한국기술교육대학교 대학교육개발단)
  • Received : 2016.04.28
  • Accepted : 2016.05.17
  • Published : 2016.06.30

Abstract

While growing interest about university education and quality enhancement, learner's scholastic achievement, learning process, various of learning activity work variable performance of university education. In this context, for quality enhancement of engineering education, it is necessary to pay attention not only learning achievement, educational conditions and environment, but also how students learn. The purpose of this study is checking learning activity in class of Engineering college students and proposing teaching and learning support for promoting learning activity in class. The result of this study is engineering college students were participate in highly only activity is called to professor, but self-directed learning engagements was less than. Activity of promoted thinking about task execution implemented frequently, but activity of critical thinking and applied everyday life were less than. In class students cooperated with colleague learner actively, they had sincere attitude about class. Based on these results, in order to promote learning activity in class, it is necessary sufficient teaching-learning support for learner's self-directed learning and enhancing thinking skills.

대학교육력 강화와 질 제고에 대한 관심이 증대되면서 학습자의 학업성취와 학습과정, 다양한 학습활동이 대학교육의 주요한 성과변인으로 작용하고 있다. 이러한 맥락에서 공학교육의 질적 제고를 위해서 학습성과, 교육여건, 교육환경 뿐 아니라 공학교육에 참여하는 학습자 중심으로 그들이 어떠한 학습을 하고 있는지 관심을 기울일 필요가 있다. 본 논문에서는 공과대학 학생들의 전반적인 수업 내 활동은 어떠한지 살펴보고, 수업 내 학습활동 촉진을 위한 교수-학습지원 방안을 제안하고자 하였다. 연구결과 공과대학 학생들은 수업에서 교수들이 요구하는 활동에는 활발히 참여하나 그에 반해 자기주도적인 학습 참여는 덜한 편이었다. 과제수행에 관한 사고력 증진 활동은 자주 수행하였으나, 일상생활에 응용하거나 비판적 사고 활동은 많이 하지 않는 것으로 나타났다. 수업내 수강생들과 활발한 협력이 이루어졌고, 수업에 대한 태도가 성실한 편이었다. 이러한 결과를 바탕으로 공과대 수업내 학습활동을 촉진하기 위해서는 학습자의 자기주도적 학습 및 사고력 증진을 위한 교수-학습지원이 필요하다.

Keywords

References

  1. G. H. Lee, H. H. Kwon, J. R. Lee and S. J. Lee, "The Study on Proper Way for Engineering University Education : Based on the Perception of Current Competencies and Expected Competencies of Engineering Freshmen," Korean Society for Engineering Education, vol. 13, no. 6, pp. 57-51, Oct, 2010.
  2. S. C. Kang and K. E. Kim, "The Research on Learning support service system Design of KOREATECH," KOREATECH, Policy Research 2015-0276, 2015.
  3. H.-S. Shin, S.-Y. Byoun, and H.-K. Park, "A Comparative Study on the Three college Students' Learning Experience and Engagement Questionnaires," The Korean Association for Educational Methodology Studies, vol. 24, no. 1, pp. 229-256, Feb, 2012.
  4. H. S. Yu, J. Y. Choi, J. M. Lee, M. H. Kim, H. J. Byun, B. K. Choi, E. Heo, and H. I. Kim, "Strategic Planning for the Advancement of the Teaching-Learning Quality in Higher Education(I)," Korean Educational Development Institute, PR 2013-13, 2013.
  5. Y. M. Jeon, "A Study on Learning Support based on the analysis of learning process in the college of Engineering", Korean Society for Engineering Education, vol. 18, no. 16, pp. 61-73, Jan, 2015.