A Study on the Profile Analysis of Types of Adolescents' Stress

청소년의 스트레스 유형에 대한 프로파일 탐색

  • Received : 2016.05.02
  • Accepted : 2016.05.23
  • Published : 2016.05.31

Abstract

The purpose of this study is to explore the stress profile that adolescent perceives by using Latent Profile Analysis (LPA), and to examine the effect of characteristics variable per groups that appeared in profile. By using the cross-section data of 'A survey on the human right of Korean children and adolescent in 2013' issued by National Youth Policy Institute, the LPA concerning the stress type was conducted and surveyed 9,521 adolescents from fourth grade in elementary school to seniors in high school nationwide. The result of this study shows that two class types were selected according to the goodness-of-fit index and latent class classification rate. Type 1 is named low-risk group as they show low level, whereas type 2 is named relative risk group as they show high level. In order to predict the characteristics of adolescent stress, the study conducted Binary Logistic Regression analysis on the basis of low-risk group. There is higher probability to belong to relative risk group, the more they are female students than male students, the less their subjective health condition and happiness, the more runaway experience, the less school grades and the less economic affluence in their household. The implication of this research, its limitation and direction of follow-up research were suggested.

본 연구는 청소년들이 지각하는 스트레스 프로파일을 탐색하고, 프로파일에 나타난 집단별 특성변인의 영향을 알아보는데 목적이 있다. 한국청소년정책연구원의 '한국 아동 청소년 인권실태조사(2013)' 횡단자료를 이용하여 전국의 초등학교 4학년에서 고등학교 3학년에 재학 중인 9,521명의 청소년들을 대상으로 스트레스 유형에 대한 프로파일분석을 실시하였다. 분석 결과, 적합도 지수와 잠재계층 분류율에 따라 2개 계층 유형이 선택되었다. 1유형은 모두 낮은 수준으로 나타나 저위험집단으로, 2유형은 모두 높은 수준으로 나타나 상대적 위험집단으로 명명하였다. 청소년들의 스트레스 특성을 예측하기 위해 저위험집단을 기준으로 이항로지스틱회귀분석을 실시한 결과, 여학생이 남학생에 비해, 주관적 건강상태와 행복 정도가 낮을수록, 가출경험이 있을수록, 학업성적 수준과 가정의 경제적 사정이 낮을수록 상대적 위험집단에 속할 가능성이 높게 나타났다. 그러나 중학생은 가출경험과 학업성적수준에서, 고등학생은 학업성적수준에서 집단 간 차이가 유의미하지 않게 나타났다. 초등학생, 중학생, 고등학생, 전체 청소년에서 모두 저위험집단에 비해 상대적 위험집단에 속할 가능성에 가장 큰 영향을 미치는 것은 행복정도로 분석되었다. 본 연구의 시사점, 제한점, 후속연구의 방향을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강영호.조성일.양승미.이무송, 2005, "사회경제적 위치에 따른 청소년의 건강과 건강 관련 행태의 차이: 한국청소년패널 조사결과", 예방의학학회지, 38(4): 391-400.
  2. 강유진.문재우, 2005, "청소년 학교적응에 대한 가족요인의 영향: 가족배경요인과 가족관계요인의 상대적 영향력", 한국청소년연구, 16(1): 283-316.
  3. 강지숙.황은희, 2012, "초기 청소년의 성별에 따른 스트레스와 자아존중감 및 학교생활적응", 스트레스 연구, 20(3): 149-157.
  4. 국가법령정보센터, 2016, "청소년기본법/ 청소년보호법/ 아동복지법", http://www.law.go.kr/main.html.
  5. 권은영.정현희, 2011, "초기 청소년의 스트레스 변화유형에 따른 심리사회적 적응", 청소년학연구, 18(6): 29-54.
  6. 권재기, 2012. 범주형 혼합모영의 잠재계층 수 결정을 위한 적합도 지수의 평가 : 몬테카를로 시뮬레이션 연구. 고려대학교 대학원 박사학위 논문.
  7. 김경희.김희영.김수강, 2007, "중학생 가출경험에 영향을 미치는 예측요인-개인.가정.사회환경요인을 중심으로", 지역사회간호학회지, 18(4): 662-672.
  8. 김광웅.박애선, 2001, "청소년 스트레스 척도 개발에 관한 연구-고등학생을 중심으로", 학생생활연구, 23: 19-40.
  9. 김교헌.전겸구, 1993, "중학생용 생활스트레스와 대처 척도의 개발연구 I", 한국심리학회지:임상, 12(2): 197-217.
  10. 김기순.신선순, 2011, "청소년이 지각한 스트레스가 학교생활 적응에 미치는 영향", 교육종합연구, 9(3): 97-114.
  11. 김연화, 2010, "아동청소년의 일상 스트레스 및 자아탄력성과 행복감과의 관계", 청소년학연구, 17(12): 287-307.
  12. 김영지.김경준.최윤호.유설희, 2013, "한국 아동.청소년 인권실태 연구 III: 2013 아동.청소년인권실태조사 통계", 서울: 한국청소년정책연구원.
  13. 김옥희, 2010, "고교생의 진로스트레스와 자살생각의 인과관계", 진로교육연구, 23(2): 177-191.
  14. 김은주, 2011, "남녀 고등학생의 가출충동 원인", 동서간호학연구지, 17(2): 125-131. https://doi.org/10.14370/JEWNR.2011.17.2.125
  15. 김지숙.류상희, 2003, "초등학생의 스트레스 요인과 대처양식", 한국실과교육학회지, 16(1): 105-117.
  16. 민하영.유안진, 1998, "학령기 아동의 일상적 생활스트레스 척도 개발", 아동학회지, 19(2): 77-96.
  17. 박순희.양정남.최은정, 2015, "저소득층 밀집지역 청소년의 스트레스와 우울, 자살생각 간의 관계 - 우울의 매개효과를 중심으로", 청소년학연구, 22(5): 301-323.
  18. 손원숙.김경희, 2011, "학교 향상도에 근거한 학교유형 분류 및 특성탐색", 교육평가연구, 24(4): 943-962.
  19. 신승배.이주열, 2011, "일부 청소년들의 스트레스에 미치는 영향 요인", 한국학교보건교육학회지, 12(2): 81-96.
  20. 안진상.김희정, 2013, "아동.청소년의 건강불평등 결정요인 분석", 한국청소년연구, 24(2): 205-231.
  21. 안혜원.이재연, 2009, "청소년의 스트레스와 문제행동의 관계에 대한 부모애착 및 부모감독의 중재효과", 아동학회지, 30(1): 77-88.
  22. 염행철.조성연, 2007, "청소년의 스트레스와 생태학적 변인관의 관계", 청소년복지연구, 9(2): 1-21.
  23. 위휘, 2005, "청소년 스트레스 영향요인에 관한 연구", 정신간호학회지, 14(2): 129-138.
  24. 이근복.정우석, 2007, "사회경제적 지위에 따른 청소년 스트레스의 다층분석: '학교효과'는 존재하는가?", 한국사회학회 사회학대회 논문집, 217-230.
  25. 이봉숙.김지수.김기숙, 2013, "다문화가족 청소년의 개인적, 심리적, 건강행위와 주관적 건강상태", 한국보건간호학회, 27(1): 64-75. https://doi.org/10.5932/JKPHN.2013.27.1.64
  26. 이성대.염동문.김서정, 2013, "청소년의 스트레스가 비행에 미치는 영향: 자기통제력의 매개효과를 중심으로", 청소년복지연구, 15(1): 55-75.
  27. 이영옥.이정숙, 2011, "아동.청소년의 일상적 스트레스, 지각한 환경, 심리적 문제에 관한 발달단계별 차이 연구", 한국아동심리치료학회지, 6(1): 53-79.
  28. 임성택.주동범.이금주, 2010, "청소년의 자살생각, 스트레스, 공부압박감의 종단적 추이와 해석", 직업교육연구, 29(1): 23-43.
  29. 장영애.손영미, 2006, "청소년 스트레스에 대한 관련 변인 분석", 한국지역사회생활과학회지, 17(4): 137-149.
  30. 장영애.이영자, 2013, "청소년의 행복감과 청소년이 지각한 부모-자녀 간의 의사소통, 또래관계, 학업스트레스에 관한 연구", 청소년시설환경, 13(4): 147-156.
  31. 정승희.정영숙, 1998, "초등학생이 일상생활 중 경험하는 스트레스 측정 도구 개발", 한국학교보건학회지, 11(2): 279-284.
  32. 정의롬, 2015, "청소년 스트레스 요인이 자살충동에 미치는 영향", 사회과학연구, 22(2): 193-214.
  33. 조붕환, 2006, "초등학생의 생활스트레스와 스트레스 대처행동 척도 개발을 위한 연구", 아동교육, 15(3): 5-21.
  34. 조윤주, 2009, "외모 스트레스가 아동과 청소년의 자아존중감에 미치는 영향: 성역할 정체감 및 우울감을 매개 변인으로", 대한가정학회지, 47(8): 87-99.
  35. 통계청.여성가족부, 2015, "청소년 통계", http://kostat.go.kr.
  36. 한성애, 2006, "가정환경에 따른 청소년의 고민내용과 스트레스에 관한 연구", 예술심리치료연구, 2(2): 111-137.
  37. 황혜정, 2006, "초등학생과 중학생의 스트레스와 이에 영향을 미치는 변인에 관한 연구", 초등교육연구, 19(1): 193-216.
  38. Akos, P., 2002, Student perceptions of the transition from dlementary to middle school, Professional School Counseling, 5: 339-345.
  39. Bronfenbrenner, U., and Morris, P. A., 2006, The bioecological model of human development. Handbook of Child Psychology. I:14.
  40. Byrne, D. G., and Mazanov. J., 2002, "Sources of Stress in Australian Adolescents: Factor Structure and Stability over Time", Stress and Health, 18: 185-192. https://doi.org/10.1002/smi.940
  41. Coleman, J. S., 1988, Social capital in the creation of Ghuman capital, American Journal of Sociology, S95-S120.
  42. Hampel, P., and Petermann, F., 2006, "Perceived stress, coping, and adjustment in adolescents", Journal of Adolescent Health, 38: 409-415. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2005.02.014
  43. Hill, K. G., White, H. R., Chung, I. J., Hawkins, J. D., and Catalano, R. F. 2000. "Early Adult Outcomes of Adolescent Binge Drinking: Person-and Variable- Centered Analyses of Binge Drinking Trajectories." Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 24(6): 892-901. https://doi.org/10.1111/j.1530-0277.2000.tb02071.x
  44. Howard, M. S., and Medway, F. J., 2004, "Adolescents' attachment and coping with stress", Psychology Schools, 41(3): 391-402. https://doi.org/10.1002/pits.10167
  45. Iwamoto, D. K., Corbin, W., & Fromme, K. 2010. "Trajectory classes of heavy episodic drinking among Asian American college students", Society for the Study of Addiction 105: 1912-1920. https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.2010.03019.x
  46. Jung, T. and Wickrama, K. A. S. 2008. "An introduction to latent class growth analysis and growth mixture modeling", Soc Pers Psychol Compass 2: 302-307. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2007.00054.x
  47. Lazarus, R. S., and Folkman, S., 1984, Stress, appraisal, and coping, Springer publishing company.
  48. Luyckx, K., Schwartz, S. J., Goossens, I., Soenens, B., and Beyers, W. 2008. "Developmental Typologies of Identity Formation and Adjustment in Female Emerging Adults : A Latent Class Growth Analysis Approach." Journal of Research on Adolescence, 18(4): 595-519. https://doi.org/10.1111/j.1532-7795.2008.00573.x
  49. McCullough, G., Huebner, E. S., and Laughlin, J. E., 2000, "Life events, self‐concept, and adolescents' positive subjective well‐being", Psychology in the Schools, 37(3): 281-290. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807(200005)37:3<281::AID-PITS8>3.0.CO;2-2
  50. McLean, S., and Crowe, S. F., 2002, "The contribution of perceived control of stressful life event and thought suppression to the symptoms of obsessive-compulsive disorder in both non-clinical and clinical samples", Journal of Anxiety Disorders, 429: 1-15.
  51. Michael, T., and Graham, G. S. 2008. "Using Latent Class Analysis to Identify Aggressors and Victims of Peer Harassment."Aggressive Behavior, 34: 203-213. https://doi.org/10.1002/ab.20233
  52. Moradi, B., Dirks, D., and Matteson, A, 2005, "Roles of sexual objectification experiences and internalization of standards of beauty in eating disordersumptomatiology: A test and extension of objectification theory. Journal of Counselling Psychology, 52: 420-428. https://doi.org/10.1037/0022-0167.52.3.420
  53. Muthen, B. O., and Muthen, L. K. 2000. "Integrating person-centered and variable-centered analyses: Growth mixture modeling with latent trajectory classes." Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 24: 882-891. https://doi.org/10.1111/j.1530-0277.2000.tb02070.x
  54. Park, N., 2004, "The role of subjective well-being in positive youth development", The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1): 25-39. https://doi.org/10.1177/0002716203260078
  55. Schmeelk-Cone, K. H., and Zimmerman, M. A., 2003, "A Longitudinal analysis of stress in African-American youth: Predictors and outcomes of stress trajectories, Journal of youth and Adolescence, 32(6): 419-430. https://doi.org/10.1023/A:1025934301468
  56. Seiffge‐Krenke, I., Aunola, K., and Nurmi, J. E., 2009, "Changes in stress perception and coping during adolescence: The role of situational and personal factors", Child development, 80(1): 259-279. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01258.x
  57. Self-Brown, S., Leblanc, M., and Kelly, M., 2004, "Effect of Violence Exposure and Daily Stressors on Psychological Outcomes in Buban Adolescents", Journal of Traumatic Stress, 17(6): 519-527. https://doi.org/10.1007/s10960-004-5801-0
  58. Sorensen, E. S., 1993, Children's stress and coping: A family perspective, Guilford Press.