Scope of Protection of Choreography Copyright utilizing the Delphi Techniques

델파이기법을 이용한 안무저작권의 보호범위

  • Received : 2016.08.01
  • Accepted : 2016.09.19
  • Published : 2016.11.30

Abstract

The purpose of this study was to establish unified standards on the scope of protection of choreographic works and to suggest methods for the protection of choreography copyright. 20 experts was selected among dance experts or copyright experts and depth interview method, Delphi method and AHP analysis were used. The result was summarized as follows : First, 50 percents of the experts thought pure dance works and popular dance works should be protected by same standard, while 45 percents of the experts suggested different standard. Second, 55 percents of the experts claimed required fixation on certain medium, while 40 percents did not claim required fixation but only expression. Requirement of originality was to independently create choreography and to reflect creative characteristic(65%). 70 percents of experts were positive on defining dance choreography as independent work, while 25 percents were negative. Elements of the choreography protection scope were in following order of importance: pattern of movement, creative and concrete plot, combination of movements and steps, and movement pattern with specific space. Third, methods for the protection of dance copyright in hierarchical classification were in following order of importance : 'copyright education', 'activation of organization of dance copyright trust management', 'choreography registration' and 'inducement of social concern. Fourth, 'Active participation of dance copyright trust management organization' was thought as the most important development plan. 'Improvement of dancers' awareness of copyright', 'inducement of choreography registration', and 'reinforcement of copyright education' followed in order.

이 연구는 안무저작물의 보호범위에 대한 통합된 기준을 정립하고 안무저작권 보호의 발전방안을 제시하는데 목적이 있다. 무용전문가와 저작권전문가 20명을 대상으로 전문가 인터뷰, 델파이 방법과 AHP 분석을 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 순수무용저작물과 대중무용저작물이 '동일한 기준(50%), 다른 기준(45%)에서 보호받아야 한다'로 나타났다. 둘째, 안무저작물의 성립요건으로 어떤 매체에 고정되어야 한다(55%), 고정되지 않더라도 표현되면 된다(40%)로 나타났다. 또한 안무저작물의 성립요건 중 창작성의 인정요건으로 독자적으로 창작될 것+창조적 개성이 반영될 것(65%)으로 나타났다. 저작권법에 무용저작물이 독립저작물로 규정되어야 한다(70%). 규정될 필요가 없다(25%)순으로 나타났다. 보호범위의 중요도는 동작패턴(85%), 창작성과 구체성이 있는 플롯(75%), 동작이나 스텝의 결합(70%), 특정 공간과 결합한 동작패턴(45%)순으로 나타났다. 셋째, 무용저작권 발전방안의 대분류에서의 우선순위는 '저작권관련 교육', '무용저작권 위탁관리단체 활성화', '저작권 등록', '사회적 관심 유도'순으로 나타났다. 넷째, 발전 방안 전체 우선순위는 '무용저작권 위탁관리단체에 적극적인 참여', '무용인의 저작권에 대한 인식 제고, '저작물 등록 유도', '저작권 교육 강화'순으로 나타났다.

Keywords