The Influence of the Functional Thinking Based-Teaching on Algebraic Reasoning and Functional Thinking Level of Sixth Grade Elementary School Students

함수적 사고 기반 수업이 초등학교 6학년 학생들의 대수적 추론 능력 및 함수적 사고 수준에 미치는 영향

  • Received : 2016.10.15
  • Accepted : 2016.11.25
  • Published : 2016.11.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the effects of teaching on functional thinking, one of the algebraic thinking in sixth grade students level. For this study, we developed functional thinking based-teaching through analyzing mathematical curriculum and preceding research, which consisted of 12 classes, and we investigated the effects of teaching through quantitative and qualitative analysis. In the results of this study, functional thinking based-teaching was statistically proven to be more effective in improving algebraic reasoning skills and lower elements which is an algebraic reasoning as generalized arithmetic and functional thinking, compared to traditional textbook-centered lessons. In addition, the functional thinking based-teaching gave a positive impact on the functional thinking level. Thus functional thinking based-teaching provides guidance on the implications for teaching and learning methods and study of the functional thinking in the future, because of the significant impact on the mathematics learning in six grade students.

본 연구는 대수적 사고 중 하나인 함수적 사고에 기반 한 수학 수업이 6학년 학생들의 대수적 추론 능력 및 함수적 사고 수준에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 교육과정 및 선행연구 분석을 통한 12차시의 함수적 사고 기반 수업을 개발하여 실시하였다. 그 결과, 함수적 사고 기반 수업은 전통적인 교과서 중심의 수업에 비해 대수적 추론 능력에 있어 통계적으로 유의미한 차이를 보여주었으며, 대수적 추론 능력의 하위요소인 일반화된 산술로서의 대수적 추론 및 함수적 사고로서의 대수적 추론 능력 향상에도 도움이 되었다. 또한, 함수적 사고 기반 수업은 5가지 유형별 학생들의 함수적 사고 수준 변화에도 긍정적인 영향을 주었다.

Keywords

References

  1. 강완, 김상미, 박만구, 백석윤, 오영열 (2009). 초등수학교육론. 서울: 경문사
  2. 박교식 (1993). 초등학교에서의 함수적 사고와 그의 지도에 관한 연구. 인천교육대학교 논문집, 27(1), 279-295.
  3. 우정호, 김성준 (2007). 대수의 사고 요소 분석 및 학습-지도 방안의 탐색. 수학교육학연구, 17(4), 453-475.
  4. 최지영, 방정숙 (2012). 초등학교 2, 4, 6학년 학생들의 함수적 관계 이해 실태 조사. 학교수학, 14(3), 275-296.
  5. 한국교육개발원 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학 교육 평가 체제 연구 (III). 한국교육개발원.
  6. Blanton, M., & Kaput, J. (2004). Elementary grades students' capacity for functional thinking. In M. Jonsen Hoines & A. Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 135-142). Bergen, Norway: International Group for the Psychology of Mathematics Education.
  7. Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2005). Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 36(5), 412-446.
  8. Blanton, M., Levi, L., Crites, T., & Dougherty, B. J. (2011). Developing essential understanding of algebraic thinking for teaching mathematics in grades 3-5.
  9. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. Bruner, J. S. (1962). The process of education. New York: Vintage Books.
  10. Carraher, D. W., & Schliemann, A. D. (2007). Early algebra and algebraic reasoning. In F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 669-705). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  11. Filloy, E., & Rojano, T. (1989). Solving equations: The transition from arithmetic to algebra. For the Learning of Mathematics, 9(2), 19-25.
  12. Friedlander, A., & Hershkowitz. R. (1997). Reasoning with algebra. The Mathematics Teacher, 90(6), 442-447.
  13. Lian L. H., & Idris N. (2006). Assessing algebraic solving ability of form four students. Retrieved from http://www.mathedujournal.com/dosyalar/a4.pdf.
  14. McEldoon, K. L., & Rittle-Johnson, B. (2010). Assessing elementary students' functional thinking skills: The cases of function table. The 32nd annual conference of north american chapter of the international group for the psychology of mathematics education. Columbus, OH.
  15. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM, Reston, VA.
  16. RAND Mathematics Study Panel. (2003). Mathematical proficiency for all students: Toward a strategic research and development program in mathematics education. Santa Monica, CA: RAND.
  17. Smith, E. (2008). Representational thinking as a framework for introducing functions in the elementary curriculum. In J. J. Kaput, D. W. Carraher, & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 133-160). New York: Lawrence Erlbaum.