A Comparative Analysis of Capacity and Weight in Elementary Mathematics Textbooks of Korea, Japan, Singapore, and the US

한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등학교 수학 교과서에 제시된 들이와 무게 지도 방안에 대한 비교·분석

  • Received : 2016.10.14
  • Accepted : 2016.11.25
  • Published : 2016.11.30

Abstract

Despite the significance of the measurement strand in elementary mathematics education, it is not easy to teach it meaningfully. This study analyzed instructional methods related to capacity and weight in a series of mathematics textbooks of Korea, Japan, Singapore, and the US. The overall analysis was conducted in the following two aspects: (a) what and when to teach main learning content, and (b) how to teach the learning content tailored to the instructional components specific to the topics of measurement (i.e., the necessity of measurement unit, the meanings of measurement terms, appropriate choice of units, appropriate choice of measurement tools, and the necessity of calculation). The results of this study showed overall similarities in using real-life contexts to teach major topics on capacity and weight as well as emphasizing the relations among measurement units. However, noticeable differences were also analyzed in dealing with the meanings of measurement terms, appropriate choice of units, and appropriate choice of measurement tools. Based on these results, this study provides textbook writers with implications on what to further consider in dealing with capacity and weight.

측정은 초등 수학 교육에서 중요하지만, 초등학교에서 측정 영역을 의미 있게 지도하는 것은 쉽지 않다. 이에 본 연구에서는 한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등학교 수학 교과서에 제시된 들이와 무게의 지도 방안을 비교 분석하였다. 이를 위하여 크게 전반적인 학습 내용 및 지도 시기와 주요 학습 내용별 지도 방안을 비교하였고, 이 중 주요 학습 내용별 지도 방안은 측정의 학습 내용에 특화된 교수 학습 요소에 따라 단위의 필요성, 용어의 의미, 적절한 단위 선택, 적절한 측정 도구 선택, 계산의 필요성을 기준으로 분석하였다. 분석 결과, 4개 국가 모두 실생활 소재를 활용하고, 여러 가지 단위 사이의 관계를 중요하게 다루는 등 측정을 지도하는 일반적인 방향은 유사하였다. 반면 주요 학습 내용별 지도 방안 중 용어의 의미, 적절한 단위 선택, 적절한 측정 도구의 선택 등을 중심으로 주목할 만한 차이점을 확인하였다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 들이와 무게의 지도 방안 및 차기 교과서 개발에 대한 시사점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강완, 나귀수, 백석윤, 이경화 (2013). 초등수학 교수 단위 사전. 서울: 경문사.
  2. 교육부 (2013). 수학 1-2. 서울: 천재교육.
  3. 교육부 (2014). 수학 3-2. 서울: 천재교육.
  4. 교육부 (2015a). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호.
  5. 교육부 (2015b). 수학 5-2. 서울: 천재교육.
  6. 김명옥, 권성룡 (2009). 소집단 협동학습을 통한 의사소통활동이 어림측정전략에 미치는 효과-초등학교 5학년을 중심으로-. 수학교육, 48(3), 329-352.
  7. 김주현, 김애화 (2011). 초등학교 수학저성취학생과 일반학생의 수학 '측정' 영역에서의 특성 비교. 특수교육저널: 이론과 실천, 12(4), 235-268.
  8. 김지혜 (2013). 들이와 무게에 대한 한국과 일본의 초등수학교과서 비교 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 박교식 (2015). 2009 개정 초등학교 수학과 교육과정에 따른 교과서의 어림재기 유형 및 전략 분석. 한국초등수학교육학회지, 19(3), 267-287.
  10. 방정숙, 권미선, 김민정, 최인영, 선우진 (2016). 길이와 시간에 관한 초등학교 수학 교과서 분석 : 측정의 교수.학습 요소 및 수학 교과 역량을 중심으로. 학교수학, 18(2), 301-322.
  11. 방정숙, 김정원, 김혜정 (2012). 측정 영역의 핵심 교수.학습 요소에 의한 좋은 수학 수업 분석. 초등수학교육, 15(2), 77-89.
  12. 방정숙, 황현미 (2012). 수학교과서 연구 동향 분석-2006년부터 2011에 게재된 국내 학술지 논문을 중심으로-. 수학교육, 51(3), 247-263.
  13. 변혜진, 신항균 (2009). 측정 영역에 대한 초등 교사의 실태 분석. 한국초등교육, 20(1), 55-77.
  14. 서경혜 (2003). 한국과 미국의 초등학교 수학 교과서 비교 분석 연구: 규칙성과 함수를 중심으로. 교육과학연구, 34(1), 163-180.
  15. 서정아, 정희경, 정용재 (2000). 초.중학생의 눈금 읽기 능력 및 측정 도구와 단위에 관련된 개념 조사. 한국과학교육학회지, 20(1), 1-11.
  16. 유은진 (2013). 측정 경험을 활용한 들이와 무게 수업에서 나타나는 초등학교 3학년 학생들의 측정 감각 분석. 한국교원대학교 석사학위 논문.
  17. 이유미 (2010). 초등학교 3, 4학년 학생들의 측정 감각에 관한 실태 분석. 한국교원대학교 석사학위 논문.
  18. 임현수, 강홍재 (2010). 한.일 초등학교 수학과 교육과정 비교 연구-개정 교육과정을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 337-353.
  19. 제주특별자치도교육청 (2015). 초등 수학교과서의 이상과 현실을 말하다. 수학교육 정책토론회 자료집.
  20. 최병훈, 방정숙, 송근영, 황현미, 구미진, 이성미 (2006). 한국과 싱가포르의 초등 수학 교과서 비교 분석-도형과 측정 영역을 중심으로. 학교수학, 8(1), 45-68.
  21. 한국표준과학연구원 (2007). 국제단위계 (제8판-2006년도). Retrieved from http://www.kriss.re.kr/standard/view.do?pg=explanation_tab_01.
  22. 황현미 (2013). 초등학교 교사들의 수학교과서 사용 실태 분석 및 수준 모델 개발. 한국교원대학교 박사학위 논문.
  23. Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (1998). Fostering children's mathematical power: An investigative approach to K-8 mathematics instruction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 권성룡 외 11인 공역(2005). 수학의 힘을 길러주자. 왜? 어떻게? 서울: 경문사.
  24. Bell, J., Bell, M., Bretzlauf, J., Dillard, A., Hartfield, R., Isaacs, A., et al. (2007a). Everyday mathematics 1-1 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  25. Bell, J., Bell, M., Bretzlauf, J., Dillard, A., Hartfield, R., Isaacs, A., et al. (2007b). Everyday mathematics 1-2 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  26. Bell, M., Bell, J., Bretzlauf, J., Dillard, A., Hartfield, R., Isaacs, A., et al. (2007c). Everyday mathematics 2-1 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  27. Bell, M., Bell, J., Bretzlauf, J., Dillard, A., Hartfield, R., Isaacs, A., et al. (2007d). Everyday mathematics 3-2 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  28. Bell, M., Bretzlauf, J., Dillard, A., Hartfield, R., Isaacs, A., MeBride, J., et al. (2007e). Everyday mathematics 4-2 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  29. Bell, M., Bretzlauf, J., Dillard, A., Hartfield, R., Isaacs, A., MeBride, J., et al. (2007f). Everyday mathematics 5-2 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  30. Bright, G. W. (1976). Estimation as part of learning to measure. In D. Nelson & R. E. Reys (Eds.), Measurement in school mathematics (1976 Yearbook), (pp. 87-194). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  31. Hitotsumatsu, S., Masaki, K., Akai, T., Okada, Y., Machida, S., Moriya, Y., et al. (2011a). Study with your friends mathematics for elementary school 1-1. Takeshi, Nara: GAKKOHTOSHO.
  32. Hitotsumatsu, S., Masaki, K., Akai, T., Okada, Y., Machida, S., Moriya, Y., et al. (2011b). Study with your friends mathematics for elementary school 2-1. Takeshi, Nara: GAKKOHTOSHO.
  33. Hitotsumatsu, S., Masaki, K., Akai, T., Okada, Y., Machida, S., Moriya, Y., et al. (2011c). Study with your friends mathematics for elementary school 3-2. Takeshi, Nara: GAKKOHTOSHO.
  34. Hitotsumatsu, S., Masaki, K., Akai, T., Okada, Y., Machida, S., Moriya, Y., et al. (2011d). Study with your friends mathematics for elementary school 5-1. Takeshi, Nara: GAKKOHTOSHO.
  35. Hitotsumatsu, S., Masaki, K., Akai, T., Okada, Y., Machida, S., Moriya, Y., et al. (2011e). Study with your friends mathematics for elementary school 6-2. Takeshi, Nara: GAKKOHTOSHO.
  36. Kheong, F. H., Ramakrishnan, C., & Choo, M. (2014). My pals are here Maths 2B (3rd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  37. Kheong, F. H., Ramakrishnan, C., & Choo, M. (2015). My pals are here Maths 3B (3rd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  38. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2008). My pals are here Maths 5B (2nd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  39. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2009). My pals are here Maths 6B (2nd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  40. Lindquist, M. M. (1987). Estimation and mental computation. Arithmetic Teacher, 34(5), 16-17.
  41. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: The Author.
  42. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics. New York: John Wiley & Sons.
  43. Shaw, J. M., & Cliatt, M. J. P. (1989). Developing measurement sense. In R. T. Paul, & P. S. Albert (Eds.), New directions for elementary school mathematics (1989 yearbook, pp. 149-155). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.