DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of Algebraic Thinking and its Errors by Mathematically Gifted Students

수학영재의 대수적 사고의 특징과 오류 유형

  • Received : 2016.02.18
  • Accepted : 2016.03.29
  • Published : 2016.03.31

Abstract

The study aimed to investigate the characteristics of algebraic thinking of the mathematically gifted students and search for how to teach algebraic thinking. Research subjects in this study included 93 students who applied for a science gifted education center affiliated with a university in 2015 and previously experienced gifted education. Students' responses on an algebraic item of a creative thinking test in mathematics, which was given as screening process for admission were collected as data. A framework of algebraic thinking factors were extracted from literature review and utilized for data analysis. It was found that students showed difficulty in quantitative reasoning between two quantities and tendency to find solutions regarding equations as problem solving tools. In this process, students tended to concentrate variables on unknown place holders and to had difficulty understanding various meanings of variables. Some of students generated errors about algebraic concepts. In conclusions, it is recommended that functional thinking including such as generalizing and reasoning the relation among changing quantities is extended, procedural as well as structural aspects of algebraic expressions are emphasized, various situations to learn variables are given, and activities constructing variables on their own are strengthened for improving gifted students' learning and teaching algebra.

본 연구는 수학영재의 대수적 사고의 특징과 오류 유형을 분석하여 수학영재 대상 대수-학습방법을 개선시키는 지도방안을 제안하는데 목적을 두었다. 본 연구에서는 2015학년도 광역시 소재 대학부설 과학영재교육원 중등수학반을 지원한 학생들 가운데 수학영재교육을 받은 경험이 있는 93명을 연구대상으로 선정하였다. 선행연구에 기초하여 대수적 사고 요소 분석틀을 구성하였으며, 연구대상들이 선발과정 1단계 창의성 검사에서 대수적 사고 관련 문항에 대해 작성한 답안들을 분석하였다. 연구결과, 연구대상 학생들은 양이 가진 속성을 파악하기도 하였으나 두 양 사이의 독립성과 관계를 추론하는 데 어려움을 가지는 것으로 나타났다. 또한 방정식을 문제해결의 도구로 인식하여 해를 구하려는 경향을 보였다. 이 과정에서 변수를 자리지기로서의 미지수 관점에만 집중하여 변수의 다양한 의미를 파악하는 데 어려움을 나타내었으며 일부 학생들은 대수적 개념에 대한 사고에서 오류를 만들어냈다. 결론적으로, 수학영재의 대수-학습방법을 개선하기 위해서는 변하는 양 사이의 관계를 일반화하고 추론하는 것을 포함하는 함수적 사고를 신장시키고, 식의 절차적 측면과 구조적 측면을 함께 강조하며, 변수 개념을 여러 측면에서 학습할 수 있는 다양한 상황을 제공하고, 대수적 개념을 스스로 구성하는 활동을 강화시키는 지도방안을 탐색해야 하는 것으로 고찰하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2013). 제3차 영재교육종합진흥계획(2013-2017). 서울: 교육부.
  2. 김남희, 나귀수, 박경미, 이경화, 정영옥, 홍진곤 (2011). 수학교육과정과 교재연구. 서울: 경문사.
  3. 김래영, 이민희 (2013). 중학교 2학년 서술형 평가 문항 반응에서 나타난 오류 분석: 대수 영역을 중심으로. 수학교육학연구, 23(3), 389-406.
  4. 김민정, 이경화, 송상헌 (2008). 초등 수학영재의 대수적 사고 특성에 관한 분석. 학교수학, 10(1), 23-42.
  5. 김성준 (2002a). 대수적 사고와 대수 기호에 관한 고찰. 수학교육학연구, 12(2), 229-245.
  6. 김성준 (2002b). 대수적 사고의 기원에 관한 고찰. 한국수학사학회지, 15(2), 49-68.
  7. 김성준 (2002c). 수학 학습에서 이행에 관한 고찰: 산술과 대수를 중심으로. 수학교육학연구, 12(1), 29-48.
  8. 김성준 (2004). 대수의 사고 요소 분석 및 학습-지도 방안의 탐색. 박사학위논문. 서울대학교 대학원.
  9. 김홍원 (1998). 수학 영재 판별 도구 개발-수학 창의적 문제 해결력 검사를 중심으로-. 영재교육연구, 8(2), 69-89.
  10. 남승인 (2011). 수학영재교육 대상자의 수학용어에 대한 오개념 실태 조사. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 179-198.
  11. 류희찬, 김미정 (2004). 산술적 지식과 대수적 지식 사이의 이행 과정에서 나타난 연결과 단절 현상에 관한 연구. 수학교육학논총, 25, 269-295.
  12. 박미진, 서혜애, 김동화, 김지나, 남정희, 이상원, 김수진 (2013). 과학.수학 영재의 다중지능, 자기조절학습능력 및 개인성향의 차이. 영재교육연구, 23(5), 697-713. https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.5.697
  13. 송상헌, 임재훈, 정영옥, 권석일, 김지원 (2007). 초등수학영재들이 페그퍼즐 과제에서 보여주는 대수적 일반화 과정 분석. 수학교육학연구, 17(2), 163-177.
  14. 우정호, 김남희 (1996). 변수 개념의 교수학적 분석 및 학습-지도 방향 탐색. 수학교육학연구, 6(2), 197-210.
  15. 우정호, 김성준 (2007). 대수의 사고 요소 분석 및 학습-지도 방안의 탐색. 수학교육학연구, 17(4), 453-475.
  16. 유미경, 류성림 (2013). 초등수학영재와 일반학생의 패턴의 유형에 따른 일반화 방법 비교. 학교수학, 15(2), 459-479.
  17. 정현도, 강신포, 김성준 (2010). 초등학교 서술형 평가에서 나타나는 오류 유형 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(3), 885-905.
  18. 최영기, 도종훈 (2004). 수학 영재학생들의 인지적, 정의적, 창의적 특성 분석. 학교수학, 6(4), 361-372.
  19. Bell, A. (1996). Algebraic thought and the role of a manipulable symbolic language. In N. Bednarz, C. Kieran & L. Lee (Eds.), Approaches to algebra: Perspectives for research and teaching. (pp.151-154). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  20. Blanton, M., Levi, L., Crites, T., & Dougherty, B. J. (2011). Developing essential understanding of algebraic thinking in grades 3-5. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  21. Clements, M. A. (1980). Analyzing children's errors on written mathematical tasks. Educational Studies in Mathematics, 2, 121
  22. Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. New York, NY: Kluwer Academic Publishers.
  23. Movshovitz-Hadar, N., Zaslavsky, O., & Inbar, S. (1987). An empirical classification model for errors in high school mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 18(1), 3-14. https://doi.org/10.2307/749532
  24. Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. Chicago, IL: The University of Chicago Press.
  25. Newman, M. A. (1977). An analysis of sixth-grade pupils'errors on written mathematical tasks. In M. A. Clements & J. Foyster (Eds.), Research in Mathematics Education in Australia (pp.269-287). Melbourne: Swinburne College Press.
  26. Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
  27. Smith, J. P., & Thompson, P. W. (2008). Quantitative reasoning and the development of algebraic reasoning. In J. J. Kaput, D. W. Carraher & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp.95-132). New York, NY: Lawrence Erlbaum Associates.
  28. Slavit, D. (1999). The role of operation sense in transitions from arithmetic to algebraic thought. Educational Studies in Mathematics, 37, 251-274.
  29. Usiskin, Z. (1988). Conceptions of school algebra and uses of variables. In A. Coxford & A. Shulte (Eds.), The Ideas of algebra, K-12 (pp. 8-19). Reston, VA: NCTM.