Abstract
The latest development of the Korean drama production industry has been accompanied by the steep rise in the number of players and the contraction of the advertizing market, which have combined to intensify the competition severely. Then, China happened. Entertainment agencies' logical strategic choice to maximize production revenue potential was to secure A-list actors who can sell, pushing up their prices, that process has continued to even compromise the health of the production industry as well as the agencies' financial integrity. The drama production industry, including entertainment agencies, should shift the strategic focus from simple production revenue generation to profit maximization through diversifying revenue sources like securing IP rights.
드라마제작산업의 발달 과정은 지속적인 플레이어의 증가와 광고시장의 위축으로 귀결된다. 플레이어의 증가는 경쟁의 심화를 초래하였으며, 광고시장의 위축으로 인해 제로섬 게임 상황이 유발되었다. 드라마제작산업과 상호작용하면서 자기조직화한 연예기획사의 발달 과정은 지속적인 연기자 시장의 확대와 A급 연기자 쏠림현상으로 요약된다. 드라마제작산업의 경쟁 심화와 광고시장 위축은 연예기획사에게는 인센티브 확대의 기회로 작용하였다. 하지만 연예기획사의 경쟁전략은 A급 연기자 확보이다. 따라서 A급 생산요소로의 인센티브 쏠림현상은 필연이다. A급 연기자 쏠림현상을 극복하기 위하여 연예기획사는 매출 규모의 확대, 다양한 수익원 개발, 저작권 확보 등의 전략이 필요하다. 향후 드라마제작산업은 제작 중심 전략에서 사업 중심 전략으로의 전환이 필요하다.