DOI QR코드

DOI QR Code

Musical presentation of patterns through mathematics

대칭을 이용한 문양의 음악적 표현

  • Shin, Hyunyong (Department of Mathematics Education, Korea National University of Education) ;
  • Go, Youngshin (Department of Mathematics Education, Korea National University of Education) ;
  • Na, Junyoung (Department of Mathematics Education, Korea National University of Education) ;
  • Sheen, Shilla (mathesign)
  • Received : 2016.02.03
  • Accepted : 2016.05.08
  • Published : 2016.05.15

Abstract

Mathematics(group theory, in particular) makes it partially possible to present and create music and patterns. This means that patterns can be presented by music through mathematics. In this work, we first produce musical piece for each type of frieze patterns. Based on the musical pieces, we compose a music presenting the combined pattern of all frieze types. We finally produce a video for hearing design through music. Through a QR-code, anyone can access the product of this work. The results of this research might be examples for integration of mathematics and arts and for utilizing smart circumstances.

우리 주변에서 쉽게 접할 수 있는 문양과 음악에서 다양한 수학적 요소를 발견할 수 있다. 특히, 대칭 등의 수학적 개념을 활용하면 다양한 예술 작품을 보다 쉽게 만들어 낼 수 있다. 바흐의 음악, 레오나르도 다 빈치의 미술 작품에서부터 우리나라의 도자기, 궁궐, 전통 의상 등에 사용된 문양 중에는 대칭을 활용하여 만들어진 예술 작품이 많다. 이 연구에서는 대칭을 통해 음악과 미술 작품을 분석하고 활용하여 음악과 미술 작품을 만들고 이를 융합 교육 현장에 활용할 수 있는 한 가지 방안으로 제시하고자 한다. 이를 위하여, 수학적 개념을 매개로 디자인이 음악으로 어떻게 표현되는지 구체적으로 살피고 융합 교육에 활용할 수 있는 예를 만들어 QR-코드로 제시한다.

Keywords

References

  1. 신현용.유익승.문태선.신기철.신실라 (2015). 수학 IN 디자인, 서울: 교우사. (Shin, H.Y., Lyu, I.S., Moon, T.S., Shin, G.C. & Sheen, S.L. (2015). Mathematics in Design, Seoul: Kyowoosa.)
  2. 신현용.나준영.신실라 (2014). 띠 7 벽지 17, 한국수학교육학회 <뉴스레터>, 30(6), 14-22. (Shin, H.Y., Na, J.Y. & Sheen, S.L. (2014). Frieze 7 Wallpaper 17, Newsletter of Korea Society of Mathematics Education, 30(6), 14-22.)
  3. 신현용.신실라 (2014). 문양에 관한 수학적 접근: 군론에 의한 한국 전통 띠 문양의 분류, 한국디자인학회지<디자인학연구>, 27(3), 295-311. (Shin, H.Y. & Sheen, S.L. (2014). A mathematical approach to patterns: The classification of Korean traditional frieze patterns according to group theory, Journal of Korea Society of Design Science: Archives of Design Research, 27(3), 295-311.)
  4. 신현용.신실라.문태선.권혜윤.이윤우 (2014). 벽지문양을 소재로 한 수학학습자료 개발 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 53(3), 435-447. (Shin, H.Y., Sheen, S.L., Mun, T.S., Kwon, H.Y. & Lee, Y.W. (2014). A study on development of mathematical learning material based on wallpapers, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: Mathematical Education, 53(3), 435-447.)
  5. Hart, V. (2009). Symmetry and Transformations in the Musical Plane, http://vihart.com.
  6. Shin, H.Y., Sheen, S.L., Kwon, H.Y. & Mun, T.S. (2016). Korean Traditional Patterns: Frieze and Wallpaper, Submitted.

Cited by

  1. 벽지의 수학적 분류 방법의 개선 및 활용 vol.33, pp.2, 2016, https://doi.org/10.7858/eamj.2017.012
  2. Domestic Research Trends of Mathematics Education: An Analysis of Journals Published from 1963 to 2019 vol.29, pp.4, 2016, https://doi.org/10.29275/jerm.2019.11.29.4.709