The Paradox of China's Cultural Rise

중국 문화굴기의 역설

  • Kim, SeungSoo (Department of Journalism and Mass Communication, Chon-Buk National University)
  • Received : 2015.11.27
  • Accepted : 2016.03.21
  • Published : 2016.04.15

Abstract

The task of this essay deals with the China's Cultural Rise in analizing the power of media and 'Go Global' policy. The phenomena of Chinese cultural hegemony over Asia beg study. I review the Chinese cultural industry going global. The notion of cultural hegemony is introduced in this study, in order to explain the rise of China accelerating a penetration and influence of Chinese cultural capital and its power. A peaceful rise of China links to its cultural hegemony over Asian countries. Currently, China has not sufficiently enjoyed the soft power due to its lack of globally accepted ideological dynamics in China's culture and media. But in the near future, market-driven Chinese cultural capital and contents will replace Korean ones.

중국은 이렇게 말한다. '대국이 우뚝 섰다(대국굴기). 그 파장 효과는 상당하다. 중국의 부상은 특히 한국에 위기이자 기회다. 문화산업도 마찬가지다. 중국은 사회주의 대중문화를 생산하여 소비를 촉진하고, 사회의식을 관리하려 한다. 동시에 중국은 국제적으로 문화굴기를 지향한다. 디지털화, 시장화, 지구화를 추진하는 중국은 미디어, 채널, 정보생산을 계속해서 늘려 왔다. 콘텐츠 부족은 필연적이었다. 그래서 중국은 다른 나라의 미디어, 저널리즘, 대중문화, 정보기술 등을 수입하고, 투자를 해서 대중문화 시장을 만들어 가고 있다. 이 연구는 중국 문화산업이 한국 문화 시장에 진출하여 많은 변화를 일으키고 있는 현상이 예사롭지 않다고 보고 그들의 행태를 연구하였다. 중국의 문화 시장과 미디어 정책을 분석하고, 이들이 한국 문화 시장에서 어떤 행태를 보이는지 살폈다. 논의 결과 중국은 미국을 비롯한 세계 곳곳에서 문화굴기를 시작하고 있으며, 그중 한국이 중화문화패권주의의 그늘에 갇힐 수도 있다는 점이다.

Keywords

References

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