Analysis of Educational Context Variable Effects on Gender Differences Observed in PISA 2012 Mathematics in Korea, Singapore, and Finland

우리나라, 싱가포르, 핀란드의 PISA 2012 수학에서의 성차에 대한 교육맥락변인 영향력 비교 분석

  • Rim, Haemee (Korea Institute for Curriculum and Evaluation) ;
  • Han, Jung-A (Korea Institute for Curriculum and Evaluation)
  • Received : 2016.03.07
  • Accepted : 2016.05.10
  • Published : 2016.05.31

Abstract

As compared with the gender differences in the achievement of mathematics of the PISA 2009, the results of this study on the PISA 2012 show that the achievement of male students sharply increased, while that of female students maintained the status quo. Based on the premise that this result is derived from the ratio differences between male and female students of high level, this study analyzed the educational context variable effects on the achievements of gender differences observed between male and female students of high level. In particular, this study inquired into the factors which influence the gender difference, by analyzing the identical variables regarding Singapore and Finland of which the achievement of female students registers high among other top high-ranking countries of the PISA 2012. Hence, the binominal logistic multi-level analysis was conducted in order to consider the characteristics of hierarchical structure of PISA, and to compare the features of the educational context variable effects between the high level (above level 5) by country and the highest level (above level 6) by group. The analysis results are as follows: in terms of after-school learning time realized either in private lessons and private institutes, no significant effects were shown in any of the students of these three countries. In terms of after-school homework time, the students of Korea and Singapore gave significant influences on the probability which would be included in the group of high level or the highest level. In particular, regarding the variables which influence the probability of inclusion of Korean female students in the group of high level or the highest level, they correspond to "Homework set by teacher", "Attitude toward school: learning activities", "ESCS of School" and "Teacher-student relations". And "Cultural possessions at home" gave main influences on the probability of inclusion of the female students of Korea, Singapore and Finland in the group of the highest level.

본 연구에서는 PISA 2012 수학 영역에서 나타난 성차가 PISA 2009와 비교하여 여학생의 점수는 유지된 반면, 남학생의 점수가 급격히 상승했으며, 그 원인이 상위수준의 남녀 비율의 차이에서 비롯되었다고 보고 남녀의 상위수준 성취에 영향을 준 교육맥락 변인을 분석하였다. 특히 PISA 2012의 상위국 가운데 여학생의 성취가 높은 싱가포르와 핀란드에 대해서도 동일 변수에 대해 분석하여 상위권 여학생의 성취에 영향을 주는 요인을 살펴보았다. 이때 PISA의 위계적 자료구조의 특성을 고려하고, 국가별 수학 상위수준(5수준 이상)과 최상위수준(6수준) 집단별 교육맥락변인 특성을 비교하기 위해 이항로짓 다층분석을 실시하여 상위수준 및 최상위수준 집단에 포함될 확률에 유의한 영향을 준 변수를 분석하였다. 분석 결과, 방과 후 과외 및 학원에서의 학습시간은 세 국가의 남녀 학생 모두에 유의한 영향이 없었으며, 방과 후 학교에서 내어준 숙제를 하는 시간은 우리나라와 싱가포르의 남녀 학생이 상위수준 및 최상위 수준에 포함될 확률에 유의한 영향을 주었다. 특히 우리나라의 여학생이 상위수준 또는 최상위수준 집단에 포함되는데 공통으로 영향을 준 변수는 '방과 후 숙제 시간', '학습활동 태도', '학교평균 ESCS', '교사와 학생 관계'였으며, '가정 문화적 자산'은 우리나라, 싱가포르, 핀란드의 여학생이 최상위집단 포함되는데 주요한 영향을 주었다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2012.10.16.). 2012 청소년들의 희망 직업 조사. 교육과학기술부 보도자료.
  2. 공윤정(2011). 청소년의 성적, 학업적 자기효능 감, 성역할과 직업포부의 관계. 청소년상담연구, 19(1), 127-141.
  3. 권오남, 박경미, 임형, 허라금(1999). 고등학교 남녀 학생의 수학 능력에 대한 담론 연구. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 9(1), 351-367.
  4. 김선희(2013). 수학 학습에서 초.중.고 학생들의 정의적 특성에 대한 다각적 분석. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 15(1), 61-75.
  5. 송미영, 김성숙, 구자옥, 임해미, 박혜영, 한정아, 임현정, 손수경, 양서영(2014). OECD 국제 학업성취도 평가 연구: PISA 2012 결과의 남녀 및 성취수준별 학생 특성 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2014-4-1.
  6. 이은정, 이경화(2011). PISA 수학성취도 평가에 나타난 한국 학생들의 성차 추이의 배경 요인 연구. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 21(4), 313-326.
  7. 채유정, 류지영(2011). 수학, 과학 학업성취의 성차에 대한 영재교사의 인식 연구. 한국과학교육학회지, 31(8), 1110-1120.
  8. 하문선(2014). 여자 고등학생의 진로 대안 잠재 프로파일 분류: 직업지위와 성역할 유형을 중심으로. 한국청소년연구, 25(1), 129-154.
  9. Fennema, E., &Sherman, J. (1977). Sex-related differences in mathematics achievement, spatial visualization and affective factors. American educational research journal, 14(1), 51-71. https://doi.org/10.3102/00028312014001051
  10. Fennema, E., &Hart, L. E. (1994). Gender and the JRME [Special Issue]. Journal for Research in Mathematics Education, 25, 648-659. https://doi.org/10.2307/749577
  11. Jacobs, J. E., &Bleeker, M. M. (2004). Girls' and boys' developing interests in math and science: Do parents matter?. New Directions for Child and Adolescent Development, 2004(106), 5-21. https://doi.org/10.1002/cd.113
  12. Lindberg, S. M., Hyde, J. S., Petersen, J. L., &Linn, M. C. (2010). New trends in gender and mathematics performance: a meta-analysis. Psychological bulletin, 136(6), 1123. https://doi.org/10.1037/a0021276
  13. OECD (2014a). PISA 2012 Results: Ready to learn-Students' engagement, drive and self-beliefs (Vol. III, Revised Edition). OECD Publishing.
  14. OECD (2014b). PISA 2012 Results: What students know and can do-Student performance in Mathematics, Reading and Science (Vol. I, Revised Edition). OECD Publishing.
  15. OECD (2014c). PISA 2012 Technical Report. OECD Publishing.
  16. OECD (2015). The ABC of Gender Equality in Education-Aptitude, Behaviour, Confidence. OECD Publishing.
  17. Raudenbush, S. W., Bryk, A. S., Cheong, A. S., Fai, Y. F., Congdon, R. T., & du Toit, M. (2011). HLM 7: Hierarchical linear and nonlinear modeling. Lincolnwood, IL: Scientific Software International.
  18. UNESCO UIS(2011). WOMEN IN SCIENCE. Available online : http://www.uis.unesco.org/ScienceTechnology/Documents/fs14-women-science-2011-en.pdf