DOI QR코드

DOI QR Code

Content Analysis of Smartphone Addiction Management Applications: Self-Determination Theory Perspective

스마트폰 중독방지 앱의 자기결정적 동기화 속성에 관한 내용분석: 자기결정성 이론을 중심으로

  • 이숙정 (중앙대학교 미디어커뮤니케이션학부)
  • Received : 2015.10.27
  • Accepted : 2015.12.17
  • Published : 2016.04.28

Abstract

The present study aims to evaluate the self-determined motivational features of smartphone addiction management apps. This study analyzed whether smartphone addiction management apps have features to support adolescent users' basic needs, that is, autonomy, competence, and relatedness. 26 apps were analyzed. Among them, 8 apps were parental management apps installed on a parent's phone and a child's phone, and 18 apps were self-management apps installed on a child's phone. According to a content analysis, only 3 of 26 apps addressed all three basic needs. Overall, the functions to support users' competence and relatedness were rarely found. Particularly, parental management apps had a high level of controlingness. The results suggest that the addiction management apps have limitations in stimulating adolescent users' self-determined motivation to manage their phone use.

본 연구의 목적는 스마트폰 중독방지 앱을 통한 자기결정적 조절 가능성을 평가하는 것이다. 이를 위해 스마트폰 중독방지 앱이 청소년 이용자의 자기결정적 동기를 촉진시키기 위한 기본심리욕구, 즉 자율성, 유능성, 관계성를 지지하는 속성을 가지고 있는지를 내용분석을 통해 살펴보았다. 26개의 중독방지 앱을 분석하였고, 그 중에서 8개는 자녀폰 연동 부모관리형 앱, 18개는 자기관리형 앱이었다. 내용분석 결과, 분석된 앱 중에서 오직 3개의 앱만이 자율성, 유능성, 관계성을 지지하는 속성을 모두 가지고 있었다. 자기관리형 앱의 경우, 대부분이 차단 제한 잠금 등 이용환경을 자율적으로 설정하는 기능을 제공하는 등 자율성 지지 속성들을 가지고 있었으나, 대상 행동을 유지하는 데 도움이 되는 유능성과 관계성 속성은 매우 낮았다. 자녀폰 연동 부모관리형 앱은 자율성, 유능성, 관계성 속성이 모두 낮았으며, 자기결정적 동기를 저해하는 통제성이 상당히 높았다. 이러한 연구결과는 현재 유통되고 있는 중독방지 앱이 청소년 이용자의 자기결정적 조절동기를 촉진시키는 데 한계가 있음을 보여준다. 이용자의 자율성, 유능성, 관계성 욕구를 고려한 중독방지 앱 개발이 요구된다.

Keywords

References

  1. 하성보, 강승묵, "스마트폰의 이용행태와 이용환경이 갖는 사회문화적 함의 고찰: 미디어생태학적 관점을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제7호, pp. 89-99, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.7.089
  2. 한국정보화진흥원, 2014년 인터넷중독 실태조사, 2015.
  3. 김병년, "청소년의 스마트폰 중독이 사회성 발달에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp. 208-217, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.208
  4. L. S. Clark, "Parental mediation theory for the digital age," Communication theory, Vol. 21, No. 4, pp. 323-343, 2011. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2011.01391.x
  5. P. M. Valkenburg, M. Krcmar, A. L. Peeters, and N. M. Marseille, "Developing a scale to assess three styles of television mediation :"Instructive mediation," "restrictive mediation," and "social coviewing"," J. of broadcasting & electronic media, Vol. 43, No. 1, pp. 52-66, 1999. https://doi.org/10.1080/08838159909364474
  6. 김형지, 정세훈, "초등학생의 스마트폰 중독에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 사이버커뮤니케이션 학보, 제32권, 제1호, pp. 87-120, 2015.
  7. 이창호, 김경희, "스마트폰 확산에 따른 청소년보호방안 연구," 한국청소년정책연구원, 연구보고 13-R08, 2013.
  8. 고민삼, 이준원, 양수빈, 이의진, "스마트폰 과도 사용 중재 모바일 앱 분석: 중재 방법 관점," HCI pp. 747-750, 2014.
  9. R. M. Ryan and E. L. Deci, "Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being," American psychologist, Vol. 55, No. 1, pp. 68-78, 2000. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  10. E. L. Deci and R. M. Ryan, "The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior," Psychological inquiry, Vol. 11, No. 4, pp. 227-268, 2000. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  11. 김아영, "자기결정성 이론에 따른 학습동기 유형 분류체계의 타당성," 교육심리연구, 제16권, 제4호, pp. 169-187, 2002.
  12. 한순미, "학습동기 변인들과 인지전략 및 학업성취간의 관계," 교육심리연구, 제18권, 제1호, pp. 329-350, 2004.
  13. E. L. Deci, R. J. Vallerand, L, G. Pelletier, and R. M, Ryan, "Motivation and education: The self-determination perspective," Educational psychologist, Vol. 26, No. 3-4, pp. 325-346. 1991. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653137
  14. 김수연, "욕구만족도, 자기결정동기가 청소년 봉사활동에 미치는 영향," 한국청소년연구, 제20권, 제2호, pp. 169-189, 2009.
  15. 조한익, 권혜연, "청소년의 자기결정성 학습동기와 학업성취의 관계," 청소년학연구, 제17권, 제11호, pp. 47-68, 2010.
  16. 김은영, 성소연, 최명구, "자기결정동기 유형에 따른 부모의 자율성지지 환경, 기본심리욕구, 자기결정동기, 몰입 간의 구조적 관계 분석," 청소년학연구, 제21권, 제5호, pp. 1-27, 2014.
  17. E. L. Deci and R. M. Ryan, Intrinsic motivation and self-determination in human behavior, Springer Science & Business Media, 1985.
  18. C. P. Niemiec and R. M. Ryan, "Autonomy, competence, and relatedness in the classroom Applying self-determination theory to educational practice," Theory and Research in Education, Vol. 7, No. 2, pp. 133-144, 2009. https://doi.org/10.1177/1477878509104318
  19. G. C. Williams, H. Patrick, C. P. Niemiec, R. M. Ryan, E. L. Deci, and H. M. Lavigne, "The smoker's health project: a self-determination theory intervention to facilitate maintenance of tobacco abstinence," Contemporary clinical trials, Vol. 32, No. 4, pp. 535-543, 2011. https://doi.org/10.1016/j.cct.2011.03.002
  20. A. Bandura, Self-efficacy: The exercise of control, Macmillan, 1997.
  21. S. N. Sweet, M. S. Fortier, S. M. Strachan, C. M. Blanchard, and P. Boulay, "Testing a longitudinal integrated self-efficacy and self-determination theory model for physical activity post-cardiac rehabilitation," Health Psychology Research, Vol. 2, No. 1, 2014
  22. W. M. Rodgers, D. Markland, A. M. Selzler, T. C. Murray, and P. M. Wilson, "Distinguishing Perceived Competence and Self-Efficacy: An Example From Exercise," Research quarterly for exercise and sport, Vol. 85, No. 4, pp. 527-539, 2014. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.961050
  23. R. Jackson-Kersey and C. Spray, "The effect of perceived psychological need support on amotivation in physical education," European Physical Education Review, 1356336X15591341, 2015.
  24. R. M. Ryan and E. L. Deci, "Self-regulation and the problem of human autonomy: does psychology need choice, self-determination, and will?," J. of personality, Vol. 74, No. 6, pp. 1557-1586, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2006.00420.x
  25. J. Reeve and H. Jang, "What teachers say and do to support students' autonomy during a learning activity," J. of educational psychology, Vol. 98, No. 1, pp. 209-218, 2006. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.209
  26. 최정화, 박동진, 노기영, "자기결정성이론에 따른 스마트폰 한국어 금연앱 내용 분석 기본심리욕구의 충족과 목표내용의 프레이밍을 중심으로," 홍보학 연구, 제17권, 제2호, pp. 76-110, 2013.
  27. P. R. Sama, Z. J. Eapen, K. P. Weinfurt, B. R. Shah, and K. A. Schulman, "An evaluation of mobile health application tools," JMIR mHealth and uHealth, Vol. 2, No. 2, 2014..
  28. J. Reeve, H. Jang, P. Hardre, and M. Omura, "Providing a rationale in an autonomysupportive way as a strategy to motivate others during an uninteresting activity," Motivation and emotion, Vol. 26, No. 3, pp. 183-207, 2002. https://doi.org/10.1023/A:1021711629417
  29. 이숙정, 전소현, "인터넷 중독에 대한 부모 중재 효과 연구," 한국방송학보, 제24권, 제6호, pp. 289-322, 2010.
  30. P. M. Valkenburg, J. T. Piotrowski, J. Hermanns, and R. de Leeuw, "Developing and validating the perceived parental media mediation scale: A self-determination perspective," Human Communication Research, Vol. 39, No. 4, pp. 445-469, 2013. https://doi.org/10.1111/hcre.12010