Abstract
To meet the needs of societies that have been suggesting that practical competency is the key factor in the economies and societies of the 21st century, OECD developed the Program for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC). The purpose of this study is to critically review the contents of adult competency in PIAAC upon the premise that the validity of the contents of adult competency must be assessed before setting up any national strategies to develop adult competency. First, this study points out that the contents of adult competency in PIAAC seem insufficient to objectively measure cognitive and practical competency of adults. Second, the contents of adult competency in PIAAC assess only observable and measurable individual knowledge and functions, despite the fact that adult competency must be viewed as collective competency where various aspects of proficiencies are closely interconnected. Third, the contents of adult competency in PIAAC do not take the nature of humans into consideration: it assesses human beings based only on observable human behaviors. In conclusion, this study maintains that we need to discuss the adult competency that matches well with the societal and industrial needs of Korea and to critically review the validity of any measures assessing adult competency.
실제 작업현장에서 요구되는 실천능력이 중요하다는 최근 이슈에 부응하여 OECD에서는 국제 성인역량 측정 프로그램(PIAAC)을 개발하여 24개국 15만 7천 명 성인의 역량을 측정한 바 있다. 이 연구는 성인역량의 구체적인 개발 전략 수립에 앞서 성인역량 측정 프로그램에 나타난 성인역량 콘텐츠의 타당성을 검토할 필요가 있다는 문제의식에서 PIAAC에 나타난 성인역량 콘텐츠를 비판적으로 검토한다. 문헌을 활용한 개념적 분석을 통해 이 연구는 첫째, PIAAC의 핵심역량 콘텐츠는 성인의 인지적 능력뿐만 아니라 실천력을 측정하기에 타당성이 부족함을 지적한다. 둘째, 성인역량은 상호관련성을 가지고 총체적인 능력임에도 불구하고, PIAAC의 핵심역량 콘텐츠는 관찰 가능하고 측정 가능한 개별 지식이나 기능의 측면만을 강조한다. 셋째, PIAAC의 핵심역량 콘텐츠는 가시적인 행동요소를 중심으로 인간능력을 평가함으로써 인간의 인격적 속성을 배제하고 있다. 따라서 우리나라 맥락에 맞는 총체적이고 통합적인 성인역량에 대한 규정이 필요하고, 이를 측정하기에 타당성 있는 콘텐츠를 엄밀히 검토하는 일이 필요하다.