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The Effects of Tourists' Information Overload on Their Affect, Attitude, and Search Effort on Tourism Information (Focused on Tourists in Korea and China)

정보과잉 인식이 관광자들의 정보관련 감정 및 태도, 탐색노력에 미치는 영향 (한국 및 중국 관광자들을 대상으로)

  • 주징 (강원대학교 대학원) ;
  • 윤희정 (강원대학교 관광경영학과)
  • Received : 2016.02.04
  • Accepted : 2016.04.29
  • Published : 2016.06.28

Abstract

Tourism information related to the selection and the images formation of tourist destinations is getting more important in tourism industry, and the problems of information overflow is also on the rise simultaneously. And this information overflow can affect the tourists' cognition, emotion and attitudes about tourism information. The objective of this study is to assess their information overload on tourism information on tourists' emotion, attitude and information searching effort. Data were collected from total 438 people with 224 people at public spaces in Seoul, Korea and 214 people at public spaces in Xi'an, China. This study conducts confirmatory factor analysis, correlation analysis and structural equation modelling to verifying 5 hypothesis related to information overflow. The main results of the study show that the cognition of information overload can lead to positive effect to tourists' positive emotion, attitude and searching effort.

관광정보는 관광 목적지 선택이나 이미지 형성과 관련하여 그 중요성이 점차 증가하고 있으며, 이러한 중요성과 더불어 정보과잉으로 인한 문제점 역시 대두되고 있다. 정보과잉 현상은 관광자들의 정보에 대한 인지와 감정, 태도에 영향을 미칠 수 있다. 이에 본 연구는 관광자들의 정보과잉 인식이 그들의 정보관련 감정 및 태도, 정보탐색 노력에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 자료의 수집은 한국의 서울과 중국의 서안 도심 공공공간에서 진행되었으며, 총 438부의 유효한 설문을 확보하여 분석을 진행하였다. 분석은 정보과잉관련 5개의 가설을 수립한 후, 확인적 요인분석, 상관관계 분석, 구조방정식 모형을 이용하였다. 주요 연구결과 관광자들의 정보과잉 인식은 관광자들의 감정과 태도, 정보탐색 노력에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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